Kiállítás: A képzett világ (Orbis pictus - szemléltetés az iskolában)

  • - kovácsy -
  • 2005. március 10.

Lélek

Nincs olyan térrészlet, nincs az az életmozzanat, aminek a fizikai rekonstrukciója ne bizsergetné meg az embert az immár kikezdhetetlen befejezettség hamis képzetének káprázatával. A képzet ugyanis nyilvánvalóan hamis: létezõ helyzet és mûködés már csak élõ, zajló mivoltának dinamizmusa miatt sem lehet lezárt a kikristályosult véglegesség értelmében. A tökéletesség feltevését pedig a dolog letûnésének, múltba merültségének puszta ténye teszi nyeklõ-nyakló komolytalansággá. Amikor tehát múltbéli dolgok megható vagy egyszerû, vagy fineszes másságán lelkendezünk, talán éppen mulandó esetlegességük dédelgeti bennünk az édes-búra oly fogékony gyengületet, amely aligha más, mint méla restség.

Nincs olyan térrészlet, nincs az az életmozzanat, aminek a fizikai rekonstrukciója ne bizsergetné meg az embert az immár kikezdhetetlen befejezettség hamis képzetének káprázatával. A képzet ugyanis nyilvánvalóan hamis: létező helyzet és működés már csak élő, zajló mivoltának dinamizmusa miatt sem lehet lezárt a kikristályosult véglegesség értelmében. A tökéletesség feltevését pedig a dolog letűnésének, múltba merültségének puszta ténye teszi nyeklő-nyakló komolytalansággá. Amikor tehát múltbéli dolgok megható vagy egyszerű, vagy fineszes másságán lelkendezünk, talán éppen mulandó esetlegességük dédelgeti bennünk az édes-búra oly fogékony gyengületet, amely aligha más, mint méla restség.

Belépünk mindazonáltal egy tágas múzeumi térbe. Elöl, de nem főhelyen iskolai padokból árad

a szeppent fegyelem

a dobogó és a tanári asztal előtt - középen és jobbról (fedeles!) tintatartóval persze -, a katedrán még ott a rettentő nádpálca is. Eltöprenghetnénk máris pedagógiai szemléletmódok hosszas tündöklésén, majd zuhanásszerű bukásán, ám a kiállítás tárgya nem ez, hanem az iskolai nevelés történetének egy más irányú metszete, a szemléltetés története. Orbis pictus - a kötelezően ismert neveléstörténeti alapszemély, Comenius rajzos-gyakorlatias művének címe minden ódon hangulat mellett is arra utal, hogy ősinek semmiképpen sem nevezhető a felismerés: a természeti világról való ismeretek továbbörökítésének hasznos módja az ezek alapjául szolgáló jelenségek képszerű, sőt, ha lehet, látványos és lenyűgöző ábrázolása.

A múzeumlátogató persze különösen hajlamos elidőzni személyes emlékei halványuló, emiatt viszont bátrabban de- és rekonstruált világában, az a tapasztalat pedig kifejezetten meghökkentő a maga kíméletlen zordonságában, hogy első osztályos olvasókönyve immár múzeumi tárlót (egykori iskolai szertári szekrényt) gazdagít. Az egyéni látogatók által érezhetően kissé visszafogott ritmusban látogatott kiállítás rendezői (P. Bálind Márta, Munkácsy Gyula) azonban kutatói szobáikból előlépve készséges tárlatvezetőkként állnak érdeklődő rendelkezésünkre, rámutatva egy-egy valóságos ínyencfalat jelenlétére és értelmére, új megvilágításba helyezve például a fából készült önoktató készüléket. A lakkozott fadoboz oldalán két drótkar papírszalagot teker, melyen a szöveg, azaz a megoldandó probléma - pl.: 6x2 - egy tologatható lapocska segítségével rejthető el, feltárva egyszersmind a szalag túlsó felén a diadalmas megoldást. A doboz másik oldalán pénzbedobó nyílás van, alatta kihajtható lappal, melyről a nebuló az önoktatás végeztével elvehette a jutalomfillért.

Kiderül - és nem meglepő -, hogy a gyűjtemény anyagának nevetséges töredéke látható itt, szemezgetett csemegék. Ne csak XVIII. századi kísérleti eszközökre gondoljunk - a dróton egyensúlyozó "biztosegyensúlyú baba" a bokáját lefelé húzó kis nehezékekkel

a késő barokk és a dada

közötti művészettörténeti íven lépdel derűsen -, hanem olyan, újabb keletű darabokra is, mint egy 1949-es Orion iskolarádió, amely egyszerre négy osztály felé működtethető központilag. És nemcsak oda-, hanem visszafelé is: a "közvetítő" funkció bekapcsolásával óra alatt bele-belehallgathatott az osztálytermekben folyó munka részleteibe a kollégáit és a rábízott tanulóifjúságot egyaránt szerető felelősséggel felügyelő igazgató bácsi. Itt persze a szemléltetés alanya immár a látogató, tárgya pedig a maga egészében az iskolai, sőt az ifjonti élet. Az eredeti, első generációs Edison-féle fonográftól a Radio Mikrolin Junior I-en át egészen a Mambo és Terta magnókig (Radio Luxemburg, cseh szabadeurópa, újvidéki rádió, a rock ősforrásai) ível ugyanis a kiállított hangrögzítő készülékek büszke sorozata.

És hiába a gondos, aprólékos rendezés, a rejtett finomságokkal szeretettel pepecselő, hűvös logika, a tárgyak, ábrák, makettek, idomok kavalkádjában a néző mindinkább levetkőzi fegyelmezettségét, és - lélekben mindenképp - fékevesztett rohangálásba kezd.

Nézői mivoltában különösen az üvegdia-sorozatok erősítik, amelyek iskolai használatra az 1920-as években keletkeztek nagy tömegekben, miután a korábbi évtizedekben nyilvános vetített képes előadások során emelkedtek népszerűségre - tudós (de legalább érces hangú) előadó, zongorista (és zenésztársai), utóbb táncosok, olykor életkép segítségével, valóságos multimediális tombolás keretében. Messzi tájak, rejtélyes mesterségek, borzongató természeti képződmények, de akár az olvasás közbeni helyes testtartás csoportos demonstrációja, építészeti remekek, nagy festők jeles vásznai - a határtalan képéhség már előrevetítette a jelenkort, amikor a szertárban molyosodó kitömött róka aligha hordoz megvilágosító tartalmakat a tévé-okosított tanuló számára. Az sem teljesen kézenfekvő, hogy az Erzsébet Nőiskola megszeppent, köténykés diáklányai vajon milyen jövőbeni szükségre készültek komoly-gyakorlatiasan, amikor a kiállított "homokasztalon" árvízvédelmi munkálatokat imitáltak. Merthogy a vízszintes hajítás Frick-féle demonstrációs eszköze alighanem elmélyültebb és jobban meggyökeredző ismereteket továbbított, mint amilyenekkel a gyűjtemény mai látogatója az esetek többségében rendelkezik, ahhoz kétség nem fér.

- kovácsy -

Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum, Bp. VIII., Könyves Kálmán krt. 40. Nyitva: h-cs.: 10.00-15.00, p-sz.: 10.00-13.00

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.