Megemlékezések október 23-án: A Mindenütt Ünneplő Magyar kalandjai

  • Zombory Máté
  • 2003. október 30.

Lélek

Tegyük fel, hogy a múlt csütörtökön, 2003. október 23-án akadt egy darab magyar ember, aki elhatározta: megvalósítja a lehetetlent, és minden politikai ünnepséget meglátogat, azért, hogy egy személyben - a sajátjában - eggyé forrassza a nemzetet. Fittyet hány időnek és térnek, mindenkivel megemlékezik az 1956-os forradalomról.

Tegyük fel, hogy a múlt csütörtökön, 2003. október 23-án akadt egy darab magyar ember, aki elhatározta: megvalósítja a lehetetlent, és minden politikai ünnepséget meglátogat, azért, hogy egy személyben - a sajátjában - eggyé forrassza a nemzetet. Fittyet hány időnek és térnek, mindenkivel megemlékezik az 1956-os forradalomról.Emlékezni csak az egyén képes. Az emlékezetkutatók körében ugyanakkor közhelynek számít a megállapítás, hogy az emlékezésnek társas-társadalmi meghatározói vannak. Igaz ez az olyan ünnepekre is, mint a mi október 23-ánk. A megemlékezés rituáléja során a szónok vagy az esemény más celebrálója valamely közösség nevében meséli el a múltat, és ezzel újra megteremti és fenntartja az emlékező közösség identitását. Ahogy R. N. Bellah amerikai szociológus találóan megjegyezte, "egy igazi közösség >>az emlékezet közösségeHa valakit megkérdezünk, hogy ki ünnepel október 23-án, az illető valószínűleg azt feleli, hogy a magyar nemzet. Csakhogy érdemes óvatosan bánnunk egy olyan közösséggel, amelyről senki nem tudja pontosan, hogy hányan vannak, és kik a tagjai. A nemzet olyan elképzelt közösség, amelynek határait diszkurzív módon teremtik meg, például ilyen ünnepi alkalmakkor.

Mondjuk a szónok,

aki többes szám első személyben köszönti az ő "kedves barátait" ("azért gyűltünk itt össze, hogy..."). Ugyanakkor az így megfogalmazott "mi" konstruál egy kirekesztett "ők"-et is. A nemzeti identitás épp e diszkurzív csiki-csuki által születik meg. Az emlékezetpolitika fogalmát magyarázó elméletek szerint a mindenkori hatalom arra törekszik, hogy az ellenőrzött diskurzus és szimbólumrendszer létrehozásával hegemóniára tegyen szert a múlt reprezentációja fölött. Plurális demokráciában minden hatalmi szereplő részt vesz ebben a küzdelemben, és olyan szimbolikus erőforrásokat mozgósít, amelyekkel kizárhatja a többieket az arénából.

Vállalkozása megkezdésekor tökkelütött hősünk nyomban a szakrális időben találta magát. Az ünnepi szónokok elbeszélésének ideje bibliai kronológiát követ. Ebben a vallási eredetű narratívában a megemlékezés tárgyát adó esemény a teljességet szimbolizálja. A teremtést, amellyel létrejött az az értékrendszer is, amelyhez a jelen emberének tartania kell magát. Az ünnepi beszédekben `56 az a totalitás, amely kikényszeríti az emlékezést: az események - a corvinistáktól a sortüzekig, Bibótól Nagy Imréig, a Petőfi-körtől a kivégzettekig - valamiféle egészet alkotnak, amely üzen. Az üzenet szent, nem lehet több értelme, a szónok tehát csupán médium; rajta keresztül a múlt szól hozzánk. A teljesség után a hanyatlás következik (kiűzetés), amely elvezet a tökéletesnek semmiképp sem nevezhető mába. Bármi jellemezze is a jelent, az összefogás hiánya (Kovács László), az égő történelmi sebek (Dávid Ibolya), a megosztottság (Kuncze Gábor), a süllyedés, csökkenés, apadás és fogyás (Orbán Viktor), a telepakolt "gyűlöletraktárak" (Hiller István), egy világos: a jövőbeni beteljesülés, azaz az üdvözülés érdekében ragaszkodni kellene azokhoz az eszmékhez és értékekhez, amelyek megtagadása (a bűnbeesés) idáig vezetett. `56-nak engedelmeskedni kell, és aki megfeledkezik róla, bűnt követ el. A kérdés ennélfogva az, hogy az emlékezetpolitikusok hogyan rekonstruálták az 1956-os forradalom eseményeit.

Az események már 22-én este elkezdődtek: a Nemzetiben (és a tévében) Hiller István, Kaposvárott Kovács László, a Corvin közben az SZDSZ Új Generáció ünnepelt. A Pesti Srác szobránál, a mozi előtt a Mindenütt Ünneplő Magyar (MÜM) igyekezett beleolvadni a tömegbe, ám ebben a tömeg hiánya galád módon megakadályozta. Várakozásaiban azonban nem csalódott. Merker Dávid beszéde alatt megszületett az egy darab, a "szabadságvágyban egységesülő nemzet", mely azokkal áll szemben, akik nem képesek felnőni a forradalom üzenetéhez, és akik saját hamis értelmezéseikkel akarják kisajátítani e nagyszerű eseményt; hovatovább még a gyilkosság bélyegét is rásütnék politikai ellenfeleikre. Ezen illetők kilétét Merker nem hagyta homályban - ők a "kifütyülők", "Csurka István", "akik tettekké alakítják a szavakat", "akik lezárják Budapest hídjait", "akasztófára küldők". A szónok szerint "ettől minden józan ember gyomra forog", miáltal nyomban világossá is vált: minket, a nemzetet a józanok közössége alkotja.

A nemzeti kulturális örökség miniszterét hallgatva hősünk kisvártatva józan magyarból az idősebb generáció tagjává vedlett át. Egy lett "a maiak" közül, szemben az értetlen ifjúsággal, egy "sajátosan innovatív gondolkodással" bíró illető, aki tudja: bármely oldalon álltak is, kegyelet illeti azokat, akik `56-ban meghaltak. Kaposvárott, Nagy Imre szülőházánál MÜM az MSZP elnökétől megtudta: neki, mint a demokrácia hívének és ennélfogva a nemzet tagjának az a leghőbb vágya, hogy nyugodtan ünnepelhessen, ám megemlékezését minduntalan megzavarják azok, akik Európának hátat fordítva akarnak boldogulni.

A másnapi politikai események sora délután kezdődött. Háromkor MÜM a Hősök terén fagyoskodova várt

egy jó kis azonosulásélményre,

amit a megemlékezés elején, a 240 mártír nevének és foglalkozásának felolvasásakor a gyászolók közösségének tagjaként kapott meg. De az ünneplés, noha a tömeg tapodtat sem mozdult, csakhamar kormányellenes politikai tüntetéssé alakult át. David Irwing brit "történész" és Jean-Marie Le Pen francia politikus beszéde nyomán emberünk az EU béklyóiban senyvedő nemzetközi néptömeg része lett, akinek, mivel a megszálló Vörös Hadsereg vizuálisan is érzékelhető katonái az EU láthatatlan pénzembereinek és bürokratáinak adták át a helyüket, egyre kevesebb esélye kínálkozik a boldogulásra. Csurka szónoklata során MÜM-ből azon kevesek egyike lett, akik a sajtón keresztül tudatosan butított magyar néptömegekkel szemben jól látják az igazságot: Ron Werber helytartó és "jellemtöpörtyű" elvbarátai Brüsszellel karöltve azon mesterkednek, hogy a magyarság számbeli csökkentésével az országot Izrael "tartalékállamává" tegyék. MÜM a Csurka által ráakasztott

tragikus balek-magyarság

terhe alatt rogyadozva távozott a helyszínről: ötre a Széna téren kellett lennie, ahol Dávid Ibolya és Orbán Viktor várta.

A Mindenütt Ünneplő Magyar az MDF elnökének szavaitól ismét egykori szabadságharcossá válhatott, s ez, mi tagadás, igen jólesett neki. Kiderült, hogy ő tulajdonképpen annak a keresztény magyar nemzetnek a tagja, amelyik a forradalom pártján áll, szemben az elnyomókkal, akik "negyvenhét év óta ugyanazt mondják és érzik". Még meg sem barátkozott új személyiségével, amikor - a pártos magyar honfivért megéneklő balladát követően - Orbán Viktor vette át a szót. A Főmérnök a szakralitás átfokuszálásával nyitott: az egybegyűlt tömeg keresztény magyarságból a szent forradalom beavatott, hívő közösségévé vált. A forradalmat a magyarok vívták meg a nem magyarokkal szemben; akik e harcot végigküzdötték, azok a kiválasztottak. Egyre fáradó emberünknek a médiumon keresztül megnyilvánult a szabadság szelleme, aki (ami?) `56 forradalmárait is segítette. Magyarként egy "másik Magyarország" polgára lett, aki alig várja, hogy cselekedhessen és megtéríthesse a másik - hitetlen - Magyarországot (amelyik azt akarja elhitetni vele, hogy csak a szemével láthat, ergo amiben hisz, hamis).

A beszéd végén emberünk hazaindult. Jóleső érzés töltötte el: az összes lehetséges módon megemlékezett a forradalomról. Ám ahogy számba vette, mi történt vele mindeközben, estére teljesen összezavarodott. Ki is ő tulajdonképpen? Mi sem természetesebb, ha egy demokráciában sokan és sokféle módon emlékeznek meg egyazon eseményről. De az idei október 23-i ünnepen a nemes, egységes ünneplésnek és `56 gonosz kisajátításának diszkurzív szembeállítása volt a sláger. Ha egy szónok sajnálatát fejezi ki afölött, hogy a "nemzet" nem együtt ünnepli a forradalmat, ellenfeleit egyúttal a gonosz oldalára pozicionálja. Így válik az összefogásra való hivatkozás maga is kisajátítássá. Hiszen ha valaki felteszi a kérdést, hogy miért nem együtt ünneplünk, azzal azt kérdezi: miért nem velem emlékeznek meg a többiek?

Miután a Mindenütt Ünneplő Magyar idáig jutott szomorú tépelődése során, Homi K. Bhabha egy gondolatában talált némi vigaszt. E szerint a nemzet ellentmondásos fogalom: egyesíteni akar valami olyasmit, ami eredendően heterogén. És azt is jól tudta, hogy ez a történet fikció, hiszen csak egy múlt nélküli emberrel eshet meg. A politika nem tudja kisajátítani kénye-kedvére az élő emlékezetet. És el is határozta: legközelebb ünneplés helyett inkább megkéri a papáját, mesélje el azt a jól ismert történetet a Vígszínház mögül induló teherautóról, amely `56-ban a távoli Kanadát célozta meg - végül őnélküle.

Zombory Máté

(A szerző szociológus)

`

Figyelmébe ajánljuk

Candide és az elveszett objektivitás

Politikai irányultságuktól függetlenül a legtöbb összeesküvés-elméletet hasonló intellektuális impulzusok mozgatják: valamilyen rejtett igazság felfedése (általában vélt vagy valós igazságtalanság eltörlése céljából), és a hatalom/elnyomás forrásának egy jól beazonosítható (és célba vehető) pontba tömörítése.

A bomlás virága

1990, Kijev, a Szovjetunió az utolsókat rúgja, egyesek már tudni vélik, mások elképzelni se, de a „kommunizmus” szót már senki ki nem ejti a száján – talán a hősnő kitüntetésekkel dekorált nagypapája szóba hozná („Elvtársak! Kedves barátaim!”), de senki nem figyel köszöntőjére.

Mi történik a föld alatt?

A Nemzeti Nagykönyvtár könyvkiadói részlegén szolgálatot teljesítő Becsey Gergely egy emberi füldarabot talált az egyik könyvszállító kocsi platóján, majd a szintén könyvtáros barátjával, Zoltánnal nyomozni kezdenek.

Közlemény

  • Narancs

Kedves Olvasóink,

lapunk idei utolsó száma a jövő héten jelenik meg, és csütörtök helyett már szerdán megvásárolható lesz a megszokott árushelyeken. 

Megint lebukott egy pap

Történetesen megint egy úgynevezett NER-pap (ez valami olyasmi kifejezés, mint a komcsi alatt a békepap volt, tulajdonképpen most is nyugodtan hívhatnánk őket békepapoknak, ugyan, mi változott).

Félúton

Érdekes interjút adott hétfő este az ATV Egyenes beszéd című műsorának Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter.

Lukács György második halála

  • Kardos András

Fiatalkorában Georg Simmel, Emil Lask, Ernst Bloch, Max Weber és még sok más nagy filozófus mondotta, írta, gondolta, hogy Lukács György filozófiai zseni. Lukács hosszú életében bármely fordulata, üldözése, emigrációja határozta meg éppen a filozófus helyzetét, egy dolog biztos volt: marxizmus előtti fiatalkorában, éppen úgy, mint marxista fordulata után, a legnagyobb filozófusok közé tartozott.