Meghalt az auschwitzi tábor egyik legismertebb túlélője

  • MTI/narancs.hu
  • 2021. július 11.

Lélek

Esther Bejarano a tábor női zenekarának tagja volt.

Életének 96. évében elhunyt Esther Bejarano, a holokauszt egyik leghíresebb túlélője, az auschwitzi náci megsemmisítő tábor női zenekarának tagja.

 Bejarano Hamburgban hunyt el szombaton, rövid, súlyos betegség után, családja és barátai körében - közölte a Németországi Auschwitz Bizottság Egyesület (Auschwitz-Komitee in der Bundesrepublik Deutschland e. V.).

A holokauszt emlékezetének megőrzéséért és a szélsőjobboldali, idegengyűlölő és antiszemita nézetek ellen folytatott évtizedes küzdelméről ismert aktivista a Saar-vidék tartományi Saarlouis-ban született 1924-ben egy zsidó kántor lányaként.

Gyermekkorában megtanult zongorázni, fuvolázni és furulyázni. Tizenöt éves korában szülei bátorítására megpróbált Palesztinába szökni a náci Németországból. Elfogták, kényszermunkára ítélték. Szüleit és testvérét a nácik 1941-ben Litvániába deportálták és meggyilkolták.

Auschwitzba 1943-ban hurcolták. A haláltábort annak révén élte túl, hogy sikerült bejutnia a fiatal nőkből összeállított lágerzenekarba tangóharmonikásnak, holott korábban nem játszott a hangszeren.

 Németország felszabadítása után kivándorolt Palesztinába, a későbbi Izraelbe. A zsidó államból 1960-ban visszaköltözött Németországba. Hamburgban telepedett le családjával, és a holokauszt után huszonöt évvel is megmutatkozó antiszemitizmussal szembesülve, kezdte el társadalmi aktivista munkáját, amelynek ugyancsak fontos eleme volt a zene. Így például a Coincidence nevű zenekarával, amelyet gyermekeivel alapított, antifasiszta és jiddis dalokat játszottak, jóval a nyolcvanon túl, 2008-ban pedig csatlakozott a Microphone Mafia nevű német-török-olasz együtteshez, amely az amerikai hiphopot ötvözi európai és közel-keleti zenei elemekkel.

Társadalmi munkájáért egy sor kitüntetést kapott. "Mindig lesz helye a szívünkben" - írta Frank-Walter Steinmeier szövetségi elnök a gyermekeinek küldött részvétnyilvánító táviratában.

 Kiemelte: Esther Bejarano a saját bőrén tapasztalta meg, hogy mit jelent a kirekesztés, az üldöztetés és a kínzás, és bátran kiállt a náci rezsim üldözöttjeiért.

Heiko Maas külügyminiszter egy Twitter-bejegyzésében azt írta, hogy Esther Bejarano "fontos hang volt a rasszizmus és az antiszemitizmus elleni küzdelemben", és ez a hang hiányozni fog Németországnak.

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.