"Nem ránthattam be a féket" - Káldy Attila kerékpáros

  • Linder Bálint
  • 2006. július 27.

Lélek

Napi húsz óra nyeregben, egy-két óra alvással, sivatag, hegy, préri. Ez vár arra, aki szintidőn belül akar beérni a Csendes-óceántól a keleti partra tartó 5000 km-es Race Across America (RAAM) kerékpárosversenyen, ahol etapok helyett nonstop küzdelem zajlik. Káldy Attila egyetlen magyar résztvevőként, szemtelenül rövid felkészüléssel, tizenhét induló közül a nyolcadik lett a június végi versenyen. 47 éves, túl egy gerincsérven.
Napi húsz óra nyeregben, egy-két óra alvással, sivatag, hegy, préri. Ez vár arra, aki szintidőn belül akar beérni a Csendes-óceántól a keleti partra tartó 5000 km-es Race Across America (RAAM) kerékpárosversenyen, ahol etapok helyett nonstop küzdelem zajlik. Káldy Attila egyetlen magyar résztvevőként, szemtelenül rövid felkészüléssel, tizenhét induló közül a nyolcadik lett a június végi versenyen. 47 éves, túl egy gerincsérven.

Magyar Narancs: Magas vagy, kötött izomzattal, nehéz csontozattal.

Káldy Attila: Mindig tudtam, hogy rossz sportot választottam. Olyan ez, mint amikor egy nő halálosan beleszeret egy fasziba, aki iszik és veri, mégsem tudja otthagyni. Amikor versenyszerűen kerékpároztam, nem jöttek az eredmények, hosszú évekig csak szemeztem a RAAM-mal. Ehhez is inkább fejben vagyok jó, a fiatalok már elmennek mellettem.

MN: Egyesével indítanak, tilos mezőnybe összeállni. Másfél hétig egyedül tekerni elég hervasztó lehet.

KA: Nekem ez nem probléma, finnyás vagyok, sose szerettem bolyban menni.

MN: Hogyan készültél? Naponta megjártad Záhony érintésével a Kékest?

KA: Szeptemberben még mentem egy huszonnégy órás, 650 km-es magyar rekordot a szponzoroknak a Velencei-tó körül, de aztán öt és fél hónap kiesett. A szponzor sokáig bizonytalan volt, nekem meg nem volt pénzem. Kimaradt az alapozás, a magaslati edzőtábor. Hosszú tél volt, de egy centit nem bringáztam, a szobabiciklit is el kellett adnom. Futni meg utálok, uszodába se járok. Otthon nyomtam a fekvőtámaszt, súlyzóztam, lazítottam, kutyát sétáltattam. Márciusban rám mosolygott a szerencse, Pákh Imre műgyűjtő, a Munkácsy-képeket Amerikából hazahozó üzletember adott támogatást. Ekkor kezdtem edzeni, nagyon óvatosan, nehogy tönkremenjenek az ízületeim, és szokjam a tartást. Ez a versenygép is az utolsó pillanatban jött össze, a helyszínen próbáltam ki először.

MN: Gondolom, az volt a cél, hogy a tizenkét napos szintidőn belül beérj.

KA: Frászt! Dobogót terveztem. Azt hajtogattam, hogy enyém a világ legjobb bringája és szervizcsapata, én készültem a legtöbbet. Aztán az első nap majdnem feladtam.

MN: Mi történt?

KA: Az első tizenkét óra valami borzalom. Hirtelen 1500 méterre kell felszaladni, ott a Mojave-sivatag, ötven fok. Szénné ég a szád, hiába kened, a fejed robbanna, nyelved bedagad, a kezed tropa. Egy női indulóval viaskodsz. Ekkor szólalt meg bennem a "sunyi ember": az éj leple alatt ki kéne állni. Gondoltam, van még pár száz dollárom, abból elcsövezek New Yorkban, amíg hazaindul a gép, a világnak pedig majd mondok valamit. De aztán ránéztem a kísérőimre. Nagyon hittek bennem és az egész versenyben.

MN: Utána könnyebb volt?

KA: A sivatag után jött Colorado, negyven fokkal hidegebb, majd megfagytam. Ilyenkor nincs más, előremenekülsz. Be a Sziklás-hegységbe. Aztán a préri, gondoltam, onnan sima ügy lesz. De ott az oldal- és szembeszél tett tönkre, elsőre gyenge, 420 kilométeres napot produkáltam. A hatodik napon a jobb lábam hajlítóizma durrant be, jó ideig nyeregből kiszállva kellett tekerni, ülve nem bírtam a pedált fordítani. Ráadásul idén nem volt versenyorvos. A közeli kórházat felkeresni viszont három-négy óra kiesést jelentett volna, erről szó sem lehetett. De én még szerencsés voltam, addigra már többen kidőltek sérülés miatt.

MN: Hogy lehet fenékkel bírni?

KA: Állandóan fertőtlenítesz, kened, mosod, nadrágot cserélsz. Lényegében sehogy. Van, aki pont azért állt ki, mert a nyereg szétrágta.

MN: Hogyan küzdöttél meg az alváshiánnyal?

KA: Az indulás előtti három hét nagyon stresszes volt, engem ez edzhetett meg. Az első két napon egy percet nem aludtam, mert kivoltam, hogy ilyen szar vagyok. Aztán belerázódtam, aludtam is valamennyit, de nem nagyon lehetett hozzám szólni. A kísérők nagyon megszenvedtek.

MN: Ott állsz agyongyötörve a hatodik napon, összesen nyolc óra alvássalÉ

KA: És mivel elhiszed a mesét, szépen nyeregbe szállsz. Hiszel az egész naivitásában, abban, hogy dolgod van, hogy ez jelent valami. Hogy voltaképp történelmi hagyományt követve szeled át a kontinenst, és közben mesés helyeket láthatsz. Előre legfeljebb annyit gondolsz, hogy a feléig el akarsz jutni mindenképp, mert onnan már kifelé mész és bármi lehet. Amikor ki akar menni alólad a bringa, kijózanít a rettegés a szégyentől, ami a feladással jár. Én már két világversenyen berántottam a féket, úgy éreztem, egy életre megbélyegzem magam. Még egy nem kellett.

MN: A példaképek segítettek?

KA: Fehérvári gyerekként a videotonos bringásokat csodáltam, és még ma is az akkori figurák az etalonjaim, nem a mostani, világhírű kokszos majmok. De ők csak elindítottak, nem cipelnek tovább.

MN: Itt gyakran van doppingbotrány?

KA (hátradőlve nevet): Ez Amerika, öcsém, itt mindenki tiszta, senki sem "tölt"! Kérdeztem, mikor megyünk pisilni. Mondták, nem kell, itt nincs ellenőrzés. Gondolom, mert ez üzleti vállalkozás, a tesztek pedig sokba kerülnek, és hogy nézne ki, ha netán a mezőny fele megbukna?

MN: A csúcstartó az 1980-as években nyolc nap alatt ment végig. Azóta sem értek a nyomába.

KA: Mondják, nem kizárt, hogy itt-ott kocsival ment, akkor még nem nagyon volt ellenőrzés. Most állandóan be kell jelentkezni, sok ellenőrző pont van. Amerikában nagyon szeretik a társadalmi munkát, az útvonal mentén élők alig várják, hogy önkéntes versenybírók vagy látcsöves titkos megfigyelők lehessenek, akik jelentik, ha valaki például kapaszkodik a kísérő kocsiba.

MN: Hogy tekintenek a RAAM-ra odaát?

KA: Imádják és tisztelik, az NBC közvetíti. Egy gyorsétterem tulaja például az egész mezőnyt meghívta kajálni, kísérőstől. (A klasszikus kategórián kívül, ahol Attila indult, van enduró osztály, ahol muszáj napi négy órát pihenni, van csapatverseny, de indulnak rekumbenssel és kerekes székkel is. - L. B.) Azt mondta, meghatja, hogy vannak még a tizenkilencedik századi pionírokhoz hasonló figurák, és az ilyenek, mint mi, viszik előre a világot. Úgy tekintettek ránk, mint valami kihalófélben lévő típusra, az amerikai szellem őrzőire.

MN: És igazuk van?

KA: Nem hiszem, hogy hozzánk hasonló lököttek vinnék előre a világot.

MN: Kézzelfogható hasznod is volt belőle?

KA: Az első három kap pénzdíjat (25, 15, 10 ezer dollárt), de az elmegy a költségekre. Ha máshol élnék, talán lehetne reklámszerződésem, de itthon nem téma a kerékpársport. Ha Bodrogi Laci megnyerné a tourt, az se érdekelne senkit. A verseny után egy kerékpárral lettem gazdagabb, és van esélyem arra, hogy jövőre indulhassak.

MN: És indulsz?

KA: A szponzoromtól is függ. Az a gyerek, aki imádta az első acélvázas szörnyetegét, használt bringás nadrágban aludt, és a rettenetes kerékpáros cipőt naponta fényesre suvickolta, még biztosan menne párat. De lassan negyvennyolc éves leszek, és lehet, hogy anyámnak van igaza. Fel kéne nőni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.