„Sötétben káprázó jelenés”

Dixi – Gémes János (1943–2002)

Lélek

Bárki, akit sorsa, társasága, érdeklődése, tehetsége vagy sznobsága belesodort a pesti éjszakának abba a zónájába, ahol a szervezetet roncsoló szerek között szellem is járt, és művészet is született, évtizedek óta fölkészülten fogadhatta a hírt: meghalt a Dixi. De a hír, hogy meghalt, és nemcsak nyoma veszett napokra, most jött.

Alig akadt, aki Jancsinak szólította, ahhoz egészen régről kellett (volna) ismerni. A világháború idejéből, mikor nem volt épp életbiztosítás zsidó anyától és (egy hamar lelépett) keresztény apától születni. Vagy a gyermekkor állami gondozásos éveiből, vidékről. Angyalföldről, ahol nevelőszülőknél élt. Esetleg a középiskolából, ahol az utolsó formális oktatásban részesült. A katonaságtól, ahonnan egy év után alkalmatlanként leszerelt. Netán ifjúkora (és egész élete) egyetlen rendszeres munkahelyéről, a figuránsoktól. Mert később, mindennapos fővárosi „fellépéseinek” színhelyei, a kávéházak, kocsmák és klubok, a Hungária, az Építészpince, az Eötvös, az FMK, a Hold, a Tilos az Á, a Blue Box, a Tütü Tangó és a többi csak Dixiként ismerték (és tiltották ki gyakran). Dixi volt, mert hajdan, a rock and roll, a punk és a rap előtt, a dixieland volt az ő zenéje. És Dixi volt, mert amit mondani akart, azt megmondta. Műfaja az élő beszéd volt, fénykorában sziporkázva inspirálta környezetét, ám publikált szó alig maradt utána.

Maradtak viszont fényképek a fürkész tekintetével, filmek a zavarba ejtő jelenlétével, szalagok az átgondoltan automata szövegelésével, és véres vagy vidám sztorik sora. Maradt egy garzon a Baross utcában – amihez pár éve, az egészségét végképp leamortizáló, négyévi hajléktalansors után nagylánya segítségével jutott hajdani délcegségét meghazudtoló lényként, kihullott fogakkal, elfagyott ujjakkal – meg egy elvált asszony, Mari, akinek nagyjából ráment az élete, s a három gyerek, Sára (26), Dávid (21) és Anna (17), akik az állami gondozásból kikerülve normálisan alakítják a sajátjukat.

Maradt egy fotósorozat Cseh Tamás lemeze, az Antoine és Désiré borítójáról: „Désiré (...) kallódó figura maradt mindhalálig. (...) Csöppet sem vonzó sorsa legyen elrettentő példa” – írja itt Bereményi Géza. Désiré nem Dixi volt, de Dixi boldogan azonosult Désiré alakjával. (A Méhes Zuzu megszemélyesítette Antoine halálát Bereményi 2002-re datálta 1978-ban...)

Maradt néhány film. Tarr Béla Kárhozata például, 1988-ból. Vagy az Ex-Kódex, 1983-ból. Ezt „íróként” közösen jegyzi a rendezővel, egyik őrangyalával, Müller Péterrel, a leendő Sziámival, akinek koncertjein, már az URH-ban is, a közönség képébe mondta a magáét (s nem tudtuk, hogy a magyar freestyle rap születésének vagyunk tanúi). Az Ex-Kódexben főszerepet alakít: megvilágosodott vadember, meghágja Bárdos Deák Ágit, szavakat kölcsönöz Erdély Miklóstól, innen e nekrológ címe: „Sötétben káprázó jelenés”. Mintha egyenest innen lépett volna át Mágusként Xantus János filmjébe, a Rocktérítőbe (1988). Ennek hősét, Pajor Tamást forgatás közben vonta magához az Úr fényessége. Az ő szemében immár sátántól való élet lett az, amit megtérvén maga mögött hagyott, de amelyet Dixi ugyanúgy folytatott, akár addig.

Maradt néhány hangfelvétel. A Dixi Land Lee kazetta Víg Mihállyal, Wahorn Andrással és Bolyki Zsiráffal, 1993-ból, és egy még meg nem jelent CD az utolsó évekből, Gasner János zenéjével, Sziámi szerkesztésében. Ez már csak posztumusz lehet, bár a Bahiánál azt tervezték, egyedi grafikákkal adjusztálják, hogy műalkotásként licitáltathassák rá a vevőket. A bevétel Dixié lett volna, némi segítségül a 2000 karácsonyi baleset után, amikor gázkonvektora begyújtásakor a lábára égett a nadrág. A következő karácsony is a kórház jegyében telt, hályogot operáltak le mindkét szeméről. Már készült a vakságra, Homéroszról is beszélt Oláh Lehelnek, aki 2001 szeptembere óta filmet forgatott róla, s megörökítette legutolsó színre lépését, szilveszterkor a Petőfi Csarnokban, Dönci (Dénes József) zenekarával; 18 órányi anyag vár vágásra az Inforg stúdiónál.

A kamera is közönség volt számára: kellett neki a társaság, ez éltette, a szó szoros és átvitt értelmében egyaránt. Soha nem járt külföldön, itthon teremtett maga köré szituációkat, éles elmével alakította kedve szerint e helyzeteket, állandó készenlétre késztetve a jelenlévőket. A társaság középpontja volt, követői és hívei akadtak, másokat taszított, s pokollá tette a vele élők életét. Vesébe látott és provokált, hangos és agresszív tudott lenni, tekintet nélkül a következményekre. Ő a mi udvari bolondunk, mondta róla mentegetőzve egy FMK-igazgató egy fontos kulturális elvtársnak, akinek az előadásán Dixi megkérdezte: „Hogyha be van tiltva az erdő, minek a menedékház?” Kazettáján Dosztojevszkij játékosának nevezte önmagát. Volt, aki a rockkorszak Szókratészét látta benne, az élő szó botrányfilozófusát. Kültelki vagányt prófétai szókészlettel. Mást Brecht Baaljára emlékeztette, aki eleinte vibrál és csillog, rajonganak érte férfiak és asszonyok, majd egyre nő körötte a zűrzavar, mind több bajba kerül, végül viszolyogni kezdenek tőle az emberek, és nyomorultul pusztul el.

Dixi pünkösd körül tűnt el. Egy zuglói ház előtt találtak rá, közel a filmgyárhoz, ahol valaha alkalmanként munkája is akadt. Fia azonosította a holttestét. Arcán sem bántalmazás, sem gyötrelem nyoma nem látszott, inkább a megnyugvás mosolya.

Szőnyei Tamás

Gémes János családtagjai szeretnék összegyűjteni a Dixi életéből fennmaradt dokumentumokat. Kérik mindazokat, akik ilyesmivel rendelkeznek, jelentkezzenek az Artpool Művészetkutató Központnál (1061 Budapest, Liszt Ferenc tér 10., tel.: 268-0114, artpool [at] artpool [dot] hu). Az intézmény segítené egy kutató munkáját is, aki vállalkozna Dixi életművének feldolgozására.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”