Telejósok - Hívja a mágust!

  • Gergely Zsófia
  • 2010. február 18.

Lélek

Több száz fős nemzetközi jóshálózatot vezényel Budapestről egy magyar cég. Emelt díjas telefonszámokon hívható látóik több mint húsz országban tárják fel a jövő titkait, de üzleti tanácsokat adnak és pénzenergiát is küldenek, ha kell. Az üzlet virágzik, míg a konkurencia népbutításról, a szociálpszichológus pedig a kíváncsiság erejéről beszél.
Több száz fős nemzetközi jóshálózatot vezényel Budapestről egy magyar cég. Emelt díjas telefonszámokon hívható látóik több mint húsz országban tárják fel a jövő titkait, de üzleti tanácsokat adnak és pénzenergiát is küldenek, ha kell. Az üzlet virágzik, míg a konkurencia népbutításról, a szociálpszichológus pedig a kíváncsiság erejéről beszél.

"Ön most nincs egyedül, nem kell forogni az ágyában, és arra gondolni, hogy mi lesz most. Hívjon fel engem és a jóstársaimat, hogy meg tudjuk mondani problémáira a választ" - bátorít telefonálásra az "ezoterikus nagymester" a tévé képernyőjén. A meglehetősen késői órára tekintettel még biztatva hozzáteszi: "Az éjszaka felerősít mindent, itt vannak körülöttünk a szellemek." Így rajtolt február elején az egyik országos kereskedelmi televízión az eddig csak kisebb csatornákon futó EZO.TV. A nem túl fantáziadús, Jósok, látók, médiumok! című legújabb show-műsorban "profi csapat" várja azoknak a hívásait, akik nem egyszerűen telefonon keresztül, de rögtön élő adásba betelefonálva szeretnék tudni, mit tartogat számukra a jövő.

Az országos csatornán futó tévéműsor újabb lépés az ezoterikus vállalkozás terjeszkedésében. Bár korábban is léteztek jósnők, távgyógyítók és önjelölt főpapok, akik hirdetésekben reklámozták telefonszámukat, mindez eltörpül ahhoz képest, ahogy az EZO.TV mára az összes modern kommunikációs csatornát kiaknázva célozza meg a spiritualitásra éhező embereket: a világ húsz országában működik telefonos jósszolgáltatásuk, a hálózatot egy internetes portál fogja össze, ehhez jönnek még a tucatnyi országban futó tévéműsorok és egy nyomtatott magazin.

"A tévéműsor csupán reklámja annak a segítő szolgáltatásnak, amit csinálunk. A lényeg a telefonon keresztüli jóslás, ez az alap" - jelenti ki dr. Törőcsik Jenő, a cég alapítója. A recept persze adott volt: társcégük, a Telemédia InteracTV Kft. gyártja a szintén többtucatnyi országba Magyarországról sugárzott betelefonálós játékokat is, ahol a jövendőmondók helyett csinos műsorvezetők várják nem túl körmönfont feladványokkal a próbálkozókat - ugyanúgy emelt percdíjért.

A jövőbe látás díja

bruttó 475 forint percenként, ugyanez például Németországban 1,99 euró, a lengyeleknél 4,88 zloty, míg Ausztráliában 5,5 dollár. Az adott országban toborzott anyanyelvi médiumok, látók és gyógyítók enynyiért megmondják, szerelmet vagy betegséget fogunk-e bevonzani, leveszik a rontást, és tanácsot adnak, mibe fektessük a pénzünket. A portálon látható bemutatkozó anyagok alapján úgy tűnik, mindehhez a legkülönfélébb eszközöket vetik be a feltárcsázható váteszek: dolgoznak cigánykártyával, tarot-val, de akad médium és tisztánhalló is, aki az emelt percdíjért angyali üzeneteket közvetít.

A jóssereget egy budai irodaházból vezénylik, itt szabályos call center működik, amely nonstop koordinálja a nemzetközi telejövendölést. Ottjártunkkor éppen az egyik cseh jósnak segítettek, aki nem tudott belépni az online rendszerbe. Az összes célország nyelvén üzemelő honlapon ugyanis folyamatosan követni lehet, éppen melyik jós elérhető. Akinél szabad a vonal, annak a neve mellett zöld "most elérhető" gomb jelenik meg. Abban a pillanatban, hogy valamelyikükhöz befut egy hívás, a neve mellett megjelenik a foglalt jelzés. Közben a szomszédos stúdiókban veszik fel az adásokat, amelyekben több médium közül egy élőben jósol, miközben a képernyőn további ablakokban felkínálkozó kollégái számát is lehet tárcsázni.

A jóskínálat tehát bőséges, de mint megtudtuk, a visszatérő telefonálóknak rendszerint megvan a bevált kedvencük. Slágertéma a szerelem, az egészség és a pénz, de mint megtudtuk, nagyon sok üzletember fordul hozzájuk. A Magyar Narancs korábban már írt arról (Kirúgta az inga, Magyar Narancs, 2009. május 24.), hogy egyre elterjedtebb a racionális üzleti döntések során látók, ingával és kártyával jósoló spritiszták igénybevétele, ez a tapasztalata a cégalapítónak is: "Végeztünk piackutatást, ennek során személyesen is megkerestünk egy olyan telefonálót, aki havi ezer euró felett költ nálunk. Azt mondta, a kapott tanácsok kilencven százalékban bejönnek, ezért kiszámolta, hogy neki megéri ennyit telefonálni."

Idő sincs eltűnődni a találati arányon, a cégvezető már meg is magyarázza: "Nincsenek százszázalékos képességű jósok, akik mindig mindenkinek mindent meg tudnak mondani", de az igazán jók "az esetek döntő többségében" képesek pontosan megválaszolni a nekik feltett kérdéseket. "Egy orvos sem tud minden beteget meggyógyítani, mégis hozzájuk fordulunk. Ez igaz a látnokainkra is, akik nagyon sok embernek segítenek eligazodni az életben" - mondja Törőcsik.

"Telefonos tévéműsorokat gyártó produkciós társaság keres csapatába jósokat" - ezzel a szöveggel toborzott munkaerőt nemrég az egyik legnagyobb online munkaközvetítő cég közreműködésével az EZO.TV. Amikor Törőcsiket az ideális alkalmazottról kérdezzük, két alapkövetelményt említ: látnoki képesség, és az, hogy szükség esetén jól tudjon tanácsokat adni. Az adások alapján úgy tűnik, azért némi egzotikus külcsín és kommunikációs képesség sem árt, de a többség a misztikusan hangzó névre is esküszik.

A cég a minőség biztosításáért tesz is: alkalmazás előtt leteszteli, utána pedig rendszeresen továbbképzésre küldi jósait. "Felvételiztetünk" - válaszolt tömören Törőcsik arra a kérdésre, mégis hogyan kerítenek megbízható látnokot mondjuk Mexikóban. A jósokat tehát belső vizsga elé állítják, hiába jelentkezik valaki azzal, hogy remekül ért a számmisztikához vagy a "fehér mágiához", ezt csak akkor gyakorolhatja élesben, ha már bizonyított. A cégvezető példát is hoz: pénzenergia-küldést csak egyetlen jósuk végezhet, mert amikor a kollégákon letesztelték, csak nála működött. Van, amit viszont egyenesen tiltanak, szerelmi kötést például nem vállalhatnak embereik. "Fejlesztjük az intuitív képességeiket, ebből is látszik, hogy ezt itt hivatásnak tekintjük"- teszi hozzá. Az előzetes tapasztalatot elvárják, de ez nem jelent gondot, hiszen az alkalmazottak többsége már a szakmában dolgozik, és kialakult ügyfélkörrel rendelkezik, mielőtt beáll hozzájuk. Mégis hálásak a lehetőségért, a cégvezető elmeséli, az egyik látó hogyan köszönte meg, hogy addig személyesen csak 4-5 embert tudott fogadni naponta, az EZO.TV-nél viszont tízszer enynyinek segíthet telefonon. A személyes jelenlét fontosságát Törőcsik egyetlen mondattal elintézi: "A látóképesség nem függ a tértől, távolságtól." Szerinte ennek közismert bizonyítéka, hogy egy látó a személyes találkozáskor még a hozzá forduló távolban levő ismerőseit is le tudja írni. "Sokunknak volt már olyan élménye, amikor megéreztük, hogy valamelyik szerettünkkel baj történt. Így működik az intuíció, a látói képesség pedig egy hihetetlenül erős intuíció" - teszi hozzá.

Teljesen másképp vélekedik erről az egyik népszerű fővárosi látó, akit a feltárcsázható jósokról kérdeztünk. "Pontos és hiteles segítséget nem lehet pár percben, telefonon vagy tévén keresztül adni" - mondja, és névtelenséget kér. Szerinte a telejósokkal éppen az a legnagyobb gond, hogy személyes találkozás nélkül, hihetetlenül rövid idő után "kategorikusan kijelentik", kire mi vár. "Leteszi a telefont, és ott marad az a szerencsétlen a további, mélyebb kérdéseivel. Ráadásul mindennek többféle kimenetele lehet, amiket mind végig kellene vele beszélni - teszi hozzá. - Ha valaki jobban megfigyeli ezeket a tévés jóslatokat, akkor feltűnhet, hogy futószalagon mondják az általánosságokat, úgy, hogy az minden ember életére igaz lehetne. Pont úgy működnek, és pont annyira személyre szólóak, mint a horoszkópok a magazinokban." Az ő kliensei között is akadtak már olyanok, akik korábban kipróbálták a telefonos jövendőmondást, elmondása szerint közös volt a csalódás és a kiugróan magas telefonszámla. A látó szerint ezért ez a szolgáltatás

csak a pénzről szól,

és éppen azokat verik át, akik a leghiszékenyebbek: az időseket, a kevésbé iskolázottakat, és akiknek nincs anyagi lehetőségük arra, hogy "igazi szakemberhez" forduljanak. "Népbutítás, és még ki is használják mások szerencsétlenségét" - jegyezte meg a látó, aki állítja, neki is ajánlottak már tévés szereplési lehetőséget, de nem kért belőle. "Egyrészt nem segítségnyújtásként és nem is tanító jelleggel közelítenek az ezotériához" - jelenti ki. Szerinte a profiknak amúgy is annyi állandó kliensük van, hogy idejük sem lenne ilyesmire.

Törőcsik viszont a telefonos jóslást tartja a gyorsabb és megbízhatóbb segítségnek. "Bármikor elérhetők a jósaink, éjjel-nappal vonalban vannak. Pontosan a személyesen felkeresett jósoknál fordulhat az elő, hogy valaki kimegy az ajtón, majd várnia kell a következő időpontra. Itt ellenőrzött szakemberek dolgoznak, míg más jósoknál a minőséget senki sem kontrollálja" - jelentette ki. Hozzátette, tévedés, hogy főleg az idősek vagy az aluliskolázottak telefonálnának, ezt a Tárki egyik friss kutatása is alátámasztja. Szerinte a tévés jóslást, ahol csak egy-két perc áll rendelkezésre, nem szabad összetéveszteni a részletekre kiterjedő telefonos tanácsadással.

Az EZO.TV nemzetközi hálózatába beálló jósok időbeosztása ugyanakkor meglehetősen rugalmas, hiszen egy számítógéppel és egy telefonvonallal a nap bármely szakában, onnan és annyit dolgoznak, amennyit akarnak. Magyarországon is találhatunk telejósokat mindenhonnan, akad püspökladányi és algyői kolléga, de van, aki őrbottyánból űzi az ipart. A cég elnézi, ha valakinek más foglalkozása is van az ezoterikus szolgálat mellett, az egyik mágus másodállásban fitnesztermet vezet, egy másik jós dj-ként lép fel, de olyan is van, aki végül lecserélte közjegyzői állását, illetve színészi pályafutását a jövendölésre.

Kötelezően ledolgozandó idő sincs, igaz, aki nincs eleget a telefon másik végén, annak felkopik az álla, hiszen a jóslással töltött perceket havonta összesítik, és ennek alapján jár a fizetés. Hogy mennyi, azt Törőcsik nagyságrendileg sem akarta elárulni, úgy fogalmazott, emberei annyit keresnek, hogy "tisztességes középosztálybeli életet engedhetnek meg maguknak". A cég bevételét hiába firtattuk, annyit tudunk meg, hogy ez neki úgysem pusztán üzlet, hanem misszió. A végzettségét tekintve matematikus cégalapító állítja, hogy bele sem vágott volna, ha három éve - "egészséges szkepticizmusa és természettudományi hozzáállása" ellenére - nem győződik meg saját portékájának hitelességéről. 't meggyőzték, így ma már elmondása szerint kutatásokat finanszíroz, amelyek segítségével a jövőben egzakt módon a közvélemény számára is bizonyítani lehetne, hogy az ezotéria működik. "Még a tudomány előtt áll annak megfejtése, mi van ezeknek a létező jelenségeknek a hátterében. Azért dolgozunk ezen, mert így mások számára is hihetővé válna" - jelentette ki.

Az EZO.TV csapatát erősítő Julian Tara viszont abban nem hitt korábban, hogy telefonon keresztül pontosan ugyanúgy tud majd jósolni, mint ha személyesen ül le a vendéggel. Mint mondja, több mint húsz éve használja a tarot-kártyát, de csak

az első telefonhívás

győzte meg arról, hogy így is működik. Igaz, "energetikailag azért egy kicsit fárasztóbb" a telefonos verzió - teszi hozzá, de nem csoda, hiszen naponta legalább nyolc, de nem ritkán 18 órán keresztül is hívható. A jelenleg pszichiáternek tanuló jós azt tartja a telefonos jövendölés legfőbb előnyének, hogy könnyen, otthonról igénybe lehet venni. Elsősorban párkapcsolati és más családi problémákra szakosodott, volt már olyan telefonáló, akivel az egész válóperét végigcsinálta, másnál a szerelem kialakulásától egészen a pár gyerekének megszületéséig asszisztált kártyajóslataival.

Kollégája, Alexander mágus viszont a jóslás mellett karmikus sorselemzést, életfeladat-meghatározást is vállal. Évek óta szerepel különféle tévéműsorokban, az EZO.TV-ben is kezdettől képernyőn is dolgozik. Szerinte ehhez az is kell, hogy a jós igazi egyéniség legyen, mert a nézők azt szeretik. Egyik legemlékezetesebb munkájának azt tartja, amikor egy dúsgazdag vállalkozó mindenét elvesztette, de az iránymutatásával sikerült a nulláról nemcsak újra felkapaszkodnia, de még nagyobb vagyonra szert tennie.

Sok embernek valóban kapaszkodót jelent a telefonos jóslás Síklaki István szociálpszichológus szerint. "Ezeket az embereket ugyanaz vezeti: egyrészt az olthatatlan kíváncsiság a jövő megismerésére, másfelől a remény, hogy így majd jobban kontrollálni tudják a sorsukat" - mondja. A többségüknek ugyan vannak kétségeik, de ez a motiváció erősebb. "Ráadásul a meglévő szkepticizmus ellenére ezek az előrejelzések még működhetnek is, mint egy önmagát beteljesítő jóslat, hiszen előfordulhat, hogy a telefonáló a várható szerencsés csillagzattól úgy feltöltődik, hogy tényleg jobban sikerülnek a dolgai."

Síklaki szerint ez a műfaj alkalmas arra, hogy kiszolgálja az önámítást, ezért is építhető rá virágzó üzlet. Főleg, mert sok ember számára ez a magas percdíj ellenére még mindig elérhetőbb, mint hogy elmenjen egy drága, felkapott belvárosi jósnőhöz. "Ahhoz képest nem is sok, és úgy gondolja, ezt ő is megengedheti magának" - magyarázta a szociálpszichológus, aki úgy véli, a személytelenségnek pedig van pozitívuma, hiszen sokan talán szégyellnének is elmenni egy jósdába, míg a telefonkagylót könnyebb felemelni. Ráadásul a tévéműsorba betelefonálóknak még az a "sokkal csiklandozóbb érzésük is megvan, hogy az ő sorsukról beszélnek a tévében". Mintha a nyilvánosságból is jutna nekik egy szelet.

Figyelmébe ajánljuk