Bányásszunk platinát a Holdról! - Vedres András, a Magyar Feltalálók Egyesületének (MAFE) főtitkára

  • Czifrik Balázs
  • 2010. február 18.

Lélek

A feltalálókat többnyire különcöknek, antiszociálisaknak gondoljuk. Az azonban már nem ennyire egyértelmű, milyen a feltalálók helyzete a világban és itthon, vagy ipari méretekben hogyan is kell találmányokat lopni és védeni, illetve az sem mellékes kérdés, hogy milyen találmány fogja meghatározni az emberiség belátható jövőjét. A feltalálókat többnyire különcöknek, antiszociálisaknak gondoljuk. Az azonban már nem ennyire egyértelmű, milyen a feltalálók helyzete a világban és itthon, vagy ipari méretekben hogyan is kell találmányokat lopni és védeni, illetve az sem mellékes kérdés, hogy milyen találmány fogja meghatározni az emberiség belátható jövőjét.
A feltalálókat többnyire különcöknek, antiszociálisaknak gondoljuk. Az azonban már nem ennyire egyértelmű, milyen a feltalálók helyzete a világban és itthon, vagy ipari méretekben hogyan is kell találmányokat lopni és védeni, illetve az sem mellékes kérdés, hogy milyen találmány fogja meghatározni az emberiség belátható jövőjét.

Magyar Narancs: Ilyen rangos titulusokat viselő ember irodáját egy asztal és hat szék alkotta enteriőrnél kicsit gazdagabbnak gondoltam el. Mi a puritánság oka?

Vedres András: Amikor 1989. augusztus 30-án megalakultunk, akkor még nálunk is voltak irodista kisasszonyok, a bérüket akkor még ki tudtuk gazdálkodni, mert több támogatást kaptunk. A kezdetekkor természetesen több ígéretes tervet is kovácsoltunk, amely a MAFE anyagi alapjait biztosította volna.

MN: Például?

VA: A Városliget Vajdahunyadvár melletti oldalán a Hungexpónak egy ingatlana éktelenkedik. Mi oda egy derékig érő mini várost találtunk ki, amelyben az emberek sétálgathatnak. Ezért természetesen belépődíjat fizetnek, és nem utolsósorban a turisztikai vonzerőre is számítottunk. A projekt neve Géniusz város lett volna. Kiválóan be lehetett volna mutatni a teremtett környezetet, másrészt pedig az építészet jövőbe mutató terveit. Az ebből származó bevételből kívántuk volna eltartani a MAFE-t. Ilyen park egyébként hozzánk legközelebb Klagenfurtban van, ahol gyermekjóléti alapítványt tartanak el a mini város bevételeiből. Egy ideig minden szépen ment, aztán az éppen aktuális kormányváltás elsöpörte az egészet.

MN: A feltalálók egyesületének miért kell a kormányoktól várnia, hogy eltartsák, támogassák?

VA: Mi az egyesülettel rengeteg találmány és feltaláló útját egyengettük, sokakat segítettünk hozzá a vagyoni gyarapodáshoz, de mindezek ellenére az egyesületi tagdíjat, az évi 4000 forintot az 5000 tagunkból 900 fizeti, és ebből körülbelül 90-en vannak, akik többet adnak, mint a tagdíj. Ezt a problémát természetesen nem az államnak kell megoldania. Azonban ha az USA-t nézzük, akkor Edisontól kezdve egészen a II. világháborút követő időszakig a találmányok száma változatlan volt. Amikor rájöttek, hogy az innovációban a liberalizált szemlélet nem működik, azaz nem elég csak a szabadalom monopóliuma, és szövetségi, illetve alapítványi pénzeken keresztül támogatni kezdték a feltalálást és a feltalálókat, onnantól kezdve ugrásszerűen megnőtt az új bejegyzett találmányok száma. Érdemes megnézni az Egyesült Államok úgynevezett innovációs törvényét. Míg elég nagy sűrűségben találjuk benne az invention és az inventor szavakat, a magyar törvényben egyszer sem szerepel a feltaláló és a találmány szó.

MN: A világgazdasági válság a találmányoknak akár jót is tehet, hiszen az innovációnak komoly piacélénkítő hatása van.

VA: Az innováció bonyolult fogalom. Sokan nem is tudják, hogy mi az, mégis bőszen használják. Az innováció valami újnak az üzleti célból történő hasznosítása. A világválság úgy jött létre, hogy elszakadt a pénzvilágtól a reálgazdaság, leértékelődött, és vele együtt az innováció is. Úgy lehetne visszakapaszkodni, ha nemcsak szavakkal erősítenénk meg az innovációt, hanem támogatásokkal ösztönöznénk, hogy valóban legyen minél több innováció, amelynek alapja a feltalálás, az invenció. Okos helyeken nem általánosságban támogatják az innovációt, hanem az invención keresztül, ami azért is előnyös, mert a támogatás valóban kézzelfogható, ellenőrizhető.

MN: Akkor egy országnak az innovációs potenciálja csak a befektetett pénzen múlik?

VA: Meglepő módon az ország elszigeteltsége is nagyban hozzájárul a növekedéshez. Japán után Dél-Korea a második a világ országainak innovációs potenciállistáján. Dél-Korea is először csak másolgatott, és mivel szinte csak repülővel lehet megközelíteni, kénytelenek voltak mindent maguknak feltalálni. De Magyarországnak is ez az elszigeteltség jelentette az egyik legnagyobb ösztönzést. A COCOM-lista (fiatalabbak kedvéért: a COCOM-lista egy csúcstechnológiai termékeket tartalmazó amerikai feketelista volt. A listán szereplő termékeket tilos volt a KGST-országokba, illetve Kínába exportálni, hogy azok így egyre inkább lemaradjanak a hidegháborús fegyverkezési versenyben - szerk.) tilalmát csak úgy tudtuk áthágni, ha feltaláltunk dolgokat. Akkor egymillió lakosra vetítve Magyarország az USA-val állt azonos szinten az új találmányok számát tekintve. Aztán nálunk 1989 óta zuhanórepülésbe fordult az invenciómutató görbéje.

MN: Mennyire igaz az, hogy az egyszerű feltalálótól ellopják a találmányát, és a tolvajok jól meggazdagszanak belőle?

VA: Természetesen igaz. Vannak cégek, vállalkozások, amelyek kifejezetten erre specializálódtak. A feltalálók kisemmizésére ugyanis sokfajta módszer létezik. Ebből az egyik, hogy a cég igyekszik kiszedni a know-how-t, amit aztán értékesít valakinek.

MN: Ilyen esetben mit tud tenni a MAFE?

VA: Egy megtörtént esetet mesélek el. Egy magyar feltaláló olyan riasztóberendezést talált föl, amiben a riasztóba kellett tenni egy mobiltelefont, amely ha bármilyen mozgást érzékelt, azonnal hívta a megadott számot. Egyszer egy szórólapot dobtak be hozzám, hogy egy ügynökség ilyen készüléket árul. Én fölhívtam az ügynököt, hogy tartson egy bemutatót, és hívtam még nyolc embert tanúnak. A bemutató után egy ismerős cég nevében levelet küldtünk az anyacégnek, hogy állami intézményekbe szeretnénk ezt a zseniális riasztót beszerelni, és van-e a raktáron 500 db. Ez azért fontos, mert csak az számít bitorlásnak, ha a találmányt igazolhatóan gyártják. Az ügynökök ugyanis azzal bújnak ki a bitorlás vádja alól, hogy csak ez az egy van, és ez is csak prototípus. Esetünkben azonban ezt már nem lehetett megtenni, hiszen kezünkben volt a raktári visszaigazolás. Ekkor a MAFE írt egy levelet az ügynöknek. Bemutattuk a szabadalom másolatát, és kértük, hogy mutassa be ő is saját szabadalmát. Természetesen nem volt. Ekkor megmondtuk neki, hogy amit tesz, az bitorlás, ez pedig köztörvényes bűntett.

MN: És lecsukták vagy pénzbírságra ítélték a magyarországi forgalmazót?

VA: Ugyan! Nekünk nem ez a célunk. Három nap múlva a svájci anyacégtől négy ügyvéd érkezett, és megvették a magyar feltalálótól a licencet.

MN: A hazai állapotokat ismerve gondolom, nem csak sikertörténetekkel teli a padlás, azonban most térjünk át a nemzetközi szervezetre. Ön a Feltalálók Egyesületei Nemzetközi Szövetségének (IFIA) is az elnöke. Az IFIA-nak ki lehet a tagja?

VA: Bejegyzett, nemzeti feltalálókat tömörítő egyesület, a feltalálást támogató bármely szervezet, illetve magánszemély lehet pártoló tag.

MN: Ha jól tudom, ilyen a thaiföldi király is.

VA: Igen, aki maga is feltaláló. A leghíresebb találmánya az esőcsinálás. A következő nagyon fontos találmánya egy olyan berendezés, amellyel a rizsföldeket lehet oxigénnel ellátni. Részben ennek is köszönhető, hogy Thaiföld rizsimportáló országból rizsexportáló országgá vált. A thaiföldi király egyébként egy reneszánsz típusú ember: dzsesszzenész, festő, vitorlázó. Másrészről a király már elmúlt nyolcvanéves, és az IFIA lovagrendjének a parancsnoka.

MN: Ön milyen funkciót tölt be a lovagrendben?

VA: Mivel én vagyok a nemzetközi szervezet elnöke, én a nagymester vagyok. Lovag pedig az lehet, aki minimum tíz találmányt már föltalált, vagy három nívós, nemzetközi eseményen magas díjat nyert a találmányával.

MN: Ön és - gondolom - a lovagrend tagjai nagyon is figyelik, milyen találmány fogja meghatározni az emberiség következő évtizedeit. Mi lesz ez?

VA: A hidrogéngazdaság. Ennek részletei többé-kevésbé megoldottak. A hidrogéngazdaság kicsúcsosodása a járműiparban van, a hidrogénnel hajtott, üzemanyagcellás autóké lesz a jövő. Gyakorlatilag meg van oldva minden, ezek a megoldások korszerűnek mondhatók. Erre elég nyomós bizonyíték, hogy az Egyesült Államok hadserege már hadrendbe állított hidrogéncellás járműveket. Azonban van egy kis probléma. Abban az esetben, ha a hidrogénkorszak bejön, és leáldozik végleg az olajkorszak, akkor a tökéletesen működő hidrogéncellákhoz nagyon sok platinára lesz szükség. Abból meg nagyon kevés van a Földön, viszont a Holdon bőségesen lehet találni. Úgyhogy a feladat itt most kétirányú: vagy feltaláljuk, hogyan lehet hatékonyan kitermelni a platinát a Holdról, vagy pedig olyan hidrogéncellát találunk fel, amelyhez nem kell platina.

MN: Itt akkor az elme szabadon szárnyalhat, de mit gondol azokról a feltalálókról, akik különböző öszszeesküvés-elméleteket szőnek, hogy őket elhallgattatják, eltitkolják találmányaikat, mert komoly gazdasági érdekeket sértenek?

VA: Nagyon sajnálom őket, mert ilyenek nincsenek, magyarán nem ölik meg a feltalálókat, és nem is tüntetik el őket. Ugyanis háromfajta feltaláló van: az idő előtti, az időben érkező és az idő utáni. Az idő előttiek a meg nem értettek, például a hibrid autó már kész volt 1974-ben, de nem volt hozzá számítógépes vezérlés. Az időben érkezőknek megvan az az esélyük, hogy átslisszoljanak a nagyon szűk innovációs kapun, és megvalósuljanak, a többi pedig leülepszik, és ugródeszkája lesz a következő találmányoknak. A vízzel hajtott autók és a meg nem értett zsenik pedig azért nem léteznek, mert egy találmánynak, ha tetszik, ha nem, meg kell felelnie a hidrodinamika fő tételeinek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.