Rabszolgatörvény: még csak nem is mi, hanem a gyerekeink szívják meg a leginkább

Lelki betevő

42 év rabszolgaság: csapnivaló a magyarok viszonya a munkához, de a rabszolgatörvény tovább ront rajta

Rabszolga volt az nagyapám
És rabszolga lesz az én unokám
És messze hordja a Duna s a Tisza
A magyarok bús dalát.

Az eredeti dalban egyébként, legalábbis ahogy én ismerem, nem a Tisza és a Duna, hanem a Mississippi, nem a magyarok, hanem a négerek bús dalát viszi és nem hordja, de most már akár lehetne úgy is, ahogy én írtam, szerdán ugyanis megszavazta a Parlament az úgynevezett rabszolgatörvényt.

Amibe nem mennék különösebben bele, a Lelki betevő ugyanis nem politikai blog, hanem pszichológiai, innen nézve viszont elég fontos, hogy legyen itt szó erről a törvényről.

Mégpedig azért, mert eleve az van, hogy a gyerekek alig látják a szüleiket, egyrészt azért, mert a NAT egyre nagyobb terhet ró rájuk, a mai gyerekek rengeteget vannak az iskolában, másrészt pedig azért is, mert a szülők iszonyú sokat dolgoznak. Eleve. Alapból. Ezzel viszont ez pláne így lesz.

És ebben, már ha van munkája a szülőnek, nincs nagy különbség a társadalom alsóbb és felsőbb rétegei között, a nélkülöző gyerekek éppúgy nem látják a három műszakban dolgozó szülőt, ahogy a jól kibéleltek a rugalmas munkaidőben (értsd napi 15-16 órát, sokszor hétvégén is) dolgozó felmenőiket.

false

 

Szóval még kevesebb minőségi idő jut a gyerekeknek, kapnak viszont cserébe a egy kizsigerelt, hullafáradt, megastresszes, de nem időben kifizetett apát és/vagy anyát.

De nemcsak ez lesz ennek a horrornak a következménye, hanem az is, hogy a gyerekek olyan munkamorált és munkához való hozzáállást fognak el- és megtanulni, ami épp annak a kormánynak fog nagyon fájni, amelyik kitalálta, hogy térítésmentesen túlórázzanak a felnőttek.

Ugyanis eleve hendikeppel indulunk, mégpedig azáltal, hogy nem megérdemeljük a pénzt, ahogy teszik azt az angolok (earn) vagy a németek (verdienen), de még csak nem is nyerjük, ahogy a franciák (gagner), hanem keressük, ami, hát, sem a képességeinkről nem szól (vö. érdemel), de még csak nem is utal eredményességre (vö. nyer), hanem egy folyamatra utal, ami, ki tudja, milyen eredménnyel zárul.

Közben meg dehogynem tudjuk.

Vagy a megbecsültség érzésének teljes hiányával, a sokat keresőket és sokat találókat viszont sokszor úgy ítéljük meg, hogy nem is érdemlik meg azt a pénzt, biztos csak valakinek a valakijei.

Ahhoz pedig nem kell pszichológusnak lenni, hogy tudjuk, mennyire számít a gyerekekek felnőtté válásában az, hogy milyen felnőtteket, azon belül pedig főleg az, hogy milyen szülőket látnak maguk körül. Gyerekeink számára modellek leszünk, 3-4-5-6 éves korukban gyerekeink majd jól belebújnak a cipőinkbe, onnantól pedig ők rögtön felnőttek lesznek. Olyanok, mint mi.

Afelől pedig ne legyenek kétségeink, hogy mindez, mármint az azonosulási folyamat, milyen nyomot hagy majd hosszú távon. De ha mégis kétségeink lennének, akkor elmondom: nagyot, erőteljeset és sokszor tudattalant. A szülők munkához való hozzáállása, munkával kapcsolatos mondatai, gesztusai, mimikája, kimondott frázisai és ki nem mondott, tudattalan értékközvetítései ugyanis évtizedeken keresztül is kihatnak. Olyannyira, hogy még pszichológusként, mindenféle önismeret ellenére is csak pár hónapja jöttem rá arra, hogy miért dolgozom úgy és miért annyit, ahogy és amennyit.

Na, hát ebbe a társadalmi, kulturális, nyelvi és pszichológiai kontextusba rohan bele teljes zavartalansággal, ellenállás nélkül a rabszolgatörvény.

Fásult, szorongó, stresszes, szociális biztonság, anyagi megbecsültség, a szabadidő és az egészséges élet hiányát megélő felnőttek gyerekeiből, olyan felnőttek lesznek, akik még fásultabbak lesznek, még szorongóbbak, még stresszesebbek és így tovább.

De persze szüljünk sok gyereket.

És akkor arra a magas labdára, hogy idén van a családok éve, még csak le se csaptam.

false

 

Fotó: edvardmunch.org

____

Az általam ismert dalt gyerekkoromban Szendrőn és Diósjenőn Zsong a folyó címen énekeltük, ami valamiféle átírata lehet Paul Robeson 1936-os Ol’ Man River című hasonló dallamú, de más szövegű dalának, amit egyébként Gregor József Mississippi címen is megénekelt, de annak is más a szövege.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.