50 százalék esély van a Notre-Dame megmentésére

  • narancs.hu
  • 2019. december 26.

Lokál

A szakértő szerint a gótikus templom mindaddig nem lesz biztonságban, amíg nem sikerül eltávolítani róla a tűzvész előtt felállított állványzatot, mert az veszélyt jelent a katedrális megmaradt, az épület stabilitása szempontjából kulcsfontosságú boltíveire.

A Notre-Dame elöljárója szerint olyan törékeny állapotban van a híres párizsi székesegyház, hogy csak 50 százalék esély van a megmentésére.

Patrick Chauvet szerint a gótikus templom mindaddig nem lesz biztonságban, amíg nem sikerül eltávolítani róla az április 15-i tűzvész előtt felállított, a katasztrófában megrongálódott állványzatot, mivel az veszélyt jelent a katedrális megmaradt, az épület stabilitása szempontjából kulcsfontosságú boltíveire.

"Most talán azt mondhatjuk, hogy 50 százalék esély van a megmentésre, és ugyanennyi esélye van annak is, hogy az állványzat rádől a három boltívre" – mondta az AP hírügynökségnek az elöljáró, aki szerint nem valószínű, hogy a helyreállítás megkezdődhet 2021 előtt.

A kárelhárítási munkálatok egyik fő kihívása úgy leszedni az állványzatot, hogy ne rongáljuk meg jobban a katedrálist, márpedig ahhoz, hogy az épület biztonságos legyen, teljesen el kell távolítani az állványokat – mondta Chauvet, aki szerint 2021-ben valószínűleg megkezdhetik a 850 éves templom újjáépítését.

Emmanuel Macron elnök 2024-re ígérte a franciáknak a Notre-Dame újjáépítését.

A francia forradalom óta először fordult elő idén, hogy nem tartottak karácsonyi misét a Notre-Dame-ban. A híveknek két másik párizsi templomot jelöltek ki az éjféli misére. Michel Aupetit párizsi érsek szerdán reggel egy cirkuszi sátorban, a Bois de Boulogne parkban mutatott be karácsonyi misét 2500 hívő előtt.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.