70 éve indult el a gyermekvasút

Lokál

„Kattog a, zakatol a, csattog a síneken a vonat, síneken a vonat.”

1948. július 31-én nyitották meg hivatalosan a Széchenyi-hegyi gyermekvasutat, amely Úttörővasút néven épp 70 éve, augusztus elsején kezdte meg első menetrend szerinti közlekedési napját.

Előre! (Virágvölgy állomás, 1948)

Előre! (Virágvölgy állomás, 1948)

Fotó: Fortepan

 

A kisvasút megépítésének története egy kicsivel előbb kezdődött persze, 1947-ben született ugyanis döntés arról, hogy keskeny nyomközű vasutat építenek a Budai-hegységben, és ezt iskolás korú gyerekek bevonásával fogják üzemeltetni. Bár '48 áprilisában a vonal építésének kezdetekor még nem volt kőbe vésve, hogy csak úttörőkkel fog működni a vasút, ráadásul csak a jó tanuló, 4-es vagy 5-ös osztályzatú iskolások próbálhatták ki magukat.

Indulás 1948-ból.

Indulás 1948-ból

Fotó: Fortepan

 

A kisvasút célja kettős volt: egyrészt a közlekedés biztosítása a  Széchenyi-hegytől a mai Virágvölgy állomásig, majd a teljes szakasz 1950-es átadásával egészen Hűvösvölgyig.

A teljes szakasz átadásának ünneplése (1950)

A teljes szakasz átadásának ünneplése (1950)

Fotó: Fortepan

 

Másrészt arra szolgált, hogy a gyerekek megismerkedjenek a vasúti közlekedéssel. Az úttörővasúti korszakban nem titkolt cél volt a pártpolitikai propaganda is, éppúgy, mint az 50-es, 60-as évek egyéb gyerekintézményeiben.

false

 

Fotó: Fortepan

A kisvasutat 1990-től már Gyermekvasút néven üzemeltették, ekkortájt volt szükség egy nagyobb felújításra is. 1995-től a MÁV és a Gyermekvasutasokért Alapítvány irányítja a látványosságnak számító közlekedési vonalat.

false

 

Fotó: Fortepan

 

A gyermekvasút azóta sem változott sokat: az egyébként szépen felújított és karbantartott szerelvényeken a mai napig elindulhatunk kirándulni, némi korszellem járta nosztalgiahangulatban.

false

 

Fotó: Fortepan

 

Arról, hogy milyen is gyermekvasutasnak lenni, a következő cikkünkben olvashatnak:

Gyermekvasút - Jó reggelt, pajtások!

Több mint kétszáz gyermekvasutast avattak fel június 13-án Hűvösvölgy állomáson. Évek óta nem volt ilyen sok újonc. Több mint kétszáz gyermekvasutast avattak fel június 13-án Hűvösvölgy állomáson. Évek óta nem volt ilyen sok újonc. Vasárnap reggel kilenc álmos kiskamasz villamosozik Hűvösvölgy felé Gyula bácsival, a nevelővel és az „ifis” Bálna társaságában, akinek a hátán gitár lóg.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.