1948. július 31-én nyitották meg hivatalosan a Széchenyi-hegyi gyermekvasutat, amely Úttörővasút néven épp 70 éve, augusztus elsején kezdte meg első menetrend szerinti közlekedési napját.
|
A kisvasút megépítésének története egy kicsivel előbb kezdődött persze, 1947-ben született ugyanis döntés arról, hogy keskeny nyomközű vasutat építenek a Budai-hegységben, és ezt iskolás korú gyerekek bevonásával fogják üzemeltetni. Bár '48 áprilisában a vonal építésének kezdetekor még nem volt kőbe vésve, hogy csak úttörőkkel fog működni a vasút, ráadásul csak a jó tanuló, 4-es vagy 5-ös osztályzatú iskolások próbálhatták ki magukat.
|
A kisvasút célja kettős volt: egyrészt a közlekedés biztosítása a Széchenyi-hegytől a mai Virágvölgy állomásig, majd a teljes szakasz 1950-es átadásával egészen Hűvösvölgyig.
|
Másrészt arra szolgált, hogy a gyerekek megismerkedjenek a vasúti közlekedéssel. Az úttörővasúti korszakban nem titkolt cél volt a pártpolitikai propaganda is, éppúgy, mint az 50-es, 60-as évek egyéb gyerekintézményeiben.
|
A kisvasutat 1990-től már Gyermekvasút néven üzemeltették, ekkortájt volt szükség egy nagyobb felújításra is. 1995-től a MÁV és a Gyermekvasutasokért Alapítvány irányítja a látványosságnak számító közlekedési vonalat.
|
A gyermekvasút azóta sem változott sokat: az egyébként szépen felújított és karbantartott szerelvényeken a mai napig elindulhatunk kirándulni, némi korszellem járta nosztalgiahangulatban.
|
Arról, hogy milyen is gyermekvasutasnak lenni, a következő cikkünkben olvashatnak:
Gyermekvasút - Jó reggelt, pajtások!
Több mint kétszáz gyermekvasutast avattak fel június 13-án Hűvösvölgy állomáson. Évek óta nem volt ilyen sok újonc. Több mint kétszáz gyermekvasutast avattak fel június 13-án Hűvösvölgy állomáson. Évek óta nem volt ilyen sok újonc. Vasárnap reggel kilenc álmos kiskamasz villamosozik Hűvösvölgy felé Gyula bácsival, a nevelővel és az „ifis” Bálna társaságában, akinek a hátán gitár lóg.