„A szegény embert már kutyába se veszik?”

Lokál

Gerilla-plakátkampányt indított a Krétakör Szabadiskolája: diákok és érintettek hívják fel a figyelmet a szegénységre, a hajléktalanságra és a lakhatási válságra.

„A szegénység bűn?”

A lakhatási válsággal, a szegénységgel és a hajléktalanság problematikájával foglalkoznak azok a plakátok, amelyeket a Krétakör Szabadiskolájának budapesti, középiskolás diákjai terveztek, kiviteleztek és helyeztek el Budapest belvárosában.

false

Fotó: Krétakör

false

 

Fotó: Krétakör

 

11 diák és 9 érintett közösen hozta létre az akciót, amely részeként 97 plakát került ki a Palotanegyed utcáira. Elhagyott kirakatokban, villamosmegállóban és különböző falfelületeken láthatók a fehér hátterű portrék, amelyek egy-egy szakpolitikai állítást közvetítenek, ezeken az érintettek láthatók, míg a montázs jellegű, kreált képeken, amelyek egyfajta nosztalgikus visszatekintéssel a jelenre reflektálnak, maguk a kampányt tervező diákok szerepelnek.

false

 

Fotó: Krétakör

„Ez egy olyan téma, ami a Krétakörön belül hangsúlyosan foglalkoztat bennünket. De nemcsak nekünk, hanem mindazoknak az embereknek, társszervezeteknek, csoportoknak is fontos agendája ez, akikkel együtt dolgozunk – mondta a Narancsnak Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője. (A témával korábban a Krétakör online politikai műsora, a pluszegy is foglalkozott már Folyton csak laknátok! címmel.) – Ez egy olyan krízise az országnak, amiről nagyon kevés szó esik, ahhoz képest, hogy milyen hatalmas a kiterjedése, mennyi embernek okoz napi küzdelmet, mennyi ember életét sújtja.”

„Szerettünk volna túllépni a hagyományosnak mondható szegénységábrázoláson – mondta a képeket készítő és a projektet vezető Tóth Ridovics Máté, aki egyébként a Krétakör Korrupció című előadásának hasonló gerillakampányát is jegyzi. – Nagyon sokat ötleteltünk azon, hogyan ábrázoljuk a hajléktalan embereket. Ha ugyanis betesszük őket egy-egy felismerhető, klasszikusan szegénységhez vagy hajléktalansághoz köthető háttér elé vagy tipikus enteriőrbe, akkor az automatikusan rájuk íródik, és a figurák elvesznek. A közös gondolkodás során született az ötlet: játsszunk azzal, hogy 30-40 évvel ezelőtti karakterek mesélnek ma arról, hogy valahány évvel ezelőtt nem is gondolták volna, hogy mára elveszítik a lakhatásukat. És akkor az már egyértelmű volt, hogy ezeket az alakokat a diákok fogják játszani. A szabadiskolásoknak ez egy nagy trip volt, hogy felvállalhatják az arcukat, hogy ezeket a történeteket elmeséljék. Azt gondoltuk, ezek mellé tesszük oda az egyszerű, fehér hátterű portrékat, amelyeken mindenki sötét ruhát visel, akár egy egyenruhát. Az érintetteket szinte szakértői szerepbe helyeztük, ők közvetítik a szakpolitikai állításokat.

false

 

Fotó: Krétakör

 

A plakátok a koncepció szerint a belváros egy szűk részét borították el. „Nem állnak rendelkezésünkre milliárdok, így nem tudunk egy egész várost beborítani a képekkel. Nagyon fontos, hogy alapvetően olyan falfelületeket, kirakatokat használtunk a plakátok terjesztésére, amikkel nem károsítunk meg senkit, olyan helyeket választottunk, ahová esztétikailag jól illeszkedtek a plakátok – tette hozzá Tóth Ridovics Máté. – Ezek a képek mind leszedhetők. Tavaly volt olyan tulajdonos, aki szólt, hogy most már használná a kirakatot, és akkor kimentünk, és leszedtük a plakátot.”

false

 

Fotó: Krétakör

Mindegyik plakátot az adott helyszínnel együtt dokumentálták az alkotók, készül egy honlap, hogy láthatóak legyenek, mert a projekt kivitelezői azt gondolják, „a neten amúgy is több emberhez eljut, ahol meg fennmarad, annak nagyon örülünk, mert a képek gyakorlatilag egy köztéri kiállításként funkcionálnak”.

A gerilla-plakátkampány részeként tegnap éjjel egy 12 méter széles, három és fél méter magas plakátot is kitettek a Rákóczi téri metrómegálló nyers betonfalára, amit információnk szerint valakik 10 óra után már el is tüntettek onnan. De a nap során más plakátok is eltűntek.

false

Reggel még megvolt

 

Fotó: Csécsei Ilona

(HOME címmel szervez konferenciát a hétvégén a Goethe Institut és a Krétakör Szabadiskolája, amelyen a fiatalok társadalmi részvételével és szerepvállalásával foglalkoznak majd.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.