„A szegény embert már kutyába se veszik?”

Lokál

Gerilla-plakátkampányt indított a Krétakör Szabadiskolája: diákok és érintettek hívják fel a figyelmet a szegénységre, a hajléktalanságra és a lakhatási válságra.

„A szegénység bűn?”

A lakhatási válsággal, a szegénységgel és a hajléktalanság problematikájával foglalkoznak azok a plakátok, amelyeket a Krétakör Szabadiskolájának budapesti, középiskolás diákjai terveztek, kiviteleztek és helyeztek el Budapest belvárosában.

false

Fotó: Krétakör

false

 

Fotó: Krétakör

 

11 diák és 9 érintett közösen hozta létre az akciót, amely részeként 97 plakát került ki a Palotanegyed utcáira. Elhagyott kirakatokban, villamosmegállóban és különböző falfelületeken láthatók a fehér hátterű portrék, amelyek egy-egy szakpolitikai állítást közvetítenek, ezeken az érintettek láthatók, míg a montázs jellegű, kreált képeken, amelyek egyfajta nosztalgikus visszatekintéssel a jelenre reflektálnak, maguk a kampányt tervező diákok szerepelnek.

false

 

Fotó: Krétakör

„Ez egy olyan téma, ami a Krétakörön belül hangsúlyosan foglalkoztat bennünket. De nemcsak nekünk, hanem mindazoknak az embereknek, társszervezeteknek, csoportoknak is fontos agendája ez, akikkel együtt dolgozunk – mondta a Narancsnak Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője. (A témával korábban a Krétakör online politikai műsora, a pluszegy is foglalkozott már Folyton csak laknátok! címmel.) – Ez egy olyan krízise az országnak, amiről nagyon kevés szó esik, ahhoz képest, hogy milyen hatalmas a kiterjedése, mennyi embernek okoz napi küzdelmet, mennyi ember életét sújtja.”

„Szerettünk volna túllépni a hagyományosnak mondható szegénységábrázoláson – mondta a képeket készítő és a projektet vezető Tóth Ridovics Máté, aki egyébként a Krétakör Korrupció című előadásának hasonló gerillakampányát is jegyzi. – Nagyon sokat ötleteltünk azon, hogyan ábrázoljuk a hajléktalan embereket. Ha ugyanis betesszük őket egy-egy felismerhető, klasszikusan szegénységhez vagy hajléktalansághoz köthető háttér elé vagy tipikus enteriőrbe, akkor az automatikusan rájuk íródik, és a figurák elvesznek. A közös gondolkodás során született az ötlet: játsszunk azzal, hogy 30-40 évvel ezelőtti karakterek mesélnek ma arról, hogy valahány évvel ezelőtt nem is gondolták volna, hogy mára elveszítik a lakhatásukat. És akkor az már egyértelmű volt, hogy ezeket az alakokat a diákok fogják játszani. A szabadiskolásoknak ez egy nagy trip volt, hogy felvállalhatják az arcukat, hogy ezeket a történeteket elmeséljék. Azt gondoltuk, ezek mellé tesszük oda az egyszerű, fehér hátterű portrékat, amelyeken mindenki sötét ruhát visel, akár egy egyenruhát. Az érintetteket szinte szakértői szerepbe helyeztük, ők közvetítik a szakpolitikai állításokat.

false

 

Fotó: Krétakör

 

A plakátok a koncepció szerint a belváros egy szűk részét borították el. „Nem állnak rendelkezésünkre milliárdok, így nem tudunk egy egész várost beborítani a képekkel. Nagyon fontos, hogy alapvetően olyan falfelületeket, kirakatokat használtunk a plakátok terjesztésére, amikkel nem károsítunk meg senkit, olyan helyeket választottunk, ahová esztétikailag jól illeszkedtek a plakátok – tette hozzá Tóth Ridovics Máté. – Ezek a képek mind leszedhetők. Tavaly volt olyan tulajdonos, aki szólt, hogy most már használná a kirakatot, és akkor kimentünk, és leszedtük a plakátot.”

false

 

Fotó: Krétakör

Mindegyik plakátot az adott helyszínnel együtt dokumentálták az alkotók, készül egy honlap, hogy láthatóak legyenek, mert a projekt kivitelezői azt gondolják, „a neten amúgy is több emberhez eljut, ahol meg fennmarad, annak nagyon örülünk, mert a képek gyakorlatilag egy köztéri kiállításként funkcionálnak”.

A gerilla-plakátkampány részeként tegnap éjjel egy 12 méter széles, három és fél méter magas plakátot is kitettek a Rákóczi téri metrómegálló nyers betonfalára, amit információnk szerint valakik 10 óra után már el is tüntettek onnan. De a nap során más plakátok is eltűntek.

false

Reggel még megvolt

 

Fotó: Csécsei Ilona

(HOME címmel szervez konferenciát a hétvégén a Goethe Institut és a Krétakör Szabadiskolája, amelyen a fiatalok társadalmi részvételével és szerepvállalásával foglalkoznak majd.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.