„A szegény embert már kutyába se veszik?”

Lokál

Gerilla-plakátkampányt indított a Krétakör Szabadiskolája: diákok és érintettek hívják fel a figyelmet a szegénységre, a hajléktalanságra és a lakhatási válságra.

„A szegénység bűn?”

A lakhatási válsággal, a szegénységgel és a hajléktalanság problematikájával foglalkoznak azok a plakátok, amelyeket a Krétakör Szabadiskolájának budapesti, középiskolás diákjai terveztek, kiviteleztek és helyeztek el Budapest belvárosában.

false

Fotó: Krétakör

false

 

Fotó: Krétakör

 

11 diák és 9 érintett közösen hozta létre az akciót, amely részeként 97 plakát került ki a Palotanegyed utcáira. Elhagyott kirakatokban, villamosmegállóban és különböző falfelületeken láthatók a fehér hátterű portrék, amelyek egy-egy szakpolitikai állítást közvetítenek, ezeken az érintettek láthatók, míg a montázs jellegű, kreált képeken, amelyek egyfajta nosztalgikus visszatekintéssel a jelenre reflektálnak, maguk a kampányt tervező diákok szerepelnek.

false

 

Fotó: Krétakör

„Ez egy olyan téma, ami a Krétakörön belül hangsúlyosan foglalkoztat bennünket. De nemcsak nekünk, hanem mindazoknak az embereknek, társszervezeteknek, csoportoknak is fontos agendája ez, akikkel együtt dolgozunk – mondta a Narancsnak Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője. (A témával korábban a Krétakör online politikai műsora, a pluszegy is foglalkozott már Folyton csak laknátok! címmel.) – Ez egy olyan krízise az országnak, amiről nagyon kevés szó esik, ahhoz képest, hogy milyen hatalmas a kiterjedése, mennyi embernek okoz napi küzdelmet, mennyi ember életét sújtja.”

„Szerettünk volna túllépni a hagyományosnak mondható szegénységábrázoláson – mondta a képeket készítő és a projektet vezető Tóth Ridovics Máté, aki egyébként a Krétakör Korrupció című előadásának hasonló gerillakampányát is jegyzi. – Nagyon sokat ötleteltünk azon, hogyan ábrázoljuk a hajléktalan embereket. Ha ugyanis betesszük őket egy-egy felismerhető, klasszikusan szegénységhez vagy hajléktalansághoz köthető háttér elé vagy tipikus enteriőrbe, akkor az automatikusan rájuk íródik, és a figurák elvesznek. A közös gondolkodás során született az ötlet: játsszunk azzal, hogy 30-40 évvel ezelőtti karakterek mesélnek ma arról, hogy valahány évvel ezelőtt nem is gondolták volna, hogy mára elveszítik a lakhatásukat. És akkor az már egyértelmű volt, hogy ezeket az alakokat a diákok fogják játszani. A szabadiskolásoknak ez egy nagy trip volt, hogy felvállalhatják az arcukat, hogy ezeket a történeteket elmeséljék. Azt gondoltuk, ezek mellé tesszük oda az egyszerű, fehér hátterű portrékat, amelyeken mindenki sötét ruhát visel, akár egy egyenruhát. Az érintetteket szinte szakértői szerepbe helyeztük, ők közvetítik a szakpolitikai állításokat.

false

 

Fotó: Krétakör

 

A plakátok a koncepció szerint a belváros egy szűk részét borították el. „Nem állnak rendelkezésünkre milliárdok, így nem tudunk egy egész várost beborítani a képekkel. Nagyon fontos, hogy alapvetően olyan falfelületeket, kirakatokat használtunk a plakátok terjesztésére, amikkel nem károsítunk meg senkit, olyan helyeket választottunk, ahová esztétikailag jól illeszkedtek a plakátok – tette hozzá Tóth Ridovics Máté. – Ezek a képek mind leszedhetők. Tavaly volt olyan tulajdonos, aki szólt, hogy most már használná a kirakatot, és akkor kimentünk, és leszedtük a plakátot.”

false

 

Fotó: Krétakör

Mindegyik plakátot az adott helyszínnel együtt dokumentálták az alkotók, készül egy honlap, hogy láthatóak legyenek, mert a projekt kivitelezői azt gondolják, „a neten amúgy is több emberhez eljut, ahol meg fennmarad, annak nagyon örülünk, mert a képek gyakorlatilag egy köztéri kiállításként funkcionálnak”.

A gerilla-plakátkampány részeként tegnap éjjel egy 12 méter széles, három és fél méter magas plakátot is kitettek a Rákóczi téri metrómegálló nyers betonfalára, amit információnk szerint valakik 10 óra után már el is tüntettek onnan. De a nap során más plakátok is eltűntek.

false

Reggel még megvolt

 

Fotó: Csécsei Ilona

(HOME címmel szervez konferenciát a hétvégén a Goethe Institut és a Krétakör Szabadiskolája, amelyen a fiatalok társadalmi részvételével és szerepvállalásával foglalkoznak majd.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.