Az óbudai trolibusznak nem volt párja

Lokál

Nyolcvanöt éve indult az első fővárosi trolibusz, tíz évig közlekedett Óbudán. Azóta a budai oldalon nem jár efféle jármű, noha csodálatos tervek készültek…

Már kevesen lehetnek, akik emlékeznek az első budapesti trolibusz-vonalra. 1933. december 16-án, az akkori 7-es busz helyett indította a Budapesti Székesfővárosi Közlekedési Részvénytársaság (BSZKRT). Nos, ez volt a mai napig az egyetlen budai – pontosabban óbudai – járat, a Vörösvári út és az

óbudai temető

között közlekedett, majdnem három kilométer hosszú szakaszon. Kezdetben csupán „kísérleti" járműként kezelték a trolit, amit mi sem bizonyít jobban, hogy bár az ünnepélyes, ám meglehetősen szerény megnyitóról a Magyar Filmhíradó beszámolt, de a bulvársajtó figyelemre sem méltatta. (Már csak azért sem, mert az előző napi havazás miatt teljesen kaotikus viszonyok uralkodtak el a villamos- és az autóbusz-forgalomban, és ez sokkal nagyobb szenzációnak számított.)

false

 

Fotó: Fortepan

A közlekedéstörténet az „elektromot" nevű árammal hajtott szekeret tartja a trolibusz ősének, amit Werner von Siemens mutatott be még 1882-ben, Berlinben. A következő nekifutásra több mint 15 év múlva, 1898-ban került sor a nevadai (!) Renóban, majd az 1900-es párizsi világkiállításon. Az új közlekedési eszköz ezután kezdett elterjedni, de a villamos sikerét nem tudta megközelíteni, s bár igaz, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia területén hamarosan három vonalat is nyitottak (Poprád- Ó-Tátrafüred, 1904; Nagyszeben, 1904; Pozsony-Vaskutacska, 1909), a trolit az 1930-as évekig mégis gyanakvás vette körül. Legalábbis nálunk.

Az óbudai vonal megnyitása idején már világszerte számos helyen bizonyított a trolibusz – főleg az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában, majd nemsokára a Szovjetunióban is –, ám úgy tűnt, a BSZKRT illetékeseit az foglalkoztatta leginkább, hogy buszként vagy villamosként tekintsenek az újdonságra. A járatnak – aminek a menetideje 8 perc volt – meghagyták a 7-es számot, és a vezető buszos egyenruhában ült a volán mögé. Azonban a három forgalomba állított járműből kettőt a villamosok sárga színére festettek, és a kalauz is „villamos"-egyenruhában dolgozott. S a trolik garázsa az óbudai villamoskocsiszín lett. A kezdeti zavar ellenére az óbudai viszonylat (amely 1936-ban a 7-es helyett a T jelzést kapta) a BSZKRT egyik legmegbízhatóbb járatává vált. Tizenegy éves története során jelentősebb műszaki hiba vagy baleset nem történt, csak 1941-ben kellett buszokat beállítani, amikor a járműveket a jobboldali közlekedésre alkalmassá alakították át. A sikert látva a BSZKRT vezetése 1942-ben döntött úgy, hogy újabb fővárosi trolibuszvonalakat nyit: a tervek szerint a Józsefvárosban, Pesterzsébeten és a Rózsadombon, ám a háború miatt a megvalósítás elmaradt. Az óbudai troli 1944. szeptember 21-ig közlekedett, ekkor egy légitámadás nyomán felsővezetéke annyira megrongálódott, hogy lehetetlen volt helyreállítani.

A háború után már 1945 augusztusában napirendre került a trolibuszfejlesztés, de arról szó sem volt, hogy az óbudai járatot újraindítsák. Sokkal fontosabbnak tűnt, hogy bizonyos pesti villamosjáratok helyett indítsanak trolit, melynek (a politikusi körben meglévő) népszerűségéhez valószínűleg az is hozzájárult, hogy addigra a Szovjetunió számított a legnagyobb gyártónak és "fogyasztónak" – olyannyira, hogy egyes orosz ipari övezetekben teherszállító trolik is "dolgoztak".

Az első pesti járatot 1949. december 21-én (Sztálin hetvenedik születésnapján, ezért 70-esre számozva) többé-kevésbé az egykori 10-es villamos vonalán indították el a Kossuth tér és az Erzsébet királyné útja kötött, az 1950-től életbe lépő I. ötéves tervben pedig olyan fantasztikus hálózat elkészítését írták elő, hogy az még az 1970-es években is könnyeket csalt az elkötelezett szakemberek szemébe.

A terv szerint

1955-ben – a mai vonalak, illetve Csepel, Pesterzsébet és Kispest mellett – trolibusznak kellett volna közlekednie a Rózsadombra, Budakeszire, Zugligetbe és a Svábhegyre is, ám öt év alatt mindössze négy vonalat sikerült megépíteni. Ennek ellenére mégis járt Budán trolibusz, de ezt a utasok nem élvezhették: 1953-tól ugyanis a járművek javítása a Bem tér közelében lévő Pálffy forgalmi telepen történt, ahol a kocsiszín körül – a próbamenetek számára – néhány száz méteres pályát építettek a Henger utca-Tölgyfa utca-Fekete sas utca szakaszon.

A budai trolibusz ötletét a következő huszonöt évben sem vetették el, amikor pedig az 1970-es évek közepétől a hálózatfejlesztés újabb lendületet vett (ekkor nyíltak a zuglói vonalak), ismét napirendre került, hogy bizonyos budai hegyvidéki buszjáratok – a rózsadombi 11-es és 91-es –, illetve a zugligeti, 58-as villamos helyett trolit indítanak. Ehelyett azonban csak annyi történt, hogy villamos pályáját felszámolták, majd évekig hitegették a környéken lakókat, hogy nemsokára jön a troli.

Ez az írás a Magyar Narancs 2011. január 20-i számában megjelent cikk frissített változata, az eredetit itt olvashatja el.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.