Az oroszlán szája

Hotel Clark

  • Götz Eszter
  • 2018. június 10.

Lokál

Budapest mégis életképes város. Erre a mondatra nem ingatlanfejlesztői prospektusokban vagy államtitkári beszédekben találtam, hanem a Lánchíd budai hídfőjénél, a néhány hete elkészült Hotel Clark előtt állva.

Ez az évtizedekig tátongó lyuk a világörökségi Duna-part közepén, Budapest első hídja és a Várhegy találkozási pontján hosszú ideig maga volt a rejtély: helyzeténél fogva látványos, állapota miatt érthetetlen; házhelynek kicsi, teleknek túlságosan értékes.

Minden nagyobb történelmi fordulat rajta hagyta a nyomát. Egy világváros születésének pillanatában épült be, a polgárosodó Magyarország első nagy lendületében. 1860-ban tették le itt a Budai Takarékpénztár alapkövét, ami fölé a korszak emelkedő csillaga, Ybl Miklós tervezte a hazai neoreneszánsz egyik első példáját, egy kétemeletes banképületet a földszinten kávéházzal, a felső emeleten bérlakásokkal. A bank előcsarnokából vörösmárvány lépcső vezetett fölfelé, a belső udvart mindhárom szinten a cinquecento palotáit idéző, könnyed-karcsú oszlopokból álló árkádsor díszítette. A Lánchíd Kávéház egy időben a nyugatos írók kedvelt találkozóhelye volt, erről ma már csak néhány írásos emlék és egy, a Fortepan gyűjteményében őrzött 1937-es felvétel árulkodik, amelyen a kávéház Dunára néző teraszán Szabó Lőrinc megigézve bámulja a mellette ülő lányka pihés nyakát. Az 1944-es ostrom letarolta a Várhegy környékét, ez a ház is súlyos sérüléseket szenvedett. Talán megmenthető lett volna, de 1948 után a kommunista vezetés szívesebben látta ezen a frekventált helyen a jövő dinamikáját jelképező – amúgy Budától teljesen idegen – körforgalmat, mint a tőkére építő polgári stabilitás emlékét. Az üres telek egy részét elvette a tér közepén megjelenő ötágú csillag növénykompozíció, amely az Alagút tetejére illesztett fémcsillagot visszhangozta. Ybl bankházából csak az árkádsorok lenyomata maradt, egy kis pergolával, ami fölött a város fél évszázadon át nézte a tűzfalat. Közben jócskán születtek tervek, volt ötlet társasház, irodaház és tetőtéri drinkbárral feldobott kávéház építésére, de sorra el is haltak. Az épületroncsban – a város virulenciáját szinte Örkény egyperceseinek stílusában visszaigazolva – megnyílt a Lánchíd Presszó, több nemzedék kedvelt találkozóhelye, amiről akkor még senki nem tudta – hiszen maga a műfaj sem létezett –, hogy Budapest első romkocsmája volt.

A rendszerváltás elvitte a presszót – az utolsó maradványok, Ybl neoreneszánsz oszlopai a Kiscelli Múzeum udvarára kerültek –, felnyomta a telek értékét, de a felemás városszerkezeti helyzetre nem született jó válasz. A döntéshozók vakargatták a fejüket, a város és a turisták pedig bámulták az Alagút szájánál tátongó lyukat. Hamar kiderült, hogy a telket üzleti szempontból legelőnyösebben egy szálloda tudná hasznosítani, de a szűkös alapterület és a roncsolt utcaszerkezet miatt húsz év alatt több építészeti tervpályázat vagy egyedi építészeti javaslat után sem sikerült megoldást találni. A pályázatok között az utolsót 2007-ben már a jelenlegi tulajdonos írta ki, amelyen a teljes hazai építészgárda mellett nemzetközi sztárépítészek is felvonultak, a képtelen helyzetre reagáló, egészen őrült gondolatok gazdag tárházával sokkolva a szakmát és az építészetre fogékony közvéleményt, de ez sem vezetett eredményre.

Az Ausztráliából Magyarországra települt Anthony Gall építész ekkor kezdett foglalkozni a helyszínnel. A 2007-es pályázaton nem díjazták, de a tulajdonos mégis az ő gondolkodásmódjában látta meg a folytatást. 2011-ben együtt kezdték kidolgozni azt a koncepciót, amelynek a végén 2018 tavaszán megnyílt a szálloda, egy szabálytalan negyedkörcikkely alakú, 670 négyzetméternyi területen, hét szinten, utcára nyíló étteremmel és egy tetőtéri bárral. A háznak szinte minden elemét kompromisszumok sora formálta, de kívülről nem ez látszik, hanem a kortárs építészet rugalmassága, amellyel az eklektikus környezetre reagálva is megőrzi saját kifejezőerejét.

 

Amikor a környezete elfogadja

Az első élmény – kívülről szemlélve az épületet – a hála. Hála azért, hogy nem tolakodik tükröződő üvegfallal, hogy nem töri meg a Lánchíd utca lendületét, és nem vetélkedik az Alagút architektúrájával; hogy nem viselkedik ufóként, vagyis nem hoz ebbe a jelképekkel amúgy is túlterhelt környezetbe olyan mai látványvilágot, ami mindennel szemben fogalmazná meg önmagát.

A közelítés második fázisában azt pásztázzuk végig, ami ezek helyett lett. A sötét tónusú, egyedi betonelemekből szerkesztett, erős tagolású, térbe lépő homlokzatot, ami inkább az utcát kíséri, mint a házat, mert maga az ablaksor az ív szélén már sokkal beljebb ül, mint a közepén. A földszinti konzolok között szokatlanul tágas nyílásokkal feltáruló éttermet, a főbejáratnak a Lánchíd figuráira válaszoló, stilizált oroszlánrajzolatát, a felső szinteken a lyukarchitektúrából plasztikussá formált bélletek finom rovátkáit és a földszinten az ezekbe illesztett világítótesteket. Aztán kicsit távolabbról szemlélve a visszaugratott, üveg mellvéd mögé húzott hetedik szinti lakosztályokat, végül legfelül a kupolára emlékeztető, áttört acélszerkezetet. Az összhatás végeredményeként úgy látjuk, hogy a ház kihozta a helyzetből a legtöbbet: építésze jó érzékkel mondott le a fantázia kínálta utakról, és (ha a betonelemek tónusa kicsit meg is üti a tekintetet) összességében sikerült mértékletes és méltóságteljes választ adnia egy sok szempontból lehetetlen kérdésre.

A szálloda belső tereiben viszont szabadon érvényesülhetett a tervezői képzelet, és Bara Ákos belsőépítész keze nyomán a zsebkendőnyi helyen ha nem is tágas, de a tágasság érzetét keltő enteriőrök születtek. Kellett ehhez a földszinti előcsarnok kétszintesre növelt légtere, az első emelet magasságában a homlokzattal párhuzamosan futó tükörhídfolyosó, amely optikai eszközökkel növeli a térhatást. Kellett a trendi bronz árnyalatokat otthonos sötétkékkel elegyítő berendezés, a foyer finoman ragyogó burkolata és az üvegpanel mögé helyezett zöldfal, a térbe állított kandalló és a bejáratot bevilágító dizájn lámpatest.
A tágasság nemcsak térben, de időben is értendő, hiszen több helyen is utalást találunk a hely történeti elemeire, a recepcióspult mögött pedig ott állnak az eredeti Ybl-épületből megmaradt, most szépen restaurált korinthoszi oszlopok az oszlopfőket összekapcsoló, leheletnyi fémhálószerkezettel, amely az egykori díszarchitektúrát idézi meg.

A szobák berendezése visszafogott, a hangsúly a páratlan dunai kilátásra kerül, de a hetedik emeleten ez a pompás látvány akár a lábakra állított fürdőkádból is élvezhető. Külön figyelmesség, hogy a hátsó fronti szobák ablakaiból sem a tűzfalat kell nézni, hanem a molinókra felvitt, bár kicsit túldekorált street art látványvilágot. A tetőtéri bár dizájnja – ahogyan a lenti étteremé is – az üzemeltető Beefbar nemzetközi franchise-cég tervezőinek munkája. Az étterem két része tavasztól őszig összesen 150 – lent 90, fent 60 – vendéget tud fogadni, télen a tetőtéren kialakított két szobába szállóvendégeket várnak.

Egy épület nem az átadáskor készül el, hanem amikor a környezete elfogadja. A Clark Hotel összképe a kicsit komorra sikerült színvilág ellenére is szerethető, mert nem zárkózik el. Felvállalja a múlt hibáit, a környezet csonkoltságát, és noha elsősorban a turizmust szolgálja, részt vesz a város mindennapi életében. Ahogyan az oroszlános kapu és a kifelé nyitott étterem, úgy az egész ház is élénken kommunikál. Nem az egyedüli üdvözítő megoldást hirdeti, hanem annál sokkal fontosabbat: a bármilyen válsághelyzetből való kilábalás esélyét.

 

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közötti együttműködésben, az NKA támogatásával jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.