Az emberi szenvedések buddhista megközelítése: A macska neve

  • -winkler -
  • 1998. június 25.

Lokál

Csukás István lebukott: végre megvan, honnan veszi azokat a megfejthetetlen kóbormacska-neveket. Oriza Triznyák például évtizedek óta nyugtalanít, a dalai viceláma, Õszentsége Szakja Trizin magyarországi látogatása óta azonban homlokomon kisimultak a ráncok.

Õszentsége a 41. a hagyományt folyamatosan őrző lámák sorában, s ebbéli minőségében 1959-ben, a kínai megszállás alkalmával hagyta el Tibetet. Õszentsége az általunk jól ismert Dalai Láma után közvetlenül a második a tibeti hierarchiában, karizmatikus elöljárója azonban eleddig homályba szorította. A plakátfotók alapján Õszentsége Szakja Trizin úgy fest, mint aki előző életében Juszt László volt, a későbbiekben pedig majd Demis Roussosként reinkarnálódik, élőben inkább Sitting Bullra emlékeztet; méltóságteljesen üldögél a MOM kultúrház színpadán, mellette aszketikus kis tanítvány, másik oldalán magyar tolmács.

Két-háromszáz fizető néző, a másfél órás tanítás 500 forintba kerül, de az első három tanításra bérlet is váltható, 1200 forintért. A vasárnapi, Tara Hosszú Élet beavatás és tanítás című program 1000 forint, bérletszünet. Jelen műsor a szenvedés buddhista megközelítéséről szól. A lényeg: a szenvedés fő oka a zavart, nem tiszta tudat, amit ki kell tisztítani. Nagyjából ugyanez a többi kis és nagy egyház tanításának lényege, ráadásul abban is megegyeznek, hogy a tudat kitisztítására ők a legalkalmasabbak. Végeredményben meg lehetne valósítani az abszolút ökuméniát, ha a felekezetek megegyeznének, hol és hogyan szedik a pénzt. A buddhisták nem térítő egyház, ők már az ajtóban inkasszálnak. A katolikusoknál havi bontásban ketyeg a dézsma + az extrák, a Hit Gyülekezeténél a teljes megtérésig szó sem esik pénzről, utána jön a "boldog, ki szívvel, dúsan ad", plusz további gázsi lelkesedés függvényében. A szcientológusoknál nincs jövedelemarányos adakozás: bárkit megkopasztanak két hónap alatt ötven ronggyal, viszont adnak számlát. Na, ezt hozza valaki közös nevezőre. És akkor még nem tettünk említést a végsőkig cizellált Krisna-tudatú konstrukcióról: megtérés után koszt-kvártély, viszont a járdán adományokat kell gyűjteni, imígyen végül is azok tartják el az egyházat, akiknek semmi közük hozzá.

A buddhisták és egyben Szakja Trizin szerint a szenvedésnek három fajtája van: a szenvedés okozta szenvedés, a változás okozta szenvedés és a dolgok állandótlan természete okozta szenvedés. Ugyanezt bővebben elmondja egy más vallású guru is, de ha valaki a keleties szavakat és a veretes, klasszikus hangzású neveket szereti, érdemes beugrania a buddhistákhoz. Õszentsége Szakja Trizin például a következő tanítókkal állt kapcsolatban: Dzsamjang Kjenzi Csöki Lodrö, Nawang Lodrö Semphen Nyingpo, Csögye Trincsen Rinpocse, valamint Kenpo Api Rinpocse. Később Drupcsen Rinpocse és Dzsamjang Kenzi Rinpocse reá hagyományozták a nyingmapák "Hatalmas Tökéletességét" is. Hogy a számos Rinpocse hasonló szerepet tölt-e be, mint a korai mormon egyház tanúságtevő névrokonai, ma este nem derült ki, legfeljebb annyi, hogy a Csillagok háborúja forgatókönyvírója egy időben sokat forgolódott buddhista körökben. Ha a jövőben Orbán Viktornak szüksége lesz rá, hogy egy pillanat alatt különbséget tudjon tenni történelmi és nem történelmi egyházak között, most elárulom neki a varázsreceptet: a történelmiek nem üvöltöznek. Szakja Trizin is visszafogottan tanít, csak néha irgalmatlanul nagyokat krákog a mikrofonba, valószínűleg meghűlt a repülőn. Õszentsége elmondja, hogy a szenvedés fő oka: nem vagyunk tudatában tudatunk tiszta természetének, mintegy híján vagyunk a bölcsességnek. Ezen a ponton szólal meg a nézőtéren az első mobiltelefon. Az ember azt hinné, a buddhista előadás valamivel disztingváltabb közönséget vonz, mint a Hollywood Multiplex, de hétkor jön a csipogós kvarcóra, és csak imádkozhatunk, hogy a későbbiekben ne kússzon a láma homlokára egy kis infra célgömb.

Az ember, aki egy viskóból egy palotába költözik, egy idő után ott is boldogtalan lesz, így a láma, mert a relatív állapotváltozás csak a felszínen hoz javulást és így tovább és így tovább. Akárhogy is, a boldogság titkát valószínűleg Lord Byron fejtette meg, amikor a naplójában ezt írta: sok függ a neveltetéstől, sok a lelki alkattól, de a legtöbb a jó emésztéstől.

-winkler -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.