Budapest100

Lakóhelyismeret

  • - kovácsy -
  • 2014. május 24.

Lokál

Negyedik éve él, bővül, gazdagodik a Budapest100, a százéves budapesti épületeket bemutató program. Pontosabban - a szervező és koordinátor, Szerencsés Rita inkább erre helyezi a hangsúlyt - a lakóközösségek mutatják be magukat, legalábbis az a néhány lelkes lakó, aki szívesen kalauzolja, szórakoztatja a látogatókat az utolsó áprilisi hétvégén.

Ő számol be az OSA Archívum által kezdeményezett és a Kortárs Építészeti Központ, a KÉK által szervezett programok előkészítő fázisairól is. Először is fiatal önkéntes kutatók általában a tanulmányaikba illeszkedő levéltári munkával összeállítják az adott évben szóba kerülő épületek listáját - idén úgy kétszázat, és ebből hatvan vesz részt a programban. Az alapkőletételtől az átadásig bármelyik év alkalom lehet a bekapcsolódásra, így például a Meridien Szálló (képünkön) még további négy éven át szerepelhet a listán, hiszen csak 1918-ra épült fel. Az intézményekkel egyenként lépnek kapcsolatba a szervezők, a lakóházakban élőkkel a postaládákba dobott levelek útján. A szervezők azután a programok konkrét összeállításában, az épület- és építészettörténeti előadások megszervezésében is részt vesznek.

Építészeti szempontból főleg a nagyobb épületegyüttesek, intézmények az érdekesek, ahová általában nincs bejárása az egyszerű halandónak. Mondjuk a Wekerle-telep nem elzárt terület, de például a volt Ady moziba vagy a helyi főtérre nyíló "Zrumeczky-kapu" belsejébe, mosókonyhákba és kertekbe máskor nem léphet be egykönnyen az idegen. Az aquincumi romkert mögötti gázgyári lakótelep álmatag báját és meghitt, vidékies - egykor netán fojtogató? - családiasságában bármikor megmártózhatunk, most viszont többletinformációkhoz juthatunk a szociális gondoskodás száz évvel ezelőtti kivételes példájáról - már amennyiben befogadják a szervezők a regisztrációnkat.

A külvilágtól szinte elzárt, amúgy a gázgyári tisztviselők tágasabb Duna-parti lakásaitól térben határozottan elkülönülő százéves telepen egykor a pékségtől, a hentestől a trafikon és a patikán át a moziig, színjátszó körig és rezesbandáig minden volt, amire egy jól ellátott falunak szüksége van. (Mára mindebből semmi sem maradt.) Egységes arculata egyébként a Fugger család által a bajorországi Augsburgban felépített szociális lakótelep hangulatát idézi. Nagy különbség viszont, hogy az itteni havi harmincezer forinttal szemben ott a lakbér az alapítás óta változatlanul tíz rénus (vagyis rajnai) forint, ami ma egészen pontosan 0,88 euró - évente! Az e vonatkozásban a "fukar" jelzőtől elhatárolandó Jakob Fugger ezenfelül némi imádkozást kért csak a lakóktól önnön lelki üdvéért. Manapság egyébként továbbra is csak katolikusok lehetnek a beköltözők a kb. 55 négyzetméteres lakásokba. Ez nagyjából megfelel a gázgyári lakótelepen átlagos méretnek (a vezető tisztviselők persze sokkal tágasabb térben élhettek), és még a lakásokhoz tartozó kiskert is része a párhuzamnak. Igaz, hogy a "Fuggerei" nem száz, hanem ötszáz éve épült - még szabad kéményes konyhákkal, ahol kondérban főtt az étel.

De nem csak lakótelepeket látogathatunk a hétvégén (habár egy-egy MÁV-telep tervezése vagy építésének kezdő szakasza is eshetett részben 1914-re), hanem például iskolákat, mint a Radnóti, a kőbányai Szent László vagy a saját csillagvizsgálójáról híres újpesti Könyves Kálmán Gimnázium, vagy szállodákat, mint az Astoria vagy a Meridien.

Az utóbbi luxusbérpalotának és irodaháznak épült, az építtető az 1838-ban alapított trieszti Adriai Biztosító Társulat volt, amely a Monarchia több nagyvárosában is hasonlóan nagyvonalú palotákat hagyott maga után, mielőtt Trieszt és vele együtt a Riunione Adriatica di Sicurta végül Olaszországhoz került (ahol - habár az Allianz tulajdonában - ma a második legnagyobb biztosítónak számít). A tízes évek elején egy rácalmási zsidó kántor hat fiának egyike, Frigyessy Aladár volt a társaság elnöke, ő döntött az építkezésről. A korai modernizmus leglátványosabb budapesti épülete 2000-re, szállodává alakítását megelőzően nyerte vissza eredeti, városkép-meghatározó jelentőségét. Előzőleg ugyanis évtizedeken keresztül a Budapesti Rendőrkapitányságot költöztették a háborúban teljesen kiégett, de kívül és szerkezetében épségben maradt palotába, ami eleve barátságtalan asszociációkat keltett, a világos kőburkolat pedig teljesen elkoszosodott.

Az egyszerűségében is ünnepélyes külsejű palota történetesen egy másik egykori biztosító néhány évvel korábban elkészült épületével, a már-már parodisztikusan eklektikus Anker-házzal néz farkasszemet a nem igazán strukturált Deák téren, melynek szétesettségét is enyhíti valamelyest. Az Adria-palotát az egyrészt Lechner Ödön, másrészt Lajta Béla nyomában haladó Tőry Emil és Pogány Móric tervezte, és csak figyelmes tanulmányozás után vesszük észre rajta a finom díszítéseket, amelyek különös módon mégis elégségesek ahhoz, hogy feloldják a sima felületek ridegségét. A díszítőelemek közül a homlokzaton körben elhelyezett szobrok a leglátványosabbak. Ezeket Ligeti Miklós (például a városligeti Anonymus-szobor alkotója), illetve a Vörösmarty-szoborcsoportot is jegyző Telcs Ede készítette, ide illően szikár modorban. Szép és alighanem szokatlan is volt számukra a feladat, hiszen olyan fogalmakat kellett megjeleníteniük, mint a hozománybiztosítás vagy a szavatosság. Az Erzsébet tér felől a biztosítótársaság irodái, a Deák Ferenc utcai előcsarnokból a 14 luxuslakás, illetve a tetőtéri műtermek felé nyílt lépcsőház.

Aki viszont személyesebb élményekre vágyik, kétségkívül jobban teszi, ha inkább lakóépületeket keres föl minél nagyobb számban - annál is inkább, mert jövőre, száz évvel az építkezési lendület első világháborús hanyatlása után sokkal kevesebb épületet tudnak bevonni a szervezők a programba.

Programok, regisztráció: www.budapest100.hu

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.