Budapest100

Lakóhelyismeret

  • - kovácsy -
  • 2014. május 24.

Lokál

Negyedik éve él, bővül, gazdagodik a Budapest100, a százéves budapesti épületeket bemutató program. Pontosabban - a szervező és koordinátor, Szerencsés Rita inkább erre helyezi a hangsúlyt - a lakóközösségek mutatják be magukat, legalábbis az a néhány lelkes lakó, aki szívesen kalauzolja, szórakoztatja a látogatókat az utolsó áprilisi hétvégén.

Ő számol be az OSA Archívum által kezdeményezett és a Kortárs Építészeti Központ, a KÉK által szervezett programok előkészítő fázisairól is. Először is fiatal önkéntes kutatók általában a tanulmányaikba illeszkedő levéltári munkával összeállítják az adott évben szóba kerülő épületek listáját - idén úgy kétszázat, és ebből hatvan vesz részt a programban. Az alapkőletételtől az átadásig bármelyik év alkalom lehet a bekapcsolódásra, így például a Meridien Szálló (képünkön) még további négy éven át szerepelhet a listán, hiszen csak 1918-ra épült fel. Az intézményekkel egyenként lépnek kapcsolatba a szervezők, a lakóházakban élőkkel a postaládákba dobott levelek útján. A szervezők azután a programok konkrét összeállításában, az épület- és építészettörténeti előadások megszervezésében is részt vesznek.

Építészeti szempontból főleg a nagyobb épületegyüttesek, intézmények az érdekesek, ahová általában nincs bejárása az egyszerű halandónak. Mondjuk a Wekerle-telep nem elzárt terület, de például a volt Ady moziba vagy a helyi főtérre nyíló "Zrumeczky-kapu" belsejébe, mosókonyhákba és kertekbe máskor nem léphet be egykönnyen az idegen. Az aquincumi romkert mögötti gázgyári lakótelep álmatag báját és meghitt, vidékies - egykor netán fojtogató? - családiasságában bármikor megmártózhatunk, most viszont többletinformációkhoz juthatunk a szociális gondoskodás száz évvel ezelőtti kivételes példájáról - már amennyiben befogadják a szervezők a regisztrációnkat.

A külvilágtól szinte elzárt, amúgy a gázgyári tisztviselők tágasabb Duna-parti lakásaitól térben határozottan elkülönülő százéves telepen egykor a pékségtől, a hentestől a trafikon és a patikán át a moziig, színjátszó körig és rezesbandáig minden volt, amire egy jól ellátott falunak szüksége van. (Mára mindebből semmi sem maradt.) Egységes arculata egyébként a Fugger család által a bajorországi Augsburgban felépített szociális lakótelep hangulatát idézi. Nagy különbség viszont, hogy az itteni havi harmincezer forinttal szemben ott a lakbér az alapítás óta változatlanul tíz rénus (vagyis rajnai) forint, ami ma egészen pontosan 0,88 euró - évente! Az e vonatkozásban a "fukar" jelzőtől elhatárolandó Jakob Fugger ezenfelül némi imádkozást kért csak a lakóktól önnön lelki üdvéért. Manapság egyébként továbbra is csak katolikusok lehetnek a beköltözők a kb. 55 négyzetméteres lakásokba. Ez nagyjából megfelel a gázgyári lakótelepen átlagos méretnek (a vezető tisztviselők persze sokkal tágasabb térben élhettek), és még a lakásokhoz tartozó kiskert is része a párhuzamnak. Igaz, hogy a "Fuggerei" nem száz, hanem ötszáz éve épült - még szabad kéményes konyhákkal, ahol kondérban főtt az étel.

De nem csak lakótelepeket látogathatunk a hétvégén (habár egy-egy MÁV-telep tervezése vagy építésének kezdő szakasza is eshetett részben 1914-re), hanem például iskolákat, mint a Radnóti, a kőbányai Szent László vagy a saját csillagvizsgálójáról híres újpesti Könyves Kálmán Gimnázium, vagy szállodákat, mint az Astoria vagy a Meridien.

Az utóbbi luxusbérpalotának és irodaháznak épült, az építtető az 1838-ban alapított trieszti Adriai Biztosító Társulat volt, amely a Monarchia több nagyvárosában is hasonlóan nagyvonalú palotákat hagyott maga után, mielőtt Trieszt és vele együtt a Riunione Adriatica di Sicurta végül Olaszországhoz került (ahol - habár az Allianz tulajdonában - ma a második legnagyobb biztosítónak számít). A tízes évek elején egy rácalmási zsidó kántor hat fiának egyike, Frigyessy Aladár volt a társaság elnöke, ő döntött az építkezésről. A korai modernizmus leglátványosabb budapesti épülete 2000-re, szállodává alakítását megelőzően nyerte vissza eredeti, városkép-meghatározó jelentőségét. Előzőleg ugyanis évtizedeken keresztül a Budapesti Rendőrkapitányságot költöztették a háborúban teljesen kiégett, de kívül és szerkezetében épségben maradt palotába, ami eleve barátságtalan asszociációkat keltett, a világos kőburkolat pedig teljesen elkoszosodott.

Az egyszerűségében is ünnepélyes külsejű palota történetesen egy másik egykori biztosító néhány évvel korábban elkészült épületével, a már-már parodisztikusan eklektikus Anker-házzal néz farkasszemet a nem igazán strukturált Deák téren, melynek szétesettségét is enyhíti valamelyest. Az Adria-palotát az egyrészt Lechner Ödön, másrészt Lajta Béla nyomában haladó Tőry Emil és Pogány Móric tervezte, és csak figyelmes tanulmányozás után vesszük észre rajta a finom díszítéseket, amelyek különös módon mégis elégségesek ahhoz, hogy feloldják a sima felületek ridegségét. A díszítőelemek közül a homlokzaton körben elhelyezett szobrok a leglátványosabbak. Ezeket Ligeti Miklós (például a városligeti Anonymus-szobor alkotója), illetve a Vörösmarty-szoborcsoportot is jegyző Telcs Ede készítette, ide illően szikár modorban. Szép és alighanem szokatlan is volt számukra a feladat, hiszen olyan fogalmakat kellett megjeleníteniük, mint a hozománybiztosítás vagy a szavatosság. Az Erzsébet tér felől a biztosítótársaság irodái, a Deák Ferenc utcai előcsarnokból a 14 luxuslakás, illetve a tetőtéri műtermek felé nyílt lépcsőház.

Aki viszont személyesebb élményekre vágyik, kétségkívül jobban teszi, ha inkább lakóépületeket keres föl minél nagyobb számban - annál is inkább, mert jövőre, száz évvel az építkezési lendület első világháborús hanyatlása után sokkal kevesebb épületet tudnak bevonni a szervezők a programba.

Programok, regisztráció: www.budapest100.hu

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.