Budapest Parádé: Sziget, harmadszor

  • Peer Krisztián
  • 2001. augusztus 30.

Lokál

a tengersok népet. Nem vagyok ezzel egyedül, mások is várnak ugyanarra a székre.
Ha választanom lehet, miképp vegyem birtokba Sziget az általános áramlásban. Rejtély, mi készteti az embereket arra, hogy egy helyen sokan legyenek, mikor előre tudható, mennyi kényelmetlenségük származik majd ebből, kénytelenek lesznek a Toi-Toi vécék tetején táncolni, mert széles karmozdulataikkal máshol nem férnének el. Ücsörgök és sört szürcsölök, mégsem tudom kivonni magam a

tömegpszichózis

hatása alól, jókedvemben fél órára elfelejtem, mennyivel jobb lenne most a tengerparton. Vagy egy hűvös, sötét magánzárkában, ahol a vízcseppek koppanását is hallani. Ha elvetjük a feltevést, mely szerint a Budapest Parádén emberek tízezrei azt ünnepelték, hogy nem kell negyven fokban kamiont vezetniük, rá kell jönnünk, hogy a közös öröm forrása nem más, mint ennek az örömnek a kimutathatósága. Örömében kiabál, aki örül, hogy kiabálhat, sőt muszáj kiabálnia, máskülönben a saját szavát sem hallaná. Másokat az augusztusi ünnepdömping inkább apatikussá tesz, egy héten három tűzijáték: az ember már nem is kíváncsiságból, megszokásból néz az égre fel. Az öröm ilyen túlhabzó akarásában felfedezhető ugyan egy csöppnyi agresszivitás, de a tömeg már csak ilyen: sodorni akar. Mindenkinek jól érezni magát: kötelesség, és ettől könnyen zavarba jön, aki nem tudja, hogy csinálja, idegesen toporog a táncolók között, párjába kapaszkodva bámészkodik, rokizni próbál. Komoly beszélgetést kezdeményez. Nem tudom, az emberek többsége mért próbál spontán jókedvében feltűnést kelteni, de itt ez csak annak sikerülhetett, akinek két anyja van, és elhozta mind a kettőt. A kamionok többsége természetesen a tucat tuc-tuc zenét nyomatja, ahol én ülök, onnan egyszerre három is hallható, a táncolók többsége értelemszerűen erre a zenére táncol, tán ezért van a közönségnek ilyen külvárosi jellege, az átlagéletkor huszonhárom év. Bikinis lányok mindenütt, cici cici hátán, izzadságban fürdő férfifelsőtestek. Recsegnek az eltaposott sörösdobozok, ahogy vonul a menet, kaszálnak a környékbeli boltok. Engem ennyi inger egy idő után befelé fordulóvá tesz, megállapítom, hogy az utcabálon, mikor a színpadok álltak egy helyben, és én mozogtam, jobban viseltem a tömeget. Elfoglalt, hogy kerülgetnem kellett a mozgó akadályokat. Most meg csak nézem, ahogy vonulnak az emberek nagy tömegben egy irányba el. Transzvesztiták, mindenféle imitátorok, zsonglőrök, ásítozó rendőrök, szorgos utcaseprők. Hej, ha én is köztetek lehetnék, de akkor valaki elfoglalná a székem.

Mikor felbukkan a Narancs reggae-kamionja, elfog a kísértés, hogy vitessem magam egy darabon, csak nincs kedvem látszani, pedig cserébe elláthatnék a fejek fölött. Amint a reggae elhal, és feldübörög, hogy untata-untata-dumád, elindulok

árral szemben,

és ha már nem öltöztem be, nekivetkőzöm. Nagy egyformaság után két vicces kamion, az egyiken Elton John, nagyobb a feje, mint a zongorája, a másik a Füstifecskék zenekar ifája: angyalokkal díszített trónjáról egy szivarozó, aranycipős roma keresztapa intézett megafonon át szózatot a néphez, kár, hogy egy szavát sem lehetett hallani.

Este a Felvonulási téren a mobilom helyzetjelzőjén megjelenik: Budapest Parádé, igazán akkor lennék megijedve, ha azt is tudná, melyik kamion mellett állok. A napközben mégoly céltudatos tömeg most ide-oda ténfereg, belső áramlása magával ragad, aztán elkapok egy ellenvonatot. Szigeten szerzett rutinnal cikázok, a barátomat elhagyom egy surranópályán, majd vigyorogva mutatom, hogy megint nekem kell rá várnom. Veszünk valami ehetetlent, és a bungee-jumping tövében állva nézzük, ahogy megváltozik a bátrak arca, mielőtt a magasban eltűnik. Az élőzenének nincs esélye a téren, se a halk, megfontolt szónak, a mobilt se hallani, síppal nem tudunk egymásnak jelezni, mert húszan rögtön visszajeleznek, ha eszünkbe jut, hozhattunk volna magunkkal papírtrombitát. Na, majd szilveszterkor.

A jelzett időben vége a programnak, a rendezők mindenkitől szíves elnézést kérnek, és szeretettel látnak a város különböző pontjain, megindul a roham az autók felé. Akik idáig nem tették, most még távozóban elkiáltják magukat, a tavalyi gerappa helyett idén a bi-bi-bí-bí dívik.

Peer Krisztián

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.