Fétisparti Budapesten: És mi mégis láncot hordunk

  • - legát -
  • 2001. augusztus 23.

Lokál

Ha arra gondolsz, milyen jó is volna egy esti mulatságra úgy elmenni, hogy csupán gázálarcot, neccharisnyát és mondjuk egy tükrökkel kivarrt kínai alsónadrágot viselsz, miközben ritmusra csattogtatsz egy lovaglóostort, akkor felesleges tovább magyarázni, mi is valójában a fétis, mert helyben vagy. Ha mindezt azzal fokozod, hogy ilyen szerelésben egy budapesti nyilvános szórakozóhelyre nemhogy csont nélkül beengednek, hanem egyenesen elő is írják, sőt ezzel vívod ki a többiek rokonszenvét, akkor azonban lehetetlen helyzetbe kerültél, és a kör, akár egy minőségi bilincs, bezárult. Legalábbis mostanáig.
Ha arra gondolsz, milyen jó is volna egy esti mulatságra úgy elmenni, hogy csupán gázálarcot, neccharisnyát és mondjuk egy tükrökkel kivarrt kínai alsónadrágot viselsz, miközben ritmusra csattogtatsz egy lovaglóostort, akkor felesleges tovább magyarázni, mi is valójában a fétis, mert helyben vagy. Ha mindezt azzal fokozod, hogy ilyen szerelésben egy budapesti nyilvános szórakozóhelyre nemhogy csont nélkül beengednek, hanem egyenesen elő is írják, sőt ezzel vívod ki a többiek rokonszenvét, akkor azonban lehetetlen helyzetbe kerültél, és a kör, akár egy minőségi bilincs, bezárult. Legalábbis mostanáig.

Hagyományos-fantasztikus

A tágan értelmezett műfaj tulajdonképpen időtlen, hiszen a maga módján a történelem szinte minden látványos szertartása, amelynek ilyen-olyan extrém szexuális töltete volt, fétisként definiálható, gondoljunk csak a görög és római orgiákra, középkori feketemisékre, a későbbi "veszedelmes viszonyok"-életformára, Sade márki élménybeszámolóira vagy éppen a Lenin-fiúk dögös bőrkabátjaira, bár ez utóbbiaknál mintha másfajta perverzitás is játszott volna. Igen ám, de régen ezek az összejövetelek szigorúan titkosak voltak, sőt a Tágra zárt szemek című film azt sejteti, hogy ma is előfordulnak ilyen jellegű szertartások. A fétis azonban valamikor a nyolcvanas évek közepén intézményesedett, miután néhány londoni, berlini, New York-i kultúrfelelős olyan rendezvényeket hirdetett meg, amelyek a már említett titkos orgiákat idézik. Nos, az ilyen táncos mulatságot nevezzük fétispartinak. Bejött, és ezután szinte törvényszerű volt, hogy a dologból kultusz kerekedett, sőt mára a fétis iparrá nőtte ki magát: butikok, kellékboltok, csomagküldő szolgálatok, videotékák, magazinok és számtalan website áll a rajongók rendelkezésére.

Ha a külsőségeket nézzük, egy fétispartin elsősorban azoknak a látványos megnyilvánulásoknak lehetünk tanúi, amit a szexológiával foglalkozó könyvek a "nemi eltévelyedések" fejezetben tárgyalnak. Persze, ha a téma "látványos" vonatkozásait nézzük, már szűkül a kör. Elég csak arra gondolnunk, hogy a névadót, vagyis a fetisizmust - amit az orvosi szótár a "szeretett személyt szimbolizáló tárgyak szexuális imádata"-ként definiál - igen nehéz lenne az arcunkra írni, öltözködésünkben kifejezni. Akkor már inkább az exhibicionizmus - vannak, akik egy-egy ilyen partin csupán lovaglócsizmát viselnek -, de leginkább a "szado-mazo" dominál, bőr-, latex- és gumiszerelések, nyakörvek, bilincsek, korbácsok. A melegbárokhoz hasonlóan itt is van "sötétszoba", ahol bármi megtörténhet, sőt a legtöbb partin még egy kínzókamrát is üzembe helyeznek, mert azokra is gondolnak, akik ezt igénylik.

Fétist a magyarnak!

"A fétis persze nemcsak szado-mazo, egy ilyen bulin előre megbeszélve és a saját élvezetükért bántják egymást nagykorú emberek, feltéve, ha ezt akarják. Egyébként ugyanúgy nem lehet erőszakoskodni, mint bármilyen más rendezvényen, sőt azt hiszem, egy fétisparti talán a legtoleránsabb rendezvény, mivel itt az embereket a nemi identitásuk szerint sem éri megkülönböztetés, itt együtt bulizik meleg, leszbikus és heteró. Persze az természetes, hogy rendezvényre csak tizennyolc éven felülieket engedünk be" - mondja Török István, az első hazai parti szervezője, aki bízik a sikerben, és nem tart attól, hogy Budapest éretlen volna az ilyesmire. Ugyanígy gondolkodik Rita Dobó Russell, a londoni Ritual magazin munkatársa is, aki Török mellett a legtöbbet tesz azért, hogy Magyarországon is "trend legyen", sőt hamarosan első pesti fétisbutikját is megnyitja. "Nem szabad ezt a dolgot túldimenzionálni, hiszen ennek az egésznek a játék a lényege. Vannak persze, akik komolyan veszik, és ilyen holmikban élik le az életüket, de a többség inkább csak egy-egy estére szeretne kibújni a bőréből. Én például nem azért öltözöm a bulin kórházi ápolónőnek, mert ennek valamiféle szadista jelentéstartalma is van, én pedig szadista lennék, hanem azért, mert nekem ez tetszik."

A szervezők tehát bíznak abban, hogy nálunk is akad pár száz ember, aki kedvét leli az ilyesmiben, sőt szeretnék, ha hamarosan Budapest is bekapcsolódna a világ fétis-vérkeringésébe. Nem tartanak attól, hogy a parti érdeklődés hiányában elmarad, azokat pedig, akik mondjuk utcai szerelésben érkeznek, és csak azért, hogy kukkoljanak, be sem engedik. A partin ugyanis a korhatár mellett csupán egy dolgot vesznek még halálkomolyan, a dresscode-ot, vagyis azt, hogy csak az extrém holmikban érkezők számára - a programfüzet szerint: "Belépés kizárólag a rendezvény nevéhez illően bőr-, lakk-, latex-, fémruhákban vagy nagyobb tetoválásokkal, piercingekkel. Bőr- vagy gumimaszk, nyakörvek és bilincsek vagy éppen gázálarc és egyéb kiegészítők ajánlottak" - nyitott a dolog. Persze arra azért számítanak, hogy kevesen lesznek olyanok, akik az "alkalomnak megfelelő" öltözékben a pesti utcára is kimerészkednek, így aztán a helyszínen öltözőt is biztosítanak, sőt kellékeket is lehet kölcsönözni.

Ugyanúgy, mint a ruhatáros bácsitól a nyakkendőt, valamikor a hetvenes években, a Savoyban.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk