Csatangoló: Eti nem eszi (A Hold utca)

  • Bán Zoltán András
  • 2003. április 24.

Lokál

"A csatangolónak az utca a lakása, éppúgy otthon érzi magát a házak homlokzatával közrefogva, mint a polgár a szoba négy fala közt."

Aharmincas években Baude-laire-tanulmányai során Walter Benjamin, mottónk szerzője fedezte fel a flaneur, az utcai kószáló figuráját. A 19. századi Párizs csatangolója persze nem az "utca embere", és nem az, akinek számára a téma az utcán hever, nem egy a sokaságból; noha inkognitóban él, nem senkiházi aszfaltkoptató, éppen ellenkezőleg, szerepére fölöttébb büszke személy, élményei császára, aki álruhás kalifaként sétál a birodalmában, az utcán. "Létezett már a járókelő is, aki beékelődött a tömegbe, de létezett még a kószáló is, akinek mozgástérre van szüksége, és aki nem akar lemondani privát lényéről. Dologtalanul vonul, mint valami személyiség; így tiltakozik a munkamegosztás ellen, mely specialistát gyárt az emberekből" - írja kissé marxi mellékízzel Benjamin. A csatangoló

a dandy rokona,

arisztokraták mindketten, ráadásul - szemben a járókelővel, aki célra tartottan járkál - mindketten a szabadidő kegyencei, kötetlenségük világszemlélet. "Számára a csillogó, zománcozott cégtábla legalább olyan faldísz, mint a polgár szalonjában az olajfestmény; a házfal az írópultja, oda támasztja jegyzetfüzetét; könyvtára az újságosbódé, és a kávéházi terasz az erkély, ahonnan munka után letekint udvarára."

Mindebből talán kitűnik: a fla-neur ideje lejárt. Immár kevéssé mámorít az utca névtelen költészete, az újságárus a pokolba kíván, ha akárcsak egy lap tartalomjegyzékének átböngészésére szottyanna kedvünk. Inkognitónkat megőrizni pedig nincs miért, nincs mit takargatnunk, és senki sem kíváncsi, mit rejt esetleges álarcunk, a tovavonuló járókelők tekintete elkerül, az elidegenedés tökéletesen befejeződött. A flaneurnek, ha még élni akar, két lehetősége marad: a clochard alakja az egyik, versek és tárcák sokaságában ezt írta meg felejthetetlenül Tandori (aki tavaly még sokszor fordult elő a Hold utcai vásárcsarnokban) a kilencvenes években. A másik lehetőség a kritikus szerepe.

Utcakritikus most tehát a kószáló, de kérdés, mi legyen bírálata tárgya. De előbb még egy kérdés vár tisztázásra: van-e egy utcának szerzője? Nyilván csak korlátozott értelemben, hiszen aligha állítható, hogy a Hold utca recenzeált szakaszának a szerzője Lechner Ödön lenne, aki megalkotta a 4-es szám alatt emelkedő Postatakarékpénztár csodálatos szecesszióját. (E meseépület földszinti homlokzata sajnos évek óta bedeszkázva áll.) És szerző-e vajh a vásárcsarnok építője, Czigler Győző? (E régi piac megnyitója 1897. február 16-án volt; felújítva ragyog manapság, az utcakritikus napjában többször is betér ide.) Könnyen adódik a válasz: a szerző ez esetben maga a kritikus, elhaladtában ő teremti meg napról napra a bírálandó művet, a Hold utcát most. Ám a bírálat tárgyának címe is kétes: a mostani Hold utca 1938-ban Klebelsberg Kunó nevére hallgatott, 1953 és a rendszerváltás között pedig egy furcsa házaspár, Rosenbergék nevét viselte. De mára visszanyerte azt a kissé költői nevet, melyet az imádott feleségével, Etivel itt élt Vas István tett halhatatlanná önéletírásában és egyik versében, mely - meglepő! - a Hold utca címre hallgat. Csöpp erkélyük az első emeletről nézett le az utcára. Nem szabadulhatok a gondolattól, hogy Eti haláláig abban a "mór stílusú", homlokzatán Dávid-csillagot viselő házban éltek, mely most háromcsillagos szállodácska (Hotel Hold) és kávéház (Intermezzo Café és Restaurant). Vaséknak nem tetszene a változás. Utcakritikusnak sem tetszik.

És ezzel máris a gasztronómiai helyzetnél tartunk. Ami aggasztó. Ha reggel, tüneményes napsütésben vagy metsző szélben vágunk neki a kávézásnak, helyzetünk elfogadható, noha a tér sarkán álló kis butikban méregdrágán rémes feketét mérnek pokróc kiszolgálás mellett: talán mindezek miatt rajonganak érte a környéken dolgozó amerikaiak. A piacon a Semiramis pultja vár: itt jó a kávé, csak azt nem tudni, mikor nyit a bolt, Utcakiritikus nemegyszer állt itt kétségbeesetten a lehúzott fémredőny előtt másnapos reggeleken. Lehetőség még az említett kis szálló kávézója, ám ez kedélytelen, a berendezés riasztóan érdektelen.

Holdbéli evés

Ebéd, vacsora csak a legnagyobb szükségben fogyasztandó a Hold utca kritizált szakaszán. Ott az egykor nevezetes Tüköry étterem, kiszolgálása indolens, választéka pocsék, az ételek hidegen néznek farkasszemet az éhes Utcakritikussal. A Csarnok vendéglő jellegzetes, kockás terítős kiskocsma, a pincérek amolyan két világháború közti hangulatban, ám az ételszag elviselhetetlen, hajunk-zakónk csak úgy gőzölög a zsírolajtól, mikor kilépünk az esti utcára. A Hotel Hold pincéjében helyt kapott "középkori étterem" meg csak a legtájékozatlanabb turisták számára lehet vonzó. Vacsorázzunk tehát otthon.

Ebédre a piacon fellelhető sok kis egytál ételes talponálló kínálkozik. Aki olcsón akar szart enni, megbízhat bennük. A főzelékek rántástól nehezek, és nincs az a mikró, melyben képesek lennének szert tenni a megfelelő temperáltságra. A krumpli halízű, hisz nyilván egy olajban sült a borzalmas hekkel.

Mégis nagy hely a Hold utca. Utcakritikus visszaemlékszik arra az időre, amikor a Nádor utca egyik padláslakásában élvén el-elnézte a kivilágított Postatakarékpénztár ezeregyéjszakás színekben játszó tetejét. A romantikus, a túlvilágias Hold utca elérhető még ma is beborozott éjjeleken.

Bán Zoltán András

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.