Csatangoló: Eti nem eszi (A Hold utca)

  • Bán Zoltán András
  • 2003. április 24.

Lokál

"A csatangolónak az utca a lakása, éppúgy otthon érzi magát a házak homlokzatával közrefogva, mint a polgár a szoba négy fala közt."

Aharmincas években Baude-laire-tanulmányai során Walter Benjamin, mottónk szerzője fedezte fel a flaneur, az utcai kószáló figuráját. A 19. századi Párizs csatangolója persze nem az "utca embere", és nem az, akinek számára a téma az utcán hever, nem egy a sokaságból; noha inkognitóban él, nem senkiházi aszfaltkoptató, éppen ellenkezőleg, szerepére fölöttébb büszke személy, élményei császára, aki álruhás kalifaként sétál a birodalmában, az utcán. "Létezett már a járókelő is, aki beékelődött a tömegbe, de létezett még a kószáló is, akinek mozgástérre van szüksége, és aki nem akar lemondani privát lényéről. Dologtalanul vonul, mint valami személyiség; így tiltakozik a munkamegosztás ellen, mely specialistát gyárt az emberekből" - írja kissé marxi mellékízzel Benjamin. A csatangoló

a dandy rokona,

arisztokraták mindketten, ráadásul - szemben a járókelővel, aki célra tartottan járkál - mindketten a szabadidő kegyencei, kötetlenségük világszemlélet. "Számára a csillogó, zománcozott cégtábla legalább olyan faldísz, mint a polgár szalonjában az olajfestmény; a házfal az írópultja, oda támasztja jegyzetfüzetét; könyvtára az újságosbódé, és a kávéházi terasz az erkély, ahonnan munka után letekint udvarára."

Mindebből talán kitűnik: a fla-neur ideje lejárt. Immár kevéssé mámorít az utca névtelen költészete, az újságárus a pokolba kíván, ha akárcsak egy lap tartalomjegyzékének átböngészésére szottyanna kedvünk. Inkognitónkat megőrizni pedig nincs miért, nincs mit takargatnunk, és senki sem kíváncsi, mit rejt esetleges álarcunk, a tovavonuló járókelők tekintete elkerül, az elidegenedés tökéletesen befejeződött. A flaneurnek, ha még élni akar, két lehetősége marad: a clochard alakja az egyik, versek és tárcák sokaságában ezt írta meg felejthetetlenül Tandori (aki tavaly még sokszor fordult elő a Hold utcai vásárcsarnokban) a kilencvenes években. A másik lehetőség a kritikus szerepe.

Utcakritikus most tehát a kószáló, de kérdés, mi legyen bírálata tárgya. De előbb még egy kérdés vár tisztázásra: van-e egy utcának szerzője? Nyilván csak korlátozott értelemben, hiszen aligha állítható, hogy a Hold utca recenzeált szakaszának a szerzője Lechner Ödön lenne, aki megalkotta a 4-es szám alatt emelkedő Postatakarékpénztár csodálatos szecesszióját. (E meseépület földszinti homlokzata sajnos évek óta bedeszkázva áll.) És szerző-e vajh a vásárcsarnok építője, Czigler Győző? (E régi piac megnyitója 1897. február 16-án volt; felújítva ragyog manapság, az utcakritikus napjában többször is betér ide.) Könnyen adódik a válasz: a szerző ez esetben maga a kritikus, elhaladtában ő teremti meg napról napra a bírálandó művet, a Hold utcát most. Ám a bírálat tárgyának címe is kétes: a mostani Hold utca 1938-ban Klebelsberg Kunó nevére hallgatott, 1953 és a rendszerváltás között pedig egy furcsa házaspár, Rosenbergék nevét viselte. De mára visszanyerte azt a kissé költői nevet, melyet az imádott feleségével, Etivel itt élt Vas István tett halhatatlanná önéletírásában és egyik versében, mely - meglepő! - a Hold utca címre hallgat. Csöpp erkélyük az első emeletről nézett le az utcára. Nem szabadulhatok a gondolattól, hogy Eti haláláig abban a "mór stílusú", homlokzatán Dávid-csillagot viselő házban éltek, mely most háromcsillagos szállodácska (Hotel Hold) és kávéház (Intermezzo Café és Restaurant). Vaséknak nem tetszene a változás. Utcakritikusnak sem tetszik.

És ezzel máris a gasztronómiai helyzetnél tartunk. Ami aggasztó. Ha reggel, tüneményes napsütésben vagy metsző szélben vágunk neki a kávézásnak, helyzetünk elfogadható, noha a tér sarkán álló kis butikban méregdrágán rémes feketét mérnek pokróc kiszolgálás mellett: talán mindezek miatt rajonganak érte a környéken dolgozó amerikaiak. A piacon a Semiramis pultja vár: itt jó a kávé, csak azt nem tudni, mikor nyit a bolt, Utcakiritikus nemegyszer állt itt kétségbeesetten a lehúzott fémredőny előtt másnapos reggeleken. Lehetőség még az említett kis szálló kávézója, ám ez kedélytelen, a berendezés riasztóan érdektelen.

Holdbéli evés

Ebéd, vacsora csak a legnagyobb szükségben fogyasztandó a Hold utca kritizált szakaszán. Ott az egykor nevezetes Tüköry étterem, kiszolgálása indolens, választéka pocsék, az ételek hidegen néznek farkasszemet az éhes Utcakritikussal. A Csarnok vendéglő jellegzetes, kockás terítős kiskocsma, a pincérek amolyan két világháború közti hangulatban, ám az ételszag elviselhetetlen, hajunk-zakónk csak úgy gőzölög a zsírolajtól, mikor kilépünk az esti utcára. A Hotel Hold pincéjében helyt kapott "középkori étterem" meg csak a legtájékozatlanabb turisták számára lehet vonzó. Vacsorázzunk tehát otthon.

Ebédre a piacon fellelhető sok kis egytál ételes talponálló kínálkozik. Aki olcsón akar szart enni, megbízhat bennük. A főzelékek rántástól nehezek, és nincs az a mikró, melyben képesek lennének szert tenni a megfelelő temperáltságra. A krumpli halízű, hisz nyilván egy olajban sült a borzalmas hekkel.

Mégis nagy hely a Hold utca. Utcakritikus visszaemlékszik arra az időre, amikor a Nádor utca egyik padláslakásában élvén el-elnézte a kivilágított Postatakarékpénztár ezeregyéjszakás színekben játszó tetejét. A romantikus, a túlvilágias Hold utca elérhető még ma is beborozott éjjeleken.

Bán Zoltán András

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”