Kiállítás

Csupa rémes projekt

Budapest Főváros Levéltára: A Liget egykor

  • - legát -
  • 2018. március 8.

Lokál

Heinrich Christian Nebbienről (1778–1841) nem neveztek el utcát, de még egy sétateret sem. Pedig a német autodidakta kertépítő többet érdemelne; az elsők között is ő volt az első, aki fantáziáját a Városliget szolgálatába állította. Grandiózus tervén három évig dolgozott.

Nebbien főművével 1813-ban pályázott és nyert, de a területnek addigra már jelentős és fordulatokban gazdag története volt. Persze az 1700-as években még nem a népszórakoztatás volt a fő profil, a mezőgazdaság és az erdőgazdálkodás, illetve az ezzel kapcsolatos fejlesztések és disznóságok voltak az irány­adók. Az egykor Ökrös-dűlőnek nevezett mocsarast, amelyet évszázadokon át legelőként használtak, Pest városa népegészségügyi okokból, konkrétan a malária veszélye miatt, fásítási programmal kívánta felszámolni 1755-ben, de erre csak évtizedekkel később kerülhetett sor a marhatenyésztők ellenállása miatt. Boráros János városbíró 1794-ben az erdő mulatóhellyé való átalakítását indítványozta, de ez akkor még meghiúsult. A városi elöljáróság inkább a Batthyányakra bízta az erdősítés folytatását, ám ők inkább fakitermelésbe kezdtek, úgyhogy pár év múlva, 1805-ben a Királyi Táblának kellett fellépnie, hogy visszavegyék az akkor éppen Városerdőnek nevezett területet a léha Batthyány Tivadartól.

A budapesti levéltár aulájában és első emeletén rendezett kiállításon e különös korszak éppúgy terítékre kerül, mint ahogy a fordulatokban még inkább bővelkedő következő kétszáz év. A levéltár nevéhez illően a tárlatot a papíralapú történelmi emlékek uralják: iratok, térképek, plakátok. Boráros gyöngybetűkkel írott indítványát ugyanúgy megtekinthetjük, mint Nebbien térképét, de állatkerti kiadványokat, vidámparkos kártyanaptárakat vagy a Petőfi Csarnok koncertplakátjait is kiállították. Vicces történelmi adalék, hogy eredetiben olvashatjuk azt az 1895. augusztus 11-én kelt rendeletet, amely az Andrássy és Stefánia utakon megtiltja a kerékpározást és velocipédezést a „sétakocsikázás akadálytalan lefolyásának érdekében”, de az már nem olyan meglepő, hogy egy évvel később, a millenniumi kiállításra a nőknek rózsaszín, a férfiaknak fehér, a gyerekeknek pedig kék bérletet állítottak ki.

A kiállítás rendezői annak ellenére igyekeztek teljes körű, minden részletre kiterjedő képet festeni a Városligetről, hogy a levéltári helyszín alkalmatlan ilyen nagyszabású bemutatókra. Noha emiatt nélkülöznünk kell a tárgyi emlékeket, a „relikviákat” és egyéb múzeumi látványosságokat, komoly hiányérzetünk nem lehet. Sőt, így talán még világosabban is áttekinthetők azok a folyamatok, amelyek a Liget történetét végigkísérték, bár minden bizonnyal a látogató habitusától, lelki beállítottságától és ízlésétől is függ, hogy e folyamatokat miként értékeli.

Kétségtelen, hogy a Városliget az eltelt két évszázadban tobzódott a különleges és szórakoztató epizódokban, a földalattitól az állatkerten át a moziig egy csomó mindenben övé az elsőség, és csak kevés olyan terület van a fővárosban, amely ilyen hosszú ideje őrzi népszerűségét. Mégis e kiállítás után az lehet a legnagyobb kérdésünk, hogy Nebbien fellépését leszámítva volt-e bármi is a Városliget történetében, amire maradéktalanul büszkék lehetünk. Merthogy a levéltári tárlat megtekintése után semmiben sem lehetünk biztosak. Azt látjuk ugyanis, hogy a ma már szimbolikusnak tekintett szobrok, épületek vagy épp a Hősök tere létrejötte is elsősorban politikai döntés következménye volt, méghozzá rossz politikai döntésé… Az a bizonyos 1896-os millenniumi kiállítás, ami mind ez idáig a legnagyobb hatással van a Liget arculatára, eredetileg csak kulisszaváros volt, s bizonyos objektumait később építették fel igazi téglából – például a Vajdahunyadvárát 1902 és 1907 között.

Talán mondani sem kell, hogy a Városliget 20. századi története sem bővelkedett példaértékű epizódokban, inkább további barmolások voltak az irányadók. Láthatjuk például, hogy valaha a Hősök terén is parkos, fás területek voltak, ezeket 1938-ban, az eucharisztikus világkongresszus alkalmából tüntették el, majd kövezték le, és akkor még nem is említettük a dísztribünnel, Sztálin-, majd később Lenin-szoborral feldobott Felvonulási teret, amely a legborzalmasabb tájsebnek számít a környéken.

Azért arról sem szabad megfeledkezni, hogy az a városi park, ami a szívünkhöz nőtt, és amiért a Ligetvédők a vérüket is adnák, valójában csak pár évtizedes múltra tekinthet vissza. 1973-ig a terület a Budapesti Nemzetközi Vásárok színhelye is volt, az itt felállított pavilonokba egy évben csupán kétszer költözött élet, akkor is rövid időre, így hát a Városliget történetének talán egyetlen vitathatatlanul jó döntése volt az, amikor az ún. vásárvárost Kőbányára költöztették.

Budapest Főváros Levéltára, Bp. XIII., Teve u. 3–5. A kiállítás május 11-ig tekinthető meg, hétköznaponként 9 és 18 óra között

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."