Csupa ellentmondás (Természetfotók a Mammutban)

  • - legát -
  • 2004. október 28.

Lokál

A "Fókuszban a környezetvédelem: a víz" címû pályázatra érkezett több mint ötszáz fotó közül választotta ki a zsûri azt a néhányat, amit október végéig lehet megtekinteni a budai bevásárlóközpont üveghídján. Már amikor.

Lehet, a tûzoltók másképp gondolják, de a víz és a bevásárlóközpont kapcsolat hallatán elsõként az jutott eszünkbe, hogy a Westend City Center bejáratánál - a "kanadai nép ajándékaként" - a Niagara kicsinyített mását csodálhatják meg az erre rászorulók. Kétségtelen, hogy az ilyen objektum a vásári mutatvány, az öncélú pazarlás kategóriájába sorolható, a környezetvédelemhez legfeljebb annyi a köze, hogy beleszemetelni szigorúan tilos.

A pláza vize téma azonban egy rövid idõre kibõvült. Az egyik gyógyszergyár "Víz" témájú környezet-védelmi fotópályázatának nyertes munkáit a Mammutokat összekötõ üveghídon tekinthetik meg az arra járók. "A képek erõsebbek a szavaknál, többet ki tudnak fejezni, és alkalmasabbak arra, hogy ráébresszenek a környezetvédelem iránti felelõsségünkre." A kiállítás megnyitóján ekképpen indokolta a cég képviselõje pályázatuk "okát", mi pedig miért kételkednénk szavaiban? Annál is inkább, mert a díjnyertes képek valóban elgondolkodtatóak, megdöbbentõek, de ezzel együtt szemkápráztatóak. Valóban erõsebbek a szavaknál. A döglött halon csónakázó sirály (Völgyi Attila: A sziget), a villámcsapás (Máté Bence: Viharban), a lángborította víztükör (Somogyi Márk: Tûzsárkány) és a fõdíjas munka, László János Barbie-tó címû felvétele - amely odafentrõl mutat be egy hétköznapi vízszennyezést - hatásos mûvészi eszközökkel rajzolja meg, amit egyébként is tudunk, még ha igyekszünk is nem gondolni rá.

Mégis hiába a nagy forgalom és a "széles közönség", a kiállítás helyszínének kiválasztása nem volt igazán szerencsés. A Mammutban ezek a színes képek óhatatlanul csupán dekorációnak tûnnek, arról nem is beszélve, hogy ha odakint napfényes idõ van, a "becsillogás" miatt csak bonyolult fejjáték árán élvezhetõk a felvételek.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.