Csupa ellentmondás (Természetfotók a Mammutban)

  • - legát -
  • 2004. október 28.

Lokál

A "Fókuszban a környezetvédelem: a víz" címû pályázatra érkezett több mint ötszáz fotó közül választotta ki a zsûri azt a néhányat, amit október végéig lehet megtekinteni a budai bevásárlóközpont üveghídján. Már amikor.

Lehet, a tûzoltók másképp gondolják, de a víz és a bevásárlóközpont kapcsolat hallatán elsõként az jutott eszünkbe, hogy a Westend City Center bejáratánál - a "kanadai nép ajándékaként" - a Niagara kicsinyített mását csodálhatják meg az erre rászorulók. Kétségtelen, hogy az ilyen objektum a vásári mutatvány, az öncélú pazarlás kategóriájába sorolható, a környezetvédelemhez legfeljebb annyi a köze, hogy beleszemetelni szigorúan tilos.

A pláza vize téma azonban egy rövid idõre kibõvült. Az egyik gyógyszergyár "Víz" témájú környezet-védelmi fotópályázatának nyertes munkáit a Mammutokat összekötõ üveghídon tekinthetik meg az arra járók. "A képek erõsebbek a szavaknál, többet ki tudnak fejezni, és alkalmasabbak arra, hogy ráébresszenek a környezetvédelem iránti felelõsségünkre." A kiállítás megnyitóján ekképpen indokolta a cég képviselõje pályázatuk "okát", mi pedig miért kételkednénk szavaiban? Annál is inkább, mert a díjnyertes képek valóban elgondolkodtatóak, megdöbbentõek, de ezzel együtt szemkápráztatóak. Valóban erõsebbek a szavaknál. A döglött halon csónakázó sirály (Völgyi Attila: A sziget), a villámcsapás (Máté Bence: Viharban), a lángborította víztükör (Somogyi Márk: Tûzsárkány) és a fõdíjas munka, László János Barbie-tó címû felvétele - amely odafentrõl mutat be egy hétköznapi vízszennyezést - hatásos mûvészi eszközökkel rajzolja meg, amit egyébként is tudunk, még ha igyekszünk is nem gondolni rá.

Mégis hiába a nagy forgalom és a "széles közönség", a kiállítás helyszínének kiválasztása nem volt igazán szerencsés. A Mammutban ezek a színes képek óhatatlanul csupán dekorációnak tûnnek, arról nem is beszélve, hogy ha odakint napfényes idõ van, a "becsillogás" miatt csak bonyolult fejjáték árán élvezhetõk a felvételek.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.