Kiállítás: Ruha Gyurik (21. századi dendi)

  • - csonta -
  • 2004. október 28.

Lokál

Inasa elõtt mindenki egyenlõ, de szabója elõtt még meztelen is. A 18. század nemesi kultúrájának nagy bölcsessége a demokratizálódás korában ekként variálható. A szabóság, mihelyst nyilvánossá lesz, diktátorként mûködik, a tapasztalatlan, kezdõ arszlán remegni kezd egy jelentõs szabász tekintetétõl.

Ismerjük Balzactól a parvenü Lucien de Rubempré szorongását elsõ dendiskedõ frakkja, csizmája, pálcája megvásárlásakor - hogy rosszul választ, nem lehet kétséges, hiszen ismeretek híján a Grand Boulevard divatját majmolja, de hát éppen ez az, amit utánozni tilos: a valódi lion ugyanis mindig a divattal szemben divatos. És Lucienünk le is bukik este az Operában, az olyan valódi dandyk, mint Du Marsay vagy Rastignac, kikacagják a vidéki költõ túlságosan hibátlan és épp ezért ridicule öltözködését.

Ma már nincsenek dandyk, sem dendik, a demokratizálódás plebejusizálódást, mi több, proletarizálódást jelent, és aligha véletlen, hogy a Deák téri Gödör oldalszárnyában rendezett angol kiállítás egyik hõse David Beckham. Egy focista! - piha, még kimondani is shocking. És mégis. Mert kiderül, hogy az utóbbi idõk egyik vezetõ irányzata az úgynevezett "lelátó-stíl", mely a futballpályákon javallott öltözékeket prezentálja. Az újabb angol divattervezõk által bemutatott modellek érdekesek, olykor meghökkentõk, nyilván drágák és nem könnyen hozzáférhetõek. A látogató kissé elveszetten téblábol az elhagyott békávé-váróteremre emlékeztetõ alkalmi kiállítóhelyen; itt szerfölött kiábrándítóan hatnak a nagy brit hagyományokat merészen áthágó-megújító-tisztelettel elvetõ tervezõk munkái. Jó lenne érteni ezt a világot, de ekként valahogy lehetetlen. A remek információkkal telerakott, ingyenes füzetke sokat segíthetne, de hát nem ismerjük a kontextust, nem értjük, hogy miért a ruha teszi az embert, nem értjük, hogy egyesek miért láttak világnézetileg elválasztó különbséget nadrágjuk vasalásában, kézelõjük ívében. Marad a meghökkenés, melyet késõbb unott legyintés követ.

- csonta -

Gödör Klub, megtekinthetõ: október 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.