A legélesebb váltás a Duna-parti végein volt tapasztalható: e helyeken már a körúttól pár lépésre zajos-füstös ipari övezet kezdődött. Északon a Margit híd 1876-os átadása után még évtizedek kellettek, hogy lakónegyed alakuljon ki, ám délen – híd híján – még rosszabb volt a helyzet. Az 1930-as évek közepén, amikor az északi ipari zóna jövőjét Újlipótvárosként, a modern városrész megtestesüléseként lehetett elképzelni, délen még csak az új dunai átkelő előkészületei zajlottak. A Boráros tér „belvárosiasítását” tovább bonyolította, hogy a Duna-parton a Nagykörúton belüli rész is ipari-kereskedelmi jellegű maradt, itt állott az 50 méter magas ún. Elevátor-ház, amelyben a közraktárakba érkező árut osztályozták, ugyanis a Közraktár utcában akkor még valóban raktárak sorakoztak, egészen a Fővám térig. Vízi szállítmányok is érkeztek, mégis a vasút dominált, az 1880-as évek elején, az Elevátor-házzal egy időben nyílt meg a Budapest–Duna-part teherpályaudvar, és ez a fejlemény egyértelművé tette, hogy a Boráros tér külváros. Nem változtatott ezen az 1937-ben átadott Horthy Miklós (Petőfi) híd, de még az sem, hogy a háborúban megsérült Elevátor-házat már nem újították fel, és a közraktárakat is bezárták. De a teherpályaudvar 1992-ig működött, még ha a területét 1950-ben a csepeli HÉV, 1968-ban a Soroksári út kiszélesítése miatt csökkentették is. Noha a város terjeszkedése miatt a Boráros tér egyre inkább belvárosi területté, így értékesebbé is vált, ennek nem sok tényleges jele mutatkozott. Az ötéves tervek világában a csepeli HÉV-nek – a becsatlakoztatott ráckeveivel együtt – már 1978-ban a föld alatt kellett haladnia egészen a Kálvin térig, ehelyett azonban csak egy öncélú aluljárórendszer épült ki. Az is csak azután, hogy 1978. április 13-án a HÉV belerohant az állomásépületbe, és tizennyolc ember meghalt.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!



