NAPOZÓ - rés a présen

Éjszakázás, ilyesmi nem számít

Göttinger Pál rendező

  • rés a présen
  • 2014. július 19.

Lokál

rés a présen: Hogy telt az évadod?

Göttinger Pál: Eljöttem Kaposvárról. Nem volt könnyű, de azért nagy kedvvel vágtam az új feladatba - főrendező lettem a Pesti Magyar Színháznál. A rendezői munka mellett idéntől így egészen újfajta komplikációkkal és izgalmakkal foglalkozhattam. Fontosnak tartom, hogy a mi generációnk ne szakadjon el a nagy társulatos kőszínházasditól - meghívásokkal, darabválasztásokkal ezen ügyködtem. Emellett dolgoztam az operaháznál és a Kolozsvári Magyar Operánál, zenélek néha a Firkinben, játszom a Momentán Társulatban és a Tháliában a Telefondoktorban, besegítek a Halastó Kulturális Egyesület munkájába.

rap: Milyen friss munkát láthatunk tőled a nyári szezonban?

GP: A sors úgy hozta, hogy főleg új írások bemutatásával foglalkoztam eddig - az Orlai Produkciónak hála, most ezt folytathatom. Gerlóczy Márton A csemegepultos naplója című regényének színpadi változatát próbáljuk, monodrámát készítünk belőle, Ötvös András fogja játszani - a bemutató Balatonföldváron lesz, a Kultkikötőben, aztán pár nappal később a Katlanban is eljátsszuk majd. Közben Jeney Zoltán Rév Fülöp című új mesejátékát készítem elő a Magyar Színház számára.

rap: Mióta veszel részt az Ördögkatlan Fesztivál színházi szekciójában, mi a Katlannal való történeted?

GP: A bárkás Tengeren volt az első előadásom odalenn, a második Ördögkatlanon. Ugyanabban az évben Bérczes Laciék felkérésére megcsináltuk a fesztivál megnyitóját a Soharóza Kórussal. Azóta végig ott voltam, vagyok. Nagyon bízom a Bérczesékben, és szemlátomást ők is bennem - így megtaláltak a feladatok az évek alatt, lassacskán szervezővé váltam. Az egész éves mókuskerék után minőségi kikapcsolódás ezt csinálni, éjszakázás, ilyesmi nem számít.

rap: Már tavaly is hiányzott a Busz-Színház. Miért nincs, amikor olyan népszerű volt, és mit csinálsz idén helyette?

GP: Noha sokan benne lettek volna, nehéz volt főszervezőt találni hozzá. Kapa rendszerint forgat, a többiek is erre-arra járnak nyáron - én magam sem tudtam teljesen beleállni. Amikor a pécsi színészekből álló Faluturisták beindult, mi elengedtük a magunkét - más dolgokat csinálunk helyette, van hely bőven. Tavaly a Momentánnal játszottam, és állomásavatót tartottunk Pepével és Törőcsik Marival, idén Szikszai Rémuszékkal, Grisnik Petrával, kaposvári és pesti színészekkel Hrabal-vurstlit akarunk szervezni. Részt veszek a Cseh Tamás-megemlékezés kitalálásában is, két előadásom leutazik - van dolog bőven.

rap: Mondj tíz dolgot, amiért idén is érdemes a Katlant választani!

GP: Színház, koncert, irodalom, képzőművészet, workshop, családi programok, mezítlábasság, találkozások, oldott közvetlenség, jó emberek. Plusz egy: kiváló borok.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.