NAPOZÓ - rés a présen

Interakcióban a jelennel

Varga Mátyás bencés tanár, költő

  • rés a présen
  • 2014. július 19.

Lokál

rés a présen: Mikor indult a fesztivál, és miért nem egy hagyományosabb szakrális fesztivál lett, ha már Pannonhalma?

Varga Mátyás: Idén tizenegyedik éve, hogy elindítottuk a pannonhalmi fesztivált. Az Arcus Temporum elnevezés azt jelenti, hogy "időívek", és azt a törekvésünket fogalmazza meg, hogy a történelem, a múlt különböző korszakait kapcsolatba hozzuk a jelennel. Nem kell nekik szeretniük egymást. Egyszerűen arra vagyunk kíváncsiak, hogy a közeli vagy távoli múltban feltett kérdéseket hogyan tudjuk megfogalmazni a ma számára, és hogy ezek miként viszonyulnak a mostani kérdéseinkhez. Vagyis a színtiszta múzeumként vagy skanzenként felfogott hagyományt önmagában nem tartjuk elégségesnek. A történelemnek valószínűleg csak akkor van értelme, ha képes interakcióba lépni a jelennel. Azt hiszem, hogy egy ezeréves apátság részéről ez elég fontos üzenet.

rap: Milyen műfajok élveznek prioritást, ha egyáltalán?

VM: Nagy szerepe van a zenének: minden évben meghívunk egy vezető kortárs zeneszerzőt, akinek a darabjait párba állítjuk egy klasszikussal. A koncerteken csak kettejük művei szerepelnek. A zeneszerzőtől nemcsak azt kérjük, hogy jöjjön el a fesztiválra, hanem hogy vegyen részt a próbákon is, dolgozzon a muzsikusokkal. Emellett van még színházi, képzőművészeti és filmes programunk. A színházba általában olyan külföldi alkotókat és előadásokat igyekszünk meghívni, amelyek újszerűek lehetnek a hazai közönség számára. A képzőművészeti program többnyire az apátság különböző tereiben készült installációt jelent. Filmeket pedig az utóbbi években a Trieszti Filmfesztivál versenyanyagából válogatunk, mindig rövidfilmeket, amelyeket félnaponként váltunk, vagyis minden évben öt filmet láthat a közönség. A műsort úgy rakjuk össze, hogy ezek az elemek valami egészet adjanak ki, önmagukban is önálló és megismételhetetlen kompozícióvá váljanak.

rap: Mik lesznek most a kiemelt programok?

VM: Idén augusztus 22. és 24. között lesz a fesztivál. A klasszikus zeneszerző Schubert, a kortárs pedig az osztrák Klaus Lang lesz. Azt hiszem, nagyszerű lesz a színház: a francia Clément Layes darabja. A Németországban élő szobrász, Kecskeméti Sándor készít egy varázslatos, a mágnesességre épülő installációt az arborétumban lévő barokk házba. A filmek között pedig egy bolgárt, egy kazahot, két románt és egy olaszt láthatunk.

rap: Neked mi az idei szívügyed?

VM: Nehéz erre válaszolni, mert igen elégedett vagyok az idei műsorral és előadókkal. Itt mégis külön megemlíteném az éjszakai dzsesszprogramot, amelynek keretében egyik este Juhász Gábor, Lukács Miklós és Szalai Péter bemutatja a némiképpen Pannonhalmához kötődő új lemezt, a Making a Change-et, másik este pedig Juhász Gábor Winterreise-ciklusát halljuk majd. Ez utóbbi valójában ide készült.

rap: Vannak különleges helyszínek? Kiegészítő programok?

VM: A helyszínek között egyrészt ott vannak az apátság legszebb terei: könyvtár, kápolna, bazilika, de vannak szokatlanok is: a biomassza-erőmű raktere, amit az utóbbi években színházteremként használtunk, vagy a már említett barokk ház. Ugyanakkor idén két nagyszabású, ritka középkori anyagot bemutató kiállítást is megnézhetnek a vendégek: az egyik az ikon és ereklye témáját vizsgálja, a másik pedig a kép és imádság kapcsolatán keresztül a vizuális médiumok középkori használatát.

rap: Ha lenne rá lehetőséged, hogy végigéld a Biblia egyik történetét testközelből, melyik volna az?

VM: Talán az emmauszi tanítványok történetét választanám. A ráismerést.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.