NAPOZÓ - rés a présen

Interakcióban a jelennel

Varga Mátyás bencés tanár, költő

  • rés a présen
  • 2014. július 19.

Lokál

rés a présen: Mikor indult a fesztivál, és miért nem egy hagyományosabb szakrális fesztivál lett, ha már Pannonhalma?

Varga Mátyás: Idén tizenegyedik éve, hogy elindítottuk a pannonhalmi fesztivált. Az Arcus Temporum elnevezés azt jelenti, hogy "időívek", és azt a törekvésünket fogalmazza meg, hogy a történelem, a múlt különböző korszakait kapcsolatba hozzuk a jelennel. Nem kell nekik szeretniük egymást. Egyszerűen arra vagyunk kíváncsiak, hogy a közeli vagy távoli múltban feltett kérdéseket hogyan tudjuk megfogalmazni a ma számára, és hogy ezek miként viszonyulnak a mostani kérdéseinkhez. Vagyis a színtiszta múzeumként vagy skanzenként felfogott hagyományt önmagában nem tartjuk elégségesnek. A történelemnek valószínűleg csak akkor van értelme, ha képes interakcióba lépni a jelennel. Azt hiszem, hogy egy ezeréves apátság részéről ez elég fontos üzenet.

rap: Milyen műfajok élveznek prioritást, ha egyáltalán?

VM: Nagy szerepe van a zenének: minden évben meghívunk egy vezető kortárs zeneszerzőt, akinek a darabjait párba állítjuk egy klasszikussal. A koncerteken csak kettejük művei szerepelnek. A zeneszerzőtől nemcsak azt kérjük, hogy jöjjön el a fesztiválra, hanem hogy vegyen részt a próbákon is, dolgozzon a muzsikusokkal. Emellett van még színházi, képzőművészeti és filmes programunk. A színházba általában olyan külföldi alkotókat és előadásokat igyekszünk meghívni, amelyek újszerűek lehetnek a hazai közönség számára. A képzőművészeti program többnyire az apátság különböző tereiben készült installációt jelent. Filmeket pedig az utóbbi években a Trieszti Filmfesztivál versenyanyagából válogatunk, mindig rövidfilmeket, amelyeket félnaponként váltunk, vagyis minden évben öt filmet láthat a közönség. A műsort úgy rakjuk össze, hogy ezek az elemek valami egészet adjanak ki, önmagukban is önálló és megismételhetetlen kompozícióvá váljanak.

rap: Mik lesznek most a kiemelt programok?

VM: Idén augusztus 22. és 24. között lesz a fesztivál. A klasszikus zeneszerző Schubert, a kortárs pedig az osztrák Klaus Lang lesz. Azt hiszem, nagyszerű lesz a színház: a francia Clément Layes darabja. A Németországban élő szobrász, Kecskeméti Sándor készít egy varázslatos, a mágnesességre épülő installációt az arborétumban lévő barokk házba. A filmek között pedig egy bolgárt, egy kazahot, két románt és egy olaszt láthatunk.

rap: Neked mi az idei szívügyed?

VM: Nehéz erre válaszolni, mert igen elégedett vagyok az idei műsorral és előadókkal. Itt mégis külön megemlíteném az éjszakai dzsesszprogramot, amelynek keretében egyik este Juhász Gábor, Lukács Miklós és Szalai Péter bemutatja a némiképpen Pannonhalmához kötődő új lemezt, a Making a Change-et, másik este pedig Juhász Gábor Winterreise-ciklusát halljuk majd. Ez utóbbi valójában ide készült.

rap: Vannak különleges helyszínek? Kiegészítő programok?

VM: A helyszínek között egyrészt ott vannak az apátság legszebb terei: könyvtár, kápolna, bazilika, de vannak szokatlanok is: a biomassza-erőmű raktere, amit az utóbbi években színházteremként használtunk, vagy a már említett barokk ház. Ugyanakkor idén két nagyszabású, ritka középkori anyagot bemutató kiállítást is megnézhetnek a vendégek: az egyik az ikon és ereklye témáját vizsgálja, a másik pedig a kép és imádság kapcsolatán keresztül a vizuális médiumok középkori használatát.

rap: Ha lenne rá lehetőséged, hogy végigéld a Biblia egyik történetét testközelből, melyik volna az?

VM: Talán az emmauszi tanítványok történetét választanám. A ráismerést.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.