rés a présen

Első lépcsőfok

Pintér Gábor szervező

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 3.

Lokál

rés a présen: Mikor alakult a Body Moving táncnépszerűsítő programsorozat? Pintér Gábor: 2009-ben indítottuk Erdődi Katalinnal és Kőhegyi Loncival. Mindhárman rendszeresen járunk táncórákra mint szervezők. Akik nem táncolnak, nem is tudják, mennyire sokat adhat egy-egy tréning. Azon túl, hogy átmozgat, fejleszti a testtudatot, tágítja a fizikai határokat, helyrerakja a pszichét is.

Mindezt egy szuper csapatban, oldott hangulatban. Nos, ezt az érzést is szerettük volna átadni. Ebből lett a Tánc Mindenkinek! c. program. Ehhez társult 2011-ig a Tánckommandó, de idén anyagi okok miatt ezt nem tudjuk megrendezni.

rap: Mi az általánosabb célja a rendezvénynek?

PG: A Body Moving programsorozat elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet a (kortárs) táncra mint mozgásformára és művészi kifejezésre. A figyelemfelkeltésen túl szélesíteni szeretné a tánc iránt érdeklődők körét. Annak köszönhetően, hogy teljes egészében a város közterein, illetve a hétköznapi élet színterein zajlik, képes olyan embereket is megszólítani, akik számára ez lehet az "első találkozás" a kortárs tánccal. Ebből fakadóan fontosnak tartjuk hangsúlyozni a program kedvcsináló, bevezető jellegét, miszerint valóban egyfajta első lépcsőfok, miután az érdeklődők eljuthatnak a kortárs tánc oktatásában, illetve bemutatásában aktív szerepet vállaló intézményekhez. Igyekszünk az órarendet úgy összeállítani, hogy minden korosztály találjon benne kedvére valót.

rap: Mik voltak eddig a legemlékezetesebb momentumok?

PG: Sok érdeklődő csak egy bizonyos táncórára jön, de szinte biztos, hogy kedvet kap más technikák kipróbálásához is. Két éve egy idős házaspár (72 és 76 évesek) a négy nap során végigtáncolta szinte mind a 16 táncórát, köztük olyanokat is, mint a horton, limón, locking vagy afro. Nagyon sok bátorítást adtak a nézelődő hezitálóknak. Kicsit elbújva, a fák takarásában rendszeresen megjelenik egy tolókocsis néni is, aki a székből felállva, egy helyben végzi a gyakorlatokat. Sokakat megmosolyogtatott az a fehér ingben és farmerben megjelenő testesebb úriember, aki annyira élvezte a fátyoltáncot, hogy négyméteres fátyollal, mintegy ráadásként, az óra végén ötször körbefutotta a Gödör parkot.

rap: Vannak nemzetközi tapasztalataitok is?

PG: Köztéri, szabadtéri mozgásórákat egyre több helyen szerveznek, nemcsak külföldön, hanem már itthon is. Fontosnak tartom, hogy az ilyen programok ne ad hoc jellegűek legyenek, hanem magas színvonalon megszervezett, jól kommunikált, rendszeres események.Ennek itthon talán mi voltunk az úttörői négy éve. Sok nagyváros terein társastáncot tanítanak, a parkokban pedig elsősorban jógát.New Yorkban a Time's Square például minden évben egy napra jógaórák helyszíne.

rap: Hogyan épül fel a program?

PG: Idén a budapesti program a Kassák Múzeum Elmozdulás c. kiállításának kísérőrendezvénye, egy napra pedig leköltözünk Agárdra, a Gödör kempingbe. Augusztus 5-től 26-ig vannak akciók, amelyeket a bodymoving.freeblog.hu oldalon lehet követni. Az elmúlt évekhez hasonlóan most is kiemelt szerepet kap a modern és kortárs tánc, viszont a kiállításhoz kapcsolódóan nagyobb hangsúly esik majd a mozdulatművészet mai formáira. Szerencsénkre Budapesten nagy és színes a kínálat a tanulható modern és kortárs technikákból, mozgástréningekből. A legtöbb oktató profiktól tanul itthon és külföldön, és az évek folyamán sokan saját stílust dolgoztak ki.

rap: Milyen különlegességek lesznek?

PG: Idén a mozdulatművészeti vonalon belül először mutatjuk be a korongos táncot. Ha nagyon személyesre veszem, akkor Berger Gyula Testbarát technikáját mindenképpen ajánlom. Én már 10 éve kutatom nála a mozgás törvényszerűségeit. 2011-ben nagy kedvencem lett a Bollywood Dance, melyen mintegy 60 fő táncolt modern indiai zenékre.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.