rés a présen

Első lépcsőfok

Pintér Gábor szervező

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 3.

Lokál

rés a présen: Mikor alakult a Body Moving táncnépszerűsítő programsorozat? Pintér Gábor: 2009-ben indítottuk Erdődi Katalinnal és Kőhegyi Loncival. Mindhárman rendszeresen járunk táncórákra mint szervezők. Akik nem táncolnak, nem is tudják, mennyire sokat adhat egy-egy tréning. Azon túl, hogy átmozgat, fejleszti a testtudatot, tágítja a fizikai határokat, helyrerakja a pszichét is.

Mindezt egy szuper csapatban, oldott hangulatban. Nos, ezt az érzést is szerettük volna átadni. Ebből lett a Tánc Mindenkinek! c. program. Ehhez társult 2011-ig a Tánckommandó, de idén anyagi okok miatt ezt nem tudjuk megrendezni.

rap: Mi az általánosabb célja a rendezvénynek?

PG: A Body Moving programsorozat elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet a (kortárs) táncra mint mozgásformára és művészi kifejezésre. A figyelemfelkeltésen túl szélesíteni szeretné a tánc iránt érdeklődők körét. Annak köszönhetően, hogy teljes egészében a város közterein, illetve a hétköznapi élet színterein zajlik, képes olyan embereket is megszólítani, akik számára ez lehet az "első találkozás" a kortárs tánccal. Ebből fakadóan fontosnak tartjuk hangsúlyozni a program kedvcsináló, bevezető jellegét, miszerint valóban egyfajta első lépcsőfok, miután az érdeklődők eljuthatnak a kortárs tánc oktatásában, illetve bemutatásában aktív szerepet vállaló intézményekhez. Igyekszünk az órarendet úgy összeállítani, hogy minden korosztály találjon benne kedvére valót.

rap: Mik voltak eddig a legemlékezetesebb momentumok?

PG: Sok érdeklődő csak egy bizonyos táncórára jön, de szinte biztos, hogy kedvet kap más technikák kipróbálásához is. Két éve egy idős házaspár (72 és 76 évesek) a négy nap során végigtáncolta szinte mind a 16 táncórát, köztük olyanokat is, mint a horton, limón, locking vagy afro. Nagyon sok bátorítást adtak a nézelődő hezitálóknak. Kicsit elbújva, a fák takarásában rendszeresen megjelenik egy tolókocsis néni is, aki a székből felállva, egy helyben végzi a gyakorlatokat. Sokakat megmosolyogtatott az a fehér ingben és farmerben megjelenő testesebb úriember, aki annyira élvezte a fátyoltáncot, hogy négyméteres fátyollal, mintegy ráadásként, az óra végén ötször körbefutotta a Gödör parkot.

rap: Vannak nemzetközi tapasztalataitok is?

PG: Köztéri, szabadtéri mozgásórákat egyre több helyen szerveznek, nemcsak külföldön, hanem már itthon is. Fontosnak tartom, hogy az ilyen programok ne ad hoc jellegűek legyenek, hanem magas színvonalon megszervezett, jól kommunikált, rendszeres események.Ennek itthon talán mi voltunk az úttörői négy éve. Sok nagyváros terein társastáncot tanítanak, a parkokban pedig elsősorban jógát.New Yorkban a Time's Square például minden évben egy napra jógaórák helyszíne.

rap: Hogyan épül fel a program?

PG: Idén a budapesti program a Kassák Múzeum Elmozdulás c. kiállításának kísérőrendezvénye, egy napra pedig leköltözünk Agárdra, a Gödör kempingbe. Augusztus 5-től 26-ig vannak akciók, amelyeket a bodymoving.freeblog.hu oldalon lehet követni. Az elmúlt évekhez hasonlóan most is kiemelt szerepet kap a modern és kortárs tánc, viszont a kiállításhoz kapcsolódóan nagyobb hangsúly esik majd a mozdulatművészet mai formáira. Szerencsénkre Budapesten nagy és színes a kínálat a tanulható modern és kortárs technikákból, mozgástréningekből. A legtöbb oktató profiktól tanul itthon és külföldön, és az évek folyamán sokan saját stílust dolgoztak ki.

rap: Milyen különlegességek lesznek?

PG: Idén a mozdulatművészeti vonalon belül először mutatjuk be a korongos táncot. Ha nagyon személyesre veszem, akkor Berger Gyula Testbarát technikáját mindenképpen ajánlom. Én már 10 éve kutatom nála a mozgás törvényszerűségeit. 2011-ben nagy kedvencem lett a Bollywood Dance, melyen mintegy 60 fő táncolt modern indiai zenékre.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.