rés a présen

Első lépcsőfok

Pintér Gábor szervező

  • rés a présen
  • 2012. szeptember 3.

Lokál

rés a présen: Mikor alakult a Body Moving táncnépszerűsítő programsorozat? Pintér Gábor: 2009-ben indítottuk Erdődi Katalinnal és Kőhegyi Loncival. Mindhárman rendszeresen járunk táncórákra mint szervezők. Akik nem táncolnak, nem is tudják, mennyire sokat adhat egy-egy tréning. Azon túl, hogy átmozgat, fejleszti a testtudatot, tágítja a fizikai határokat, helyrerakja a pszichét is.

Mindezt egy szuper csapatban, oldott hangulatban. Nos, ezt az érzést is szerettük volna átadni. Ebből lett a Tánc Mindenkinek! c. program. Ehhez társult 2011-ig a Tánckommandó, de idén anyagi okok miatt ezt nem tudjuk megrendezni.

rap: Mi az általánosabb célja a rendezvénynek?

PG: A Body Moving programsorozat elsődleges célja, hogy felhívja a figyelmet a (kortárs) táncra mint mozgásformára és művészi kifejezésre. A figyelemfelkeltésen túl szélesíteni szeretné a tánc iránt érdeklődők körét. Annak köszönhetően, hogy teljes egészében a város közterein, illetve a hétköznapi élet színterein zajlik, képes olyan embereket is megszólítani, akik számára ez lehet az "első találkozás" a kortárs tánccal. Ebből fakadóan fontosnak tartjuk hangsúlyozni a program kedvcsináló, bevezető jellegét, miszerint valóban egyfajta első lépcsőfok, miután az érdeklődők eljuthatnak a kortárs tánc oktatásában, illetve bemutatásában aktív szerepet vállaló intézményekhez. Igyekszünk az órarendet úgy összeállítani, hogy minden korosztály találjon benne kedvére valót.

rap: Mik voltak eddig a legemlékezetesebb momentumok?

PG: Sok érdeklődő csak egy bizonyos táncórára jön, de szinte biztos, hogy kedvet kap más technikák kipróbálásához is. Két éve egy idős házaspár (72 és 76 évesek) a négy nap során végigtáncolta szinte mind a 16 táncórát, köztük olyanokat is, mint a horton, limón, locking vagy afro. Nagyon sok bátorítást adtak a nézelődő hezitálóknak. Kicsit elbújva, a fák takarásában rendszeresen megjelenik egy tolókocsis néni is, aki a székből felállva, egy helyben végzi a gyakorlatokat. Sokakat megmosolyogtatott az a fehér ingben és farmerben megjelenő testesebb úriember, aki annyira élvezte a fátyoltáncot, hogy négyméteres fátyollal, mintegy ráadásként, az óra végén ötször körbefutotta a Gödör parkot.

rap: Vannak nemzetközi tapasztalataitok is?

PG: Köztéri, szabadtéri mozgásórákat egyre több helyen szerveznek, nemcsak külföldön, hanem már itthon is. Fontosnak tartom, hogy az ilyen programok ne ad hoc jellegűek legyenek, hanem magas színvonalon megszervezett, jól kommunikált, rendszeres események.Ennek itthon talán mi voltunk az úttörői négy éve. Sok nagyváros terein társastáncot tanítanak, a parkokban pedig elsősorban jógát.New Yorkban a Time's Square például minden évben egy napra jógaórák helyszíne.

rap: Hogyan épül fel a program?

PG: Idén a budapesti program a Kassák Múzeum Elmozdulás c. kiállításának kísérőrendezvénye, egy napra pedig leköltözünk Agárdra, a Gödör kempingbe. Augusztus 5-től 26-ig vannak akciók, amelyeket a bodymoving.freeblog.hu oldalon lehet követni. Az elmúlt évekhez hasonlóan most is kiemelt szerepet kap a modern és kortárs tánc, viszont a kiállításhoz kapcsolódóan nagyobb hangsúly esik majd a mozdulatművészet mai formáira. Szerencsénkre Budapesten nagy és színes a kínálat a tanulható modern és kortárs technikákból, mozgástréningekből. A legtöbb oktató profiktól tanul itthon és külföldön, és az évek folyamán sokan saját stílust dolgoztak ki.

rap: Milyen különlegességek lesznek?

PG: Idén a mozdulatművészeti vonalon belül először mutatjuk be a korongos táncot. Ha nagyon személyesre veszem, akkor Berger Gyula Testbarát technikáját mindenképpen ajánlom. Én már 10 éve kutatom nála a mozgás törvényszerűségeit. 2011-ben nagy kedvencem lett a Bollywood Dance, melyen mintegy 60 fő táncolt modern indiai zenékre.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.