Archívumunkból

Szent István-ereklye: A fejébe kerül

  • Szalai Tamás
  • 2012. augusztus 20.

Lokál

A jelek szerint a horvát Domonkos-rend minden különösebb feltétel nélkül visszaadná Szent István Dubrovnikban őrzött koponyadarabját, s ezzel államalapítónk egykor oly sok gondtól gyötört fejének immár harmadik darabja kerülne hazánkba. Ám hiába is remélnénk, a teljes kép valószínűleg soha nem fog összeállni.

A dubrovniki Domonkos-rendi szerzetesek őszinte szívvel átadnák magyar hittestvéreiknek a Szent István-fejereklyét, ha azok a nemes aktussal épp egy időben felújítanák a helyi kolostort - legalábbis Takács Nándor megyés püspök szerint. Viszont az, hogy István király koponyatetőjének egy darabja ma megérhet ennyit az ereklyebörzén, valójában László királyunk kezdeményezőképességének köszönhető.


Fotó: Cser István / MTI

Kell egy szent

A magyar királynak egyházra, a magyar egyháznak szentre volt szüksége. László egyik jelöltje a csanádi püspökségben már szentként tisztelt Gellért püspök volt, a másik István király. Az egész egyházra kiterjedő érvényű avatáshoz pápai és zsinati jóváhagyás kellett. (Bár a püspökök a 13. századig még avathattak szenteket, ez csak saját egyházmegyéjükre volt érvényes.) Lászlónak a pápához kellett fordulnia, és 1083-ban elhatározta, hogy végre dűlőre viszi a dolgot.

VII. Gergely pápa viszont ekkortájt mással volt elfoglalva. Bent csücsült az Angyalvárban, és farkasszemet nézett a néhány éve éppen nála Canossát járt IV. Henrik hadaival, amelyek a Tiberis jobb partján táboroztak. A csanádi püspökségben már szentként tisztelt Gellért rögtön szabad jelzést kapott, ugyanis vértanú, tehát eleve ideális jelölt volt. Nem úgy István király. Mellette csupán világi tekintélye állt, hiányzott életéből a szent életűek ismérve, a csodatétel. A valószínűleg éppen a pápához való felterjesztés okán íródott ún. "nagyobb" István-legenda is csak két csodagyanús esetet tudott összehozni: megjövendölte a besenyő támadást, és imájával visszafordította Konrád császár hadait. Ez még a szorult helyzetben lévő, László támogatására számító, így őt megharagítani nem akaró VII. Gergelynek is kevés volt a csodához. Jóindulatából egy dodonai levélre futotta, melyben - nevek említése nélkül - engedélyezi azoknak a szentté avatását, akik "Pannóniában a hit magvát elvetették". Követe útján azonban megüzente, hogy István szentté avatása természetesen lehetséges, ha László így ragaszkodik hozzá, de előtte még kell történnie egy, az eddigieknél kicsit nyilvánvalóbb csodának is.

A csoda

A szentté avatás erőltetésének praktikus indoka is volt. Abban az időben nem számított valamirevaló templomnak az, amely nem rendelkezett egy megbízható darabbal valamely szent testéből. Mire azonban a magyar templomi hálózat elkezdett kiépülni, már tilos volt az ereklyéket pénzért árulni. A túlnyomórészt itáliai illetőségű szentlelőhelyek viszont ingyen nem akartak megválni ereklyéiktől, így a hiányt hazai termelésből kellett fedezni.

László nem akart várni a csodára, elébe ment annak. A csodához pedig alkalom kell. Összehívta hát országa gyógyulni vágyó betegeit a székesfehérvári bazilikába, István király sírjához. Nem is fáradt a sok nép hiába. A bazilikában szorongó tömeg előtt végre megtörtént a csoda: két, addig béna fiú a sírhoz futott. Az éppen jelen lévő László király felkapta a kisebbiket, majd az örömtől sírva kijelentette: az igényelt csoda megtörtént. Másnap István király szétesett csontvázát kiemelték sírjából, és a néhai királyt szentté avatták. 1083. augusztus 20-át mutatott a naptár. (Két és fél hónappal később, november 4-én, kihasználva a pápai levél általános engedélyében rejtező lehetőséget, valamint egy vezeklő német lovag láncának csodás elpattanását, a vérszemet kapott László szentté avattatta Imre herceget is.)

Mire jó az ereklye?

A szentkultusz mint pogány hagyaték jelenhet meg gondolatainkban, pedig valójában eredeti keresztény dologról van szó. Kialakulása az i. sz. 2. század végi mediterráneumban kezdődött, igazi tombolása a kései antikvitásra, az i. sz. 4-6. századra tehető. Nincs köze az ókor héroszkultuszához: a hérosz halálával elhagyja az isteni szférát, a szent pedig éppen ellenkezőleg, átlép oda. A test és lélek irracionális és paradox gondolkodásra serkentő kettőssége a szentkultusz lényege. Míg a szent lelke helyet foglal az Úr jobbján (nem is a balján!), addig a vele összetartozó, de tőle mégis elváló teste a Földön marad. A szent teste, porcikái által kapcsolat jön létre az égi és a földi világ között. Ezért volt jó a szentek csontjait birtokolni, templomok oltárai alá tenni, vallásos ünnepek, körmenetek alkalmával felmutatni.

A kereszténység elterjedése idején az ereklyék szerepe fokozottan érvényesült. Ahová egy ereklye eljutott, oda a keresztény égi világ egy darabja került. A korai középkorban az ereklyék behálózták a keresztény világot, láthatatlan égi szövetként tartva össze azt. Mivel a kereslet mindig is sokszorosan meghaladta a kínálatot, az ereklyék szétterjedéséhez fűződő érdek a szentek testének elaprózódásához vezetett. Ezért van az, hogy az átlagos ereklye csupán egy-egy csontocska, koponyadarab. István király teste is azért vált több darabra, hogy minél több helyre jusson belőle és az általa közvetített égi kapcsolatból.

Ereklyét visszahozni a származási helyére ezzel merőben ellentétes gondolat. Fizetni érte egyenesen nonszensz. Főleg akkor, ha a mondott szent királytól származó két fejereklye is megtalálható idehaza: a pannonhalmi apátság és a székesfehérvári székesegyház is őrizget egy-egy ilyen darabkát. Igaz, két Szent István-i koponyaereklye kevesebb, mint három.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.