Archívumunkból

Szent István-ereklye: A fejébe kerül

  • Szalai Tamás
  • 2012. augusztus 20.

Lokál

A jelek szerint a horvát Domonkos-rend minden különösebb feltétel nélkül visszaadná Szent István Dubrovnikban őrzött koponyadarabját, s ezzel államalapítónk egykor oly sok gondtól gyötört fejének immár harmadik darabja kerülne hazánkba. Ám hiába is remélnénk, a teljes kép valószínűleg soha nem fog összeállni.

A dubrovniki Domonkos-rendi szerzetesek őszinte szívvel átadnák magyar hittestvéreiknek a Szent István-fejereklyét, ha azok a nemes aktussal épp egy időben felújítanák a helyi kolostort - legalábbis Takács Nándor megyés püspök szerint. Viszont az, hogy István király koponyatetőjének egy darabja ma megérhet ennyit az ereklyebörzén, valójában László királyunk kezdeményezőképességének köszönhető.


Fotó: Cser István / MTI

Kell egy szent

A magyar királynak egyházra, a magyar egyháznak szentre volt szüksége. László egyik jelöltje a csanádi püspökségben már szentként tisztelt Gellért püspök volt, a másik István király. Az egész egyházra kiterjedő érvényű avatáshoz pápai és zsinati jóváhagyás kellett. (Bár a püspökök a 13. századig még avathattak szenteket, ez csak saját egyházmegyéjükre volt érvényes.) Lászlónak a pápához kellett fordulnia, és 1083-ban elhatározta, hogy végre dűlőre viszi a dolgot.

VII. Gergely pápa viszont ekkortájt mással volt elfoglalva. Bent csücsült az Angyalvárban, és farkasszemet nézett a néhány éve éppen nála Canossát járt IV. Henrik hadaival, amelyek a Tiberis jobb partján táboroztak. A csanádi püspökségben már szentként tisztelt Gellért rögtön szabad jelzést kapott, ugyanis vértanú, tehát eleve ideális jelölt volt. Nem úgy István király. Mellette csupán világi tekintélye állt, hiányzott életéből a szent életűek ismérve, a csodatétel. A valószínűleg éppen a pápához való felterjesztés okán íródott ún. "nagyobb" István-legenda is csak két csodagyanús esetet tudott összehozni: megjövendölte a besenyő támadást, és imájával visszafordította Konrád császár hadait. Ez még a szorult helyzetben lévő, László támogatására számító, így őt megharagítani nem akaró VII. Gergelynek is kevés volt a csodához. Jóindulatából egy dodonai levélre futotta, melyben - nevek említése nélkül - engedélyezi azoknak a szentté avatását, akik "Pannóniában a hit magvát elvetették". Követe útján azonban megüzente, hogy István szentté avatása természetesen lehetséges, ha László így ragaszkodik hozzá, de előtte még kell történnie egy, az eddigieknél kicsit nyilvánvalóbb csodának is.

A csoda

A szentté avatás erőltetésének praktikus indoka is volt. Abban az időben nem számított valamirevaló templomnak az, amely nem rendelkezett egy megbízható darabbal valamely szent testéből. Mire azonban a magyar templomi hálózat elkezdett kiépülni, már tilos volt az ereklyéket pénzért árulni. A túlnyomórészt itáliai illetőségű szentlelőhelyek viszont ingyen nem akartak megválni ereklyéiktől, így a hiányt hazai termelésből kellett fedezni.

László nem akart várni a csodára, elébe ment annak. A csodához pedig alkalom kell. Összehívta hát országa gyógyulni vágyó betegeit a székesfehérvári bazilikába, István király sírjához. Nem is fáradt a sok nép hiába. A bazilikában szorongó tömeg előtt végre megtörtént a csoda: két, addig béna fiú a sírhoz futott. Az éppen jelen lévő László király felkapta a kisebbiket, majd az örömtől sírva kijelentette: az igényelt csoda megtörtént. Másnap István király szétesett csontvázát kiemelték sírjából, és a néhai királyt szentté avatták. 1083. augusztus 20-át mutatott a naptár. (Két és fél hónappal később, november 4-én, kihasználva a pápai levél általános engedélyében rejtező lehetőséget, valamint egy vezeklő német lovag láncának csodás elpattanását, a vérszemet kapott László szentté avattatta Imre herceget is.)

Mire jó az ereklye?

A szentkultusz mint pogány hagyaték jelenhet meg gondolatainkban, pedig valójában eredeti keresztény dologról van szó. Kialakulása az i. sz. 2. század végi mediterráneumban kezdődött, igazi tombolása a kései antikvitásra, az i. sz. 4-6. századra tehető. Nincs köze az ókor héroszkultuszához: a hérosz halálával elhagyja az isteni szférát, a szent pedig éppen ellenkezőleg, átlép oda. A test és lélek irracionális és paradox gondolkodásra serkentő kettőssége a szentkultusz lényege. Míg a szent lelke helyet foglal az Úr jobbján (nem is a balján!), addig a vele összetartozó, de tőle mégis elváló teste a Földön marad. A szent teste, porcikái által kapcsolat jön létre az égi és a földi világ között. Ezért volt jó a szentek csontjait birtokolni, templomok oltárai alá tenni, vallásos ünnepek, körmenetek alkalmával felmutatni.

A kereszténység elterjedése idején az ereklyék szerepe fokozottan érvényesült. Ahová egy ereklye eljutott, oda a keresztény égi világ egy darabja került. A korai középkorban az ereklyék behálózták a keresztény világot, láthatatlan égi szövetként tartva össze azt. Mivel a kereslet mindig is sokszorosan meghaladta a kínálatot, az ereklyék szétterjedéséhez fűződő érdek a szentek testének elaprózódásához vezetett. Ezért van az, hogy az átlagos ereklye csupán egy-egy csontocska, koponyadarab. István király teste is azért vált több darabra, hogy minél több helyre jusson belőle és az általa közvetített égi kapcsolatból.

Ereklyét visszahozni a származási helyére ezzel merőben ellentétes gondolat. Fizetni érte egyenesen nonszensz. Főleg akkor, ha a mondott szent királytól származó két fejereklye is megtalálható idehaza: a pannonhalmi apátság és a székesfehérvári székesegyház is őrizget egy-egy ilyen darabkát. Igaz, két Szent István-i koponyaereklye kevesebb, mint három.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.