Étel helyett pénz a szegények gyorséttermében – Íme, az embertelen humánum

Lokál

Hunger King néven új gyorsétterem nyílt tegnap este Budapesten, a Hajós utcában. A pop-up étteremben kifejezetten a hajléktalanokat várják, és étel helyett pénzt szolgálnak fel a burgeresdobozban. Ott voltunk a megnyitón.

Látszatra gyorsétterem szegényeknek, legfőképp hajléktalanoknak. Közelebbről egy finn művész, Jani Leinonen szociális töltetű projektje, amely a finn intézet kortárs galériája, a Luukku Atelier szervezésében jött létre. Leinonentől legutóbb azért volt hangos a világsajtó, mert a másik híres gyorsétteremlánc figuráját, Ronaldot nemcsak elrabolta, de házi guillotine-ján ki is végezte. E mostani akciójával – persze, egyfajta misszióként – a magyarországi hajléktalanok kriminalizálása ellen tüntet, egyben segítséget is nyújt a rászorulóknak, „azoknak, akik nem tudják megvédeni magukat”.

false

 

Fotó: Németh Dániel

Az operaház mögötti üzlethelyiséget, galériát kívülről a Burger King másának álcázzák, belülről egy rendelést felvevő pult és a mögötte lévő sajátos kínálat látszik papírból. Csupa magyar specialitás a hamburger fantázianevek között: devizaalapú jelzálog, pénzügyi támogatás, családi adókedvezmény és így tovább. A megnyitón pezsgőt és bort szervíroztak, volt bárszék, meg támasztéknak szolgáló asztal, vonószenekar húzta a klasszikus talpalávalót, míg a falakon bármely utca bármely szegletén kéregetők kreatív – látszólag használt – táblái lógtak aranykeretben. Az álétterem előtt tábla igazította el pénztárcájuk szerint az érkezőket: vörös szőnyeg várta a tehetőseket, míg sorban állás a rászorulókat. A finn művész fehér limuzinnal érkezett, ügyet sem vetve a sorban álló hajléktalanokra, s miközben az általa kreált szituációt videózta, berobogott a kamukajáldába, és „megnyitotta” a kiállításnak nehezen nevezhető, mondjuk úgy – pongyolán – performanszt…

Jani Leinonen azt mondta, a cél az, hogy rávegye az embereket, bárkit, hogy csináljanak valamit, tegyenek az ellen, ami nem tetszik nekik: üzenjenek politikusoknak, szóljanak be, nyújtsanak segítő kezet, vagy csak érezzenek együtt másokkal. A Hajós és – ah, micsoda véletlen! – a Lázár utca sarkán ezúttal legális lesz a sorban állás, még a rendőrség által ilyenkor nagy kedvvel vegzált otthontalanoknak is, a mintát ugyanis az újonnan nyíló üzletek, bevásárlóközpontok adták, ahol egyes vásárlók akár éjszakázni is képesek azért, hogy egy-egy akciós vagy új termékhez jussanak. Most viszont a napi betevőért fognak ácsorogni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A megnyitó napján, ha minden igaz, 50 ember kapott 3400 forintot. Ez a napi minimálbér összege. Míg ezután három héten keresztül a kiállítótér nyitva tartási idejében, tizenegytől este hétig kell majd ott lenniük azoknak, akik részesülni szeretnének a pénzbeli segítségből. Csak hogy világos legyen, a finn alkotó gyakorlatilag napi nyolc órában fogja foglalkoztatni a hajléktalanokat, a munka, vagyis a feladat pedig nem más, mint a várakozás, a sorban állás. Leinonen részéről ez egy karitatív dolog is, míg a Finnagora művészeti projektként értékeli az eseményt. Aki bírja a strapát, valószínűleg többszöri napi regisztrációt követően juthat majd a majdnem három és fél ezer forinthoz.

Kígyózó sor volt már a nyitás estéjén is, nemcsak hajléktalanok, de olyanok is beálltak a sorba, akik például a számláikat szeretnék kivételesen könnyebben befizetni. Akadt, aki a Facebookon látta az eseményt, és volt olyan is, akit a Finnagorával együttműködő segítő szervezet informált a lehetőségről.

Bizonytalanság és némi kétségbeesés érződött a várakozókon, akik az ünnepélyes megnyitó előtt még nem tudták pontosan, hogy is működik majd a „rendszer”.  Nyolc órát állni – szinte egy helyben – konkrétan fizikai teljesítmény. Nekünk Marina Abramovic jutott hirtelen eszünkbe, aki 2010-ben a MOMA-ban ült (!) végtelenül hosszan, most meg, épp egy napon a Hunger King megnyitójával, valami hasonlót művel Londonban.

Leinonen használja és kihasználja a magyar valóságot. Beszól a kormánynak, ugyanakkor szerfelett visszás, ahogy kiszolgáltatott helyzetben lévő embereket használ fel egy nagyobb jó érdekében, akkor is, ha fáradtságukat honorálja, vagy ha ez az egész végtére is róluk szól. Csakhogy róluk, de nem nekik, hiszen az akció során csupán alkotói eszköz a hosszan ácsorgó klosár, afféle biodíszlet, aki a politikai esztétikumot illusztrálja.

Summa summarum: termékeny provokáció, maga az embertelen humánum.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.