Fel akarta darabolni a fiatal nőt, de csak a fejét tudta levágni – Gyilkosság Csillebércen

  • narancs.hu
  • 2015. szeptember 17.

Lokál

A Kádár-kor leghíresebb gyilkosának történetét egy nagyszerű regény és egy frissen felújított musical is őrzi, a Jó estét nyár, jó estét szerelem. Nyomtatott kiadásunk az eredeti esetet derítette fel. Durva részletek.

„A fiatalember több lánynak házasságot ígért, valamint gazdag életet, külföldi utazásokat. Minden lányismerősének azt mondta, hogy apja Washingtonban, nagybátyja pedig Zürichben nagykövet, s reá is fényes pálya vár. S egyes lányok, sajnos, hosszú ideig felültek a primitív fiatalembernek” – írta a Népszabadság 1962. október 2-i számában Szabó László egy nappal azután, hogy a bíróság – „nagy érdeklődés közepette” – halálra ítélte Szöllősit, aki július 12-én, Csillebércen borotvával átvágta egy 25 éves nő torkát, majd, hogy a holtestet eltüntesse, fel akarta darabolni, de csak fejét tudta levágni.

Az élet elleni bűncselekmények című könyvből (1965)

Szöllősi György – Illusztráció Az élet elleni bűncselekmények című könyvből (1965)

 


A borzalmas bűncselekmény valószínűleg azért is váltott ki szélsőséges indulatokat, mert a korabeli olvasó, 1949 óta talán először, igazán részletes tájékoztatást kapott egy hátborzongató bűnesetről. Korábban ugyanis  nem volt divat – különösen a pártlapban – ilyen, már-már bulváros bűnügyi leírásokat közölni, vagy ha mégis, akkor a tudósítást 1956 előtt arra hegyezték ki, hogy az elkövető a „letűnt úri világ képviselője” vagy „kulák” volt, utána pedig többnyire „ellenforradalmár”. De ez sem fordult elő túl gyakran. Az volt az általános, hogy a legszörnyűbb gyilkosságokat eltitkolták, és legfeljebb rövid hírben számoltak be róla – többnyire az ítélet végrehajtása után. Így történt a Szöllősiénél sokkal súlyosabb szegedi ötös gyilkosság esetében is, melynek során egy férfi a szeretőjével, annak férjével, testvérével, anyósával és gyermekével is végzett, pedig az csupán néhány hónappal előzte meg a csillebérci bűnügyet. Ugyanakkor a borotvás gyilkosság részletezése nem a puhuló diktatúra jele volt. Míg a szegedi eset hátterében egy részeg ember bosszúja állt, Szöllősi olyan bűncselekményt követett el, amelynek kulisszáit a konszolidálódó Kádár-rendszer teremtette meg. Magyarországon a hatvanas évek elején kezdte szárnyát bontogatni az idegenforgalom, s ekkor nyíltak olyan – korábban elképzelhetetlen – szállodák, vendéglátóhelyek, amelyek kifejezetten a nyugati turisták igényeit próbálták kielégíteni. Mivel a gyilkos és áldozata is ebbe a meseországba képzelte bele magát, a brutális eset talán még kapóra is jött, mivel igen szélsőséges formában figyelmeztetett, hogy a magyar állampolgár számára nem ajánlatos elmerülni ebben az álomvilágban.

false


 

Fejes Endre műve, a Jó estét nyár, jó estét szerelem 1969-ben, hét évvel a brutális gyilkosság után jelent meg, hamarosan nagy sikerű tévéjáték is készült belőle Szőnyi G. Sándor rendezésében, Harsányi Gáborral a főszerepben.




Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.