helyrajzi szám

Fiumei út 19.

Lokál

„Az 1907-iki biztosítási törvény alapján végleg átalakult munkásbiztosító pénztárrá. Ily formán a magánegyesülésből keletkezett segélyegylet törvényes intézkedések folytán a munkásbiztosítás nyilvános szerve lett.

Feladata a törvényben előírt kötelező betegség és baleset esetére való biztosítás ellátása” – olvasható a Révai nagy lexikonának szócikkében a Budapesti Kerületi Munkásbiztosító Pénztárról, amely „jövedelmeit a munkaadók és biztosított alkalmazottak egyenlő arányú járulékaiból nyeri”. Érdemes hozzátenni, hogy a pénztár az igazán nagy jövedelmeket abból húzta, hogy a befizetések egy részét – megfontoltan, keveset kockáztatva – ingatlanberuházásokba, értékpapír-vásárlásba és még számos, haszonnal kecsegtető befektetésbe forgatta, és a pénztár vezetése 1910-ben elérkezettnek látta az időt, hogy egy reprezentatív fővárosi központot építtessenek.

A „négyemeletes székház és ambulatórium” vázlatterveinek elkészítésére kiírt nyílt pályázatukra annak ellenére tizenegy érvényes terv érkezett, hogy a feltételek alapján valamiféle csodák palotáját kellett megálmodniuk az építészeknek egy meglehetősen baljós helyszínen, a Kerepesi temető bejáratával szemben, a Köztemető úton, amelyet csak a húszas években neveztek át Fiumei úttá. A munkásbiztosító pályázati kiírása szerint a házban az irodák és az irattár mellett orvosi rendelőknek és bérlakásoknak is el kellett férniük, illetve – külön egységként – egy gyógyfürdőnek. A pályázaton a zsűri egyhangúan Komor Marcell és Jakab Dezső tervét tartotta a legjobbnak, de annyira jónak mégsem, hogy megvalósítsák. Az újabb zárt körű pályázaton Hauszmann Alajos egymaga döntött – Komorék javára. Az 1913 novemberében átadott épület kizárólag irodaház volt, bérlakásoknak nem jutott hely, az orvosi rendelők egy külön épületben kaptak helyet. Egy héttel az átadás előtt, 1913. november 22-én a Népszavában arra hívták fel a figyelmet, hogy „ismeretlen helyről azt a híresztelést terjesztik, hogy a Budapesti Kerületi Munkásbiztosító Pénztárnál nagyszámú állás vár betöltésre”. Erről szó sem volt, de a lap beszámolója szerint a híresztelés miatt tömegesen jelentkeztek a pályázók.

A pénztár épületében 1915-ben sebesülteket is ápoltak. Sokak számára lehetett emlékezetes a „világhírű zongoraművész”, Zichy Gyula vizitje, aki előbb a háborúban karjukat vesztett katonáknak tartott „gyakorlati példákkal illusztrált előadást”, majd az amputált lábúak osztályán ecsetelte a műláb előnyeit. „Zichy gróf több beteget megajándékozott fényképével és munkájának egy példányával” – zárul a Budapesti Hirlap tudósítása, amely vélhetően egy kimaradt jelenet a Švejkből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.