helyrajzi szám

Fiumei út 19.

Lokál

„Az 1907-iki biztosítási törvény alapján végleg átalakult munkásbiztosító pénztárrá. Ily formán a magánegyesülésből keletkezett segélyegylet törvényes intézkedések folytán a munkásbiztosítás nyilvános szerve lett.

Feladata a törvényben előírt kötelező betegség és baleset esetére való biztosítás ellátása” – olvasható a Révai nagy lexikonának szócikkében a Budapesti Kerületi Munkásbiztosító Pénztárról, amely „jövedelmeit a munkaadók és biztosított alkalmazottak egyenlő arányú járulékaiból nyeri”. Érdemes hozzátenni, hogy a pénztár az igazán nagy jövedelmeket abból húzta, hogy a befizetések egy részét – megfontoltan, keveset kockáztatva – ingatlanberuházásokba, értékpapír-vásárlásba és még számos, haszonnal kecsegtető befektetésbe forgatta, és a pénztár vezetése 1910-ben elérkezettnek látta az időt, hogy egy reprezentatív fővárosi központot építtessenek.

A „négyemeletes székház és ambulatórium” vázlatterveinek elkészítésére kiírt nyílt pályázatukra annak ellenére tizenegy érvényes terv érkezett, hogy a feltételek alapján valamiféle csodák palotáját kellett megálmodniuk az építészeknek egy meglehetősen baljós helyszínen, a Kerepesi temető bejáratával szemben, a Köztemető úton, amelyet csak a húszas években neveztek át Fiumei úttá. A munkásbiztosító pályázati kiírása szerint a házban az irodák és az irattár mellett orvosi rendelőknek és bérlakásoknak is el kellett férniük, illetve – külön egységként – egy gyógyfürdőnek. A pályázaton a zsűri egyhangúan Komor Marcell és Jakab Dezső tervét tartotta a legjobbnak, de annyira jónak mégsem, hogy megvalósítsák. Az újabb zárt körű pályázaton Hauszmann Alajos egymaga döntött – Komorék javára. Az 1913 novemberében átadott épület kizárólag irodaház volt, bérlakásoknak nem jutott hely, az orvosi rendelők egy külön épületben kaptak helyet. Egy héttel az átadás előtt, 1913. november 22-én a Népszavában arra hívták fel a figyelmet, hogy „ismeretlen helyről azt a híresztelést terjesztik, hogy a Budapesti Kerületi Munkásbiztosító Pénztárnál nagyszámú állás vár betöltésre”. Erről szó sem volt, de a lap beszámolója szerint a híresztelés miatt tömegesen jelentkeztek a pályázók.

A pénztár épületében 1915-ben sebesülteket is ápoltak. Sokak számára lehetett emlékezetes a „világhírű zongoraművész”, Zichy Gyula vizitje, aki előbb a háborúban karjukat vesztett katonáknak tartott „gyakorlati példákkal illusztrált előadást”, majd az amputált lábúak osztályán ecsetelte a műláb előnyeit. „Zichy gróf több beteget megajándékozott fényképével és munkájának egy példányával” – zárul a Budapesti Hirlap tudósítása, amely vélhetően egy kimaradt jelenet a Švejkből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.