helyrajzi szám

Fiumei út 19.

Lokál

„Az 1907-iki biztosítási törvény alapján végleg átalakult munkásbiztosító pénztárrá. Ily formán a magánegyesülésből keletkezett segélyegylet törvényes intézkedések folytán a munkásbiztosítás nyilvános szerve lett.

Feladata a törvényben előírt kötelező betegség és baleset esetére való biztosítás ellátása” – olvasható a Révai nagy lexikonának szócikkében a Budapesti Kerületi Munkásbiztosító Pénztárról, amely „jövedelmeit a munkaadók és biztosított alkalmazottak egyenlő arányú járulékaiból nyeri”. Érdemes hozzátenni, hogy a pénztár az igazán nagy jövedelmeket abból húzta, hogy a befizetések egy részét – megfontoltan, keveset kockáztatva – ingatlanberuházásokba, értékpapír-vásárlásba és még számos, haszonnal kecsegtető befektetésbe forgatta, és a pénztár vezetése 1910-ben elérkezettnek látta az időt, hogy egy reprezentatív fővárosi központot építtessenek.

A „négyemeletes székház és ambulatórium” vázlatterveinek elkészítésére kiírt nyílt pályázatukra annak ellenére tizenegy érvényes terv érkezett, hogy a feltételek alapján valamiféle csodák palotáját kellett megálmodniuk az építészeknek egy meglehetősen baljós helyszínen, a Kerepesi temető bejáratával szemben, a Köztemető úton, amelyet csak a húszas években neveztek át Fiumei úttá. A munkásbiztosító pályázati kiírása szerint a házban az irodák és az irattár mellett orvosi rendelőknek és bérlakásoknak is el kellett férniük, illetve – külön egységként – egy gyógyfürdőnek. A pályázaton a zsűri egyhangúan Komor Marcell és Jakab Dezső tervét tartotta a legjobbnak, de annyira jónak mégsem, hogy megvalósítsák. Az újabb zárt körű pályázaton Hauszmann Alajos egymaga döntött – Komorék javára. Az 1913 novemberében átadott épület kizárólag irodaház volt, bérlakásoknak nem jutott hely, az orvosi rendelők egy külön épületben kaptak helyet. Egy héttel az átadás előtt, 1913. november 22-én a Népszavában arra hívták fel a figyelmet, hogy „ismeretlen helyről azt a híresztelést terjesztik, hogy a Budapesti Kerületi Munkásbiztosító Pénztárnál nagyszámú állás vár betöltésre”. Erről szó sem volt, de a lap beszámolója szerint a híresztelés miatt tömegesen jelentkeztek a pályázók.

A pénztár épületében 1915-ben sebesülteket is ápoltak. Sokak számára lehetett emlékezetes a „világhírű zongoraművész”, Zichy Gyula vizitje, aki előbb a háborúban karjukat vesztett katonáknak tartott „gyakorlati példákkal illusztrált előadást”, majd az amputált lábúak osztályán ecsetelte a műláb előnyeit. „Zichy gróf több beteget megajándékozott fényképével és munkájának egy példányával” – zárul a Budapesti Hirlap tudósítása, amely vélhetően egy kimaradt jelenet a Švejkből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.