NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Záróra előtt

„Igazából a budai hegyekben”

Látogatás a Walter Rózsi-villában

Lokál

Egy mára elfeledett opera-énekesnő eredeti formájába visszaállított villájában 2022-ben nyílt meg a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) első állandó kiállítótere, melynek Kaesz otthonok című kiállítása már csak július végéig látható.

A Bajza utca 10. szám alatti homlokzatnak a skicce győzte meg anno az építtetőket, Walter Rózsi operaénekest és férjét, Radó Gézát, hogy Fischer József építésznél jó kezekben lesz a házuk. A házaspár ugyanis nem­igen szólt bele a tervezésbe, csak annyit jeleztek, hogy nem szeretik a modern építészetet. Fischernek jól jött a presztízzsel és pénzzel is kecsegtető megbízás, így nem bontotta ki az igazság minden szeletét a megbízói előtt. A három szint beosztása, a cselédek és a család elválasztása, a praktikum és a reprezentáció egyesítése meggyőzte őket. A kert felőli lépcsőt és teraszokat pedig majd megszeretik – gondolta az építész. Nem tudunk róla, hogy reklamáltak volna.

Fischer József később a terveket egy művészeti folyóiratban „opera-énekesnő házaként” publikálta. A 450 négyzetméteres, háromszintes, tetőteraszos nagypolgári villa mai szemmel hihetetlen gyorsasággal készült el: 1936 februárjában adták be az építési engedélykérelmet, szeptemberben pedig már be is költözött a háromtagú család. Walter Rózsi mellett nőtörténeti szempontból meg kell említeni az építész feleségét és egyben munkatársát, Pécsi Esztert is. Az első és sokáig egyetlen magyar statikusnő férjével együtt dolgozott a villán.

Walter Rózsi, az ismeretlen sztár

Walter Rózsit 1948-ban nyugdíjazták az Operaházban, nem sokkal később pedig a villájukat is államosították. Feltehetőleg kapcsolataik révén a Szüret utcában kaptak helyette egy villalakást. Radó Géza végül itt halt meg 1969-ben, Walter Rózsi pedig 1971-ben követte férjét. A rekonstrukció előtt a villájuk sokáig óvodaként, illetve orvosi rendelőként funkcionált. Ahhoz, hogy eredeti állapotát visszaállítsák, művészettörténészek kutatómunkájára is szükség volt. Eközben szép lassan arra is fény derült, hogy Walter Rózsi a két világháború között olyan kaliberű sztár volt, mint ma Rost Andrea. A korabeli női lapok megírták, hogy milyen fűzőt vásárol, hogy miképp ünneplik a húsvétot a családdal, s természetesen a laká­sát is bemutatták.

Hangjáról sajnos csak egy gyenge minőségű felvétel maradt fenn, mivel a rádióban őrzött hanganyagait az 1950-es években leselejtezték. Így csak abból következtethetünk a tehetségére, hogy az 1920-as évek elején az egykori Városi Színházban (ma Erkel Színház) mutatkozott be a Tosca címszerepében. Az érettebb énekesnőt feltételező szerep indította el a karrierjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.