NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Záróra előtt

„Igazából a budai hegyekben”

Látogatás a Walter Rózsi-villában

Lokál

Egy mára elfeledett opera-énekesnő eredeti formájába visszaállított villájában 2022-ben nyílt meg a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) első állandó kiállítótere, melynek Kaesz otthonok című kiállítása már csak július végéig látható.

A Bajza utca 10. szám alatti homlokzatnak a skicce győzte meg anno az építtetőket, Walter Rózsi operaénekest és férjét, Radó Gézát, hogy Fischer József építésznél jó kezekben lesz a házuk. A házaspár ugyanis nem­igen szólt bele a tervezésbe, csak annyit jeleztek, hogy nem szeretik a modern építészetet. Fischernek jól jött a presztízzsel és pénzzel is kecsegtető megbízás, így nem bontotta ki az igazság minden szeletét a megbízói előtt. A három szint beosztása, a cselédek és a család elválasztása, a praktikum és a reprezentáció egyesítése meggyőzte őket. A kert felőli lépcsőt és teraszokat pedig majd megszeretik – gondolta az építész. Nem tudunk róla, hogy reklamáltak volna.

Fischer József később a terveket egy művészeti folyóiratban „opera-énekesnő házaként” publikálta. A 450 négyzetméteres, háromszintes, tetőteraszos nagypolgári villa mai szemmel hihetetlen gyorsasággal készült el: 1936 februárjában adták be az építési engedélykérelmet, szeptemberben pedig már be is költözött a háromtagú család. Walter Rózsi mellett nőtörténeti szempontból meg kell említeni az építész feleségét és egyben munkatársát, Pécsi Esztert is. Az első és sokáig egyetlen magyar statikusnő férjével együtt dolgozott a villán.

Walter Rózsi, az ismeretlen sztár

Walter Rózsit 1948-ban nyugdíjazták az Operaházban, nem sokkal később pedig a villájukat is államosították. Feltehetőleg kapcsolataik révén a Szüret utcában kaptak helyette egy villalakást. Radó Géza végül itt halt meg 1969-ben, Walter Rózsi pedig 1971-ben követte férjét. A rekonstrukció előtt a villájuk sokáig óvodaként, illetve orvosi rendelőként funkcionált. Ahhoz, hogy eredeti állapotát visszaállítsák, művészettörténészek kutatómunkájára is szükség volt. Eközben szép lassan arra is fény derült, hogy Walter Rózsi a két világháború között olyan kaliberű sztár volt, mint ma Rost Andrea. A korabeli női lapok megírták, hogy milyen fűzőt vásárol, hogy miképp ünneplik a húsvétot a családdal, s természetesen a laká­sát is bemutatták.

Hangjáról sajnos csak egy gyenge minőségű felvétel maradt fenn, mivel a rádióban őrzött hanganyagait az 1950-es években leselejtezték. Így csak abból következtethetünk a tehetségére, hogy az 1920-as évek elején az egykori Városi Színházban (ma Erkel Színház) mutatkozott be a Tosca címszerepében. Az érettebb énekesnőt feltételező szerep indította el a karrierjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.