NAPOZÓ - NYÁRI PROGRAMAJÁNLÓ - Záróra előtt

„Igazából a budai hegyekben”

Látogatás a Walter Rózsi-villában

Lokál

Egy mára elfeledett opera-énekesnő eredeti formájába visszaállított villájában 2022-ben nyílt meg a Magyar Építészeti Múzeum és Műemlékvédelmi Dokumentációs Központ (MÉM MDK) első állandó kiállítótere, melynek Kaesz otthonok című kiállítása már csak július végéig látható.

A Bajza utca 10. szám alatti homlokzatnak a skicce győzte meg anno az építtetőket, Walter Rózsi operaénekest és férjét, Radó Gézát, hogy Fischer József építésznél jó kezekben lesz a házuk. A házaspár ugyanis nem­igen szólt bele a tervezésbe, csak annyit jeleztek, hogy nem szeretik a modern építészetet. Fischernek jól jött a presztízzsel és pénzzel is kecsegtető megbízás, így nem bontotta ki az igazság minden szeletét a megbízói előtt. A három szint beosztása, a cselédek és a család elválasztása, a praktikum és a reprezentáció egyesítése meggyőzte őket. A kert felőli lépcsőt és teraszokat pedig majd megszeretik – gondolta az építész. Nem tudunk róla, hogy reklamáltak volna.

Fischer József később a terveket egy művészeti folyóiratban „opera-énekesnő házaként” publikálta. A 450 négyzetméteres, háromszintes, tetőteraszos nagypolgári villa mai szemmel hihetetlen gyorsasággal készült el: 1936 februárjában adták be az építési engedélykérelmet, szeptemberben pedig már be is költözött a háromtagú család. Walter Rózsi mellett nőtörténeti szempontból meg kell említeni az építész feleségét és egyben munkatársát, Pécsi Esztert is. Az első és sokáig egyetlen magyar statikusnő férjével együtt dolgozott a villán.

Walter Rózsi, az ismeretlen sztár

Walter Rózsit 1948-ban nyugdíjazták az Operaházban, nem sokkal később pedig a villájukat is államosították. Feltehetőleg kapcsolataik révén a Szüret utcában kaptak helyette egy villalakást. Radó Géza végül itt halt meg 1969-ben, Walter Rózsi pedig 1971-ben követte férjét. A rekonstrukció előtt a villájuk sokáig óvodaként, illetve orvosi rendelőként funkcionált. Ahhoz, hogy eredeti állapotát visszaállítsák, művészettörténészek kutatómunkájára is szükség volt. Eközben szép lassan arra is fény derült, hogy Walter Rózsi a két világháború között olyan kaliberű sztár volt, mint ma Rost Andrea. A korabeli női lapok megírták, hogy milyen fűzőt vásárol, hogy miképp ünneplik a húsvétot a családdal, s természetesen a laká­sát is bemutatták.

Hangjáról sajnos csak egy gyenge minőségű felvétel maradt fenn, mivel a rádióban őrzött hanganyagait az 1950-es években leselejtezték. Így csak abból következtethetünk a tehetségére, hogy az 1920-as évek elején az egykori Városi Színházban (ma Erkel Színház) mutatkozott be a Tosca címszerepében. Az érettebb énekesnőt feltételező szerep indította el a karrierjét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.