Kiállítás

Horthy-bunker

  • - legát -
  • 2012. június 17.

Lokál

A gödöllői Grassalkovich-kastélyt már vagy huszonöt éve próbálják rendbe hozni, de a régóta vágyott célegyenesbe végül úgy jutott a híres-neves műemlék, hogy uniós elnökségünk "színpadának" nevezték ki.

Egy különszám is kevés volna felsorolni, hogy a közelmúltban mi mindent újítottak fel ennek kapcsán, ám a legizgalmasabbnak mégis az ún. Horthy-bunker tűnik, amit annak idején azért ástak a mélybe, hogy a kormányzót és családtagjait megóvják a bombatámadásoktól.

De nagyot koppan, aki sziklakápolnás labirintusra vagy a Bukás című film kulisszáira számít tíz méter mélyben. Ráadásul a mindössze két szobából (plusz latrina, kamra) álló, csupán 70 négyzetméteres óvóhely jó vastag (170 centis) vasbeton falain kívül az égvilágon semmi nem maradt meg eredeti állapotában, mivel a háború után az oroszok üzemanyagraktárnak használták. Ám mivel a csupasz pincét mégsem mutogathatják, az egyik szobában bunkertörténeti kiállítást rendeztek be (Hitlernek, Sztálinnak és Churchillnek jóval komolyabb privát légópincje volt), illetve megismerkedhetünk a bunker tervezőjével, dr. Csonka Pállal, míg a másik szobában azt a berendezést próbálták rekonstruálni (elég felemásan: a korabeli használati tárgyak mellett nem éppen korhű bútorok), amit lehordtak ide. Érdekes az a leltár, amiről maradt feljegyzés, de már nem került a mélybe.

A szerény kiállításnak igazából az idegenvezető előadása (a bunkert csak vezetett "túrán" lehet látogatni) ad némi tartalmat, amit látunk, alig több a semminél. Ha van itt valami, ami igazán tanulságos, az csupán egyetlen adat, átadásának dátuma. A Horthy-bunker ugyanis csak 1944 decemberére lett kész, pedig hol volt akkor már Horthy? Akár jelképes is lehetne, hogy a második világháború egyik legdrágább hazai óvóhelyét soha nem használhatta senki - tulajdonosa ugyanis házon kívül tartózkodott.

Gödöllői királyi kastély, nyitva hétfőtől vasárnapig, 10-18-ig


Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.