Szivárvány családok – melegparádé Bécsben

  • Gerevich András
  • 2012. június 21.

Lokál

Gyerekek és család, szeretet és tisztelet, meleg rendőrök és buszvezetők. Ilyen volt a bécsi szivárványparádé.

A Vienna Pride magazin címlapján pár hónapos csecsemő ül szivárvány lepedőn, és kiöltött nyelvvel az olvasó szemébe néz. Egy barátnőm nem is értette, miért forgatok valami kismamamagazint, mire felvilágosítottam, hogy ez a bécsi meleg szivárványparádé műsorfüzete. Igen, a gyerekvállalás és a család itthon is napirenden lévő tematikája köré szervezték az idei bécsi LMBT fesztivált, persze teljesen más üzenettel. A szlogen: Born this way (azaz: így születtem – a pólófeliratok szerint: Born this gay, vagyis ennyire melegnek…). A cél természetesen nem a homoszexualitás tudományos magyarázata volt. Nem az volt a kérdés, hogy ez genetikai örökség-e vagy tanult identitás – ezen ők már túl vannak. Mert mindegy.

Sokkal aktuálisabb viszont a meleg szülők, meleg családok rejtett jelenléte, a melegek gyerekvállalásának, örökbefogadásának törvényi szabályozása. A leszbikus pároknak ősidők óta vannak gyerekeik, ezért az a politikai üzenet, hogy a jogalkotásban, a szociális támogatások szétosztásában őket is családnak kell tekinteni. Rainbow families. Szivárvány családok. Sőt egy másik, fontosabb szlogen szerint: „Az elfogadás a családban kezdődik.” Mi melegek is családhoz tartozunk, sokan családapák, családanyák vagyunk. Sok gyerek részt is vett a felvonuláson, és nemcsak a melegek csemetéi, rokonai, hanem sok hetero család is kijött a bulira. A gyerekek olyan jól szórakoztak a transzvesztitákon, mint előző nap a vidámparkban a bohócokon, élvezték a nagy köztéri mulatság pörgését és lendületét.

A műsorfüzet bevezetőjét a bécsi polgármester írta. Kulcsszavai a szeretet, a tisztelet, az elfogadás és az egyenlőség. Bátorság kell ahhoz, írja, hogy sokszínű társadalomban éljünk. Szavak, amelyek magyarul elvesztették jelentésüket, ha a nagypolitikában melegekről esik szó. Bécs városában az ünnep tiszteletére a fontos középületeken kint lengett a szivárványos zászló: a városházán, a Burgtheateren, az egyetem főépületén, a szociáldemokrata párt (SPÖ) székházán, de ott lobogott a kis osztrák zászló mellett minden bécsi villamos elején is. Bécs főterén, a Rathausplatzon felépítették a Szivárvány falut civil sátrakkal, sörözőkkel, boltokkal, diszkóval és kulturális műsorokkal. Nem a szeparáció, a gettósodás volt a cél, hanem éppen az, hogy a város központi terének körforgásába építsenek bele egy helyet, ahova mindenki betérhetett, és közelebbről megismerhette a melegek világát.

A négyórás felvonulásra lezárták a teljes Ringet, az öt kilométer hosszú bécsi kiskörutat, ahol lassan haladtak át a bulira feldíszített, táncosokkal vonuló kamionok, motorosok és a mellettük hömpölygő tömeg. A becslések szerint 150-200 ezer ember vett részt a meneten a teljesen átlagos öltözetben sétáló egyetemistáktól és nagyszüleiktől a női ruhában parádézó transzvesztitákig, tolókocsiba ültetett latexruhás apácától osztrák népviseletben ünneplő asszonyokig. Fiákerek elé félmeztelen férfiakat fogtak be kantárral. Miközben lehettél bárki és öltözhettél bárhogy, a kosztümök versengtek egymással: ki tud extrémebben, kihívóbban kiöltözni. Mert ilyen az igazi karnevál. Nem a gyerekeket akarták elcsábítani, nem a szülőket akarták megbotránkoztatni, hanem a szó legnemesebb értelmében provokáltak – parodizálták saját magukat és a társadalmat, olykor gúnyosan, de mindig játékosan és humorral. Az egész parádé olyan szórakoztatóan magamutogató volt, olyan cirkuszira kerekedett a hangulat, hogy szinte semmi fülledt erotikát nem sugárzott. Az éjszakai bulik a korhatáros szórakozóhelyeken természetesen már másról szóltak.

Felvonult a meleg buszvezetők és a meleg rendőrök egyesülete is. Különben, pesti szemnek szokatlanul, rendőr rajtuk kívül alig volt, csak elvétve itt-ott, és nem vették körbe dupla kordonnal a menetet. Mindenki csatlakozhatott, és bármikor kiszállhatott – mert nem voltak gyűlölködő neonácik, nem voltak atrocitások, nem voltak kirekesztő fasiszta provokátorok, mint itthon. Hiába Bécs Nyugat-Európa talán legkonzervatívabb fővárosa, a parádé olyan volt, mint bármely nyugati nagyvárosban: civilizált, barátságos, emberi és szórakoztató.

Az egész menetben a legszomorúbb színfolt talán a budapesti Eurogames szervezőinek furgonja volt. Kicsi, egyszerű, színtelen. A szórólapokból is hamar kifogytak, amivel a külföldieket próbálták Magyarországra csalogatni. Nem őket minősíti ez, hanem az árvaságukat: itthon az állam és a főváros kihátrált az európai szintű esemény mögül. Néhány nap múlva, június 27-én kezdődik a sportrendezvény, de a mai napig titkosak a helyszínek, annyira retteg idehaza mindenki az atrocitásoktól. A bécsi fesztivál magazinja is ad régiós kitekintést: sok jót írnak a lengyelekről, és szomorúan számolnak be a magyar, orosz és belorusz fejleményekről. Nem szívesen jönnek hozzánk ünnepelni, legfeljebb a megrögzött aktivisták érzik kötelességüknek, hogy Budapestre is átugorjanak.

Bár nem láttam, azt hallottam, hogy volt egy kisebb katolikus ellentüntetés. Aki mesélte sem látta, csak pletykaként terjedt a hír. Kis csoport lehetett. Volt hova menniük a konzervatívabb ízlésűeknek is. Bécs színes nagyváros, sok esemény megfér egymás mellett zavartalanul. A Szivárvány falu mögötti városházán és több templomban ekkor zajlott a híres Franz Schubert kórusverseny, a Pride-dal párhuzamosan, de attól függetlenül. A budapesti Cantate vegyeskar öt díjat is hazahozott, többek között a verseny nagydíját. A két esemény nem zavarta egymást – legfeljebb néhány kórista csatlakozhatott a verseny után a melegbulihoz.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."