Így alakítaná át a BKK a Nagykörutat

  • narancs.hu
  • 2025. február 4.

Lokál

Védett, bárki által biztonságosan használható bicikliutat szeretne a BKK a Nagykörútra.  

A következő években nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és Boráros tér között – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).  

Mint írják, a fejlesztés célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. "Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztály számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni" – írták a közleményben.

Mint felidézték, a Nagykörút fejlesztése kapcsán az egyik legnagyobb lépés a rendelkezésre álló közterület újraosztása volt a kerékpársávok kijelölésével, ez már 2020-ban megtörtént. Most a villamospályán túli infrastruktúra fejlesztésére kerül sor. A fejlesztésektől azt remélik, hogy majd katalizátorként működnek, és ahogy a Bartók Béla út esetében, úgy a Nagykörúton is majd elősegítik a kereskedelmi funkciók fejlesztését is. 

A közlemény szerint 5 kiemelt fejlesztési területet határoztak meg a Nagykörúton: 

  • Védett kerékpársávok kijelölése: Fizikailag elválasztott kétoldali irányhelyes kerékpársávok jönnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között, a parkolósávos szakaszon parkolósáv és a szegély között vezetve. A kerékpársávok jellemzően minimum két méter szélesek lesznek, így két ember továbbra is elfér majd egymás mellett, biztosítva például a kényelmes előzés lehetőségét. Azt ígérik, hogy a parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is.
  • Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban: A projekt részeként a kerékpárral közlekedők számára biztosítva lesznek a folytonos és biztonságos kerékpáros kapcsolatok és útvonalak a csomópontokban is minden irányban.
  • Rendezett rakodás és kerékpárparkolás: A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek több szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.
  • Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál: A Nagykörút mentén járdaszintre emelnék a mellékutcák torkolatait, ezzel hangsúlyozva a gyalogosok elsőbbségét. Ez a kialakítás nagyobb biztonságot nyújt a mellékutcákból érkező vagy oda bekanyarodó járműforgalommal szemben.
  • Megújuló közterek: A fejlesztéshez kapcsolódóan, további források bevonásával megújulhatnak a közterületek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb teresedéseket is. Az útvonal mentén új, modern, de a körúthoz illeszkedő utcabútorok, például padok kerülnek elhelyezésre, emellett pedig a zöldfelület minősége is jelentősen javulni fog. 

Az előzetes látványterveken így nézne ki mindez: 

 
Forrás: BKK  

A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a BKK azt ígéri, hogy így kerékpárral és gyalog közlekedve is javul a biztonság a Nagykörúton, a városi kerékpározásban kevésbé jártas emberek számára is egy vonzóbb útvonal jöhet létre, emellett kellemesebb, igényes környezetben lehet majd időt tölteni és magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.

Arra is kitérnek, hogy a villamospálya és a kapcsolódó peronok, valamint az éjszakai közlekedés és a kapcsolódó buszmegállók is megmaradnak változatlan formában, továbbra is előnyben részesül a 4-6-os, a világ egyik legtöbb utast szállító, éjjel-nappal közlekedők villamosvonala. Az autósoknak pedig az elkerülhetetlen csomópontok felülvizsgálata mellett megmarad a mai forgalmi rend, így például a Ferenc Körúton továbbra is 2x2 + kerékpársávon lehet majd haladni.

A közlemény szerint a fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, ez után viszont 5-7 hónap lenne a tervezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek, 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ – szóval összességében a pályázat jóváhagyásától számítva is legkorábban 3,5 év múlva lenne kész az átalakított Nagykörút. 

 
Forrás: BKK  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni).