Így alakítaná át a BKK a Nagykörutat

  • narancs.hu
  • 2025. február 4.

Lokál

Védett, bárki által biztonságosan használható bicikliutat szeretne a BKK a Nagykörútra.  

A következő években nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és Boráros tér között – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).  

Mint írják, a fejlesztés célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. "Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztály számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni" – írták a közleményben.

Mint felidézték, a Nagykörút fejlesztése kapcsán az egyik legnagyobb lépés a rendelkezésre álló közterület újraosztása volt a kerékpársávok kijelölésével, ez már 2020-ban megtörtént. Most a villamospályán túli infrastruktúra fejlesztésére kerül sor. A fejlesztésektől azt remélik, hogy majd katalizátorként működnek, és ahogy a Bartók Béla út esetében, úgy a Nagykörúton is majd elősegítik a kereskedelmi funkciók fejlesztését is. 

A közlemény szerint 5 kiemelt fejlesztési területet határoztak meg a Nagykörúton: 

  • Védett kerékpársávok kijelölése: Fizikailag elválasztott kétoldali irányhelyes kerékpársávok jönnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között, a parkolósávos szakaszon parkolósáv és a szegély között vezetve. A kerékpársávok jellemzően minimum két méter szélesek lesznek, így két ember továbbra is elfér majd egymás mellett, biztosítva például a kényelmes előzés lehetőségét. Azt ígérik, hogy a parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is.
  • Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban: A projekt részeként a kerékpárral közlekedők számára biztosítva lesznek a folytonos és biztonságos kerékpáros kapcsolatok és útvonalak a csomópontokban is minden irányban.
  • Rendezett rakodás és kerékpárparkolás: A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek több szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.
  • Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál: A Nagykörút mentén járdaszintre emelnék a mellékutcák torkolatait, ezzel hangsúlyozva a gyalogosok elsőbbségét. Ez a kialakítás nagyobb biztonságot nyújt a mellékutcákból érkező vagy oda bekanyarodó járműforgalommal szemben.
  • Megújuló közterek: A fejlesztéshez kapcsolódóan, további források bevonásával megújulhatnak a közterületek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb teresedéseket is. Az útvonal mentén új, modern, de a körúthoz illeszkedő utcabútorok, például padok kerülnek elhelyezésre, emellett pedig a zöldfelület minősége is jelentősen javulni fog. 

Az előzetes látványterveken így nézne ki mindez: 

 
Forrás: BKK  

A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a BKK azt ígéri, hogy így kerékpárral és gyalog közlekedve is javul a biztonság a Nagykörúton, a városi kerékpározásban kevésbé jártas emberek számára is egy vonzóbb útvonal jöhet létre, emellett kellemesebb, igényes környezetben lehet majd időt tölteni és magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.

Arra is kitérnek, hogy a villamospálya és a kapcsolódó peronok, valamint az éjszakai közlekedés és a kapcsolódó buszmegállók is megmaradnak változatlan formában, továbbra is előnyben részesül a 4-6-os, a világ egyik legtöbb utast szállító, éjjel-nappal közlekedők villamosvonala. Az autósoknak pedig az elkerülhetetlen csomópontok felülvizsgálata mellett megmarad a mai forgalmi rend, így például a Ferenc Körúton továbbra is 2x2 + kerékpársávon lehet majd haladni.

A közlemény szerint a fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, ez után viszont 5-7 hónap lenne a tervezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek, 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ – szóval összességében a pályázat jóváhagyásától számítva is legkorábban 3,5 év múlva lenne kész az átalakított Nagykörút. 

 
Forrás: BKK  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.