Így alakítaná át a BKK a Nagykörutat

  • narancs.hu
  • 2025. február 4.

Lokál

Védett, bárki által biztonságosan használható bicikliutat szeretne a BKK a Nagykörútra.  

A következő években nemcsak a régi fényét nyerheti vissza, hanem egy modern, XXI. századi belvárosi emblematikus főútként születhet újjá a Nagykörút a Nyugati pályaudvar és Boráros tér között – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).  

Mint írják, a fejlesztés célja, hogy egy élvezhetőbb, zöldebb és biztonságosabb útvonal jöjjön létre, amely a városon csak áthaladó autóforgalom kiszolgálása helyett a helyiek igényeit és elvárásait helyezi előtérbe, a biztonságos kerékpársávoknak, a gyalogosok elsőbbségét biztosító fejlesztéseknek, valamint a zöldebb és felújított közterületeknek köszönhetően. "Cél, hogy az útvonal mentén kellemesebb legyen gyalogolni, minden korosztály számára vonzóbb legyen kerékpározni, valamint minőségi környezetben lehessen helyben több időt tölteni, kikapcsolódni, vásárolni" – írták a közleményben.

Mint felidézték, a Nagykörút fejlesztése kapcsán az egyik legnagyobb lépés a rendelkezésre álló közterület újraosztása volt a kerékpársávok kijelölésével, ez már 2020-ban megtörtént. Most a villamospályán túli infrastruktúra fejlesztésére kerül sor. A fejlesztésektől azt remélik, hogy majd katalizátorként működnek, és ahogy a Bartók Béla út esetében, úgy a Nagykörúton is majd elősegítik a kereskedelmi funkciók fejlesztését is. 

A közlemény szerint 5 kiemelt fejlesztési területet határoztak meg a Nagykörúton: 

  • Védett kerékpársávok kijelölése: Fizikailag elválasztott kétoldali irányhelyes kerékpársávok jönnek létre a Nyugati tér és a Boráros tér között, a parkolósávos szakaszon parkolósáv és a szegély között vezetve. A kerékpársávok jellemzően minimum két méter szélesek lesznek, így két ember továbbra is elfér majd egymás mellett, biztosítva például a kényelmes előzés lehetőségét. Azt ígérik, hogy a parkolósáv mellett elegendő hely marad az ajtónyitási távolságnak is.
  • Kerékpáros kapcsolatok biztosítása a csomópontokban: A projekt részeként a kerékpárral közlekedők számára biztosítva lesznek a folytonos és biztonságos kerékpáros kapcsolatok és útvonalak a csomópontokban is minden irányban.
  • Rendezett rakodás és kerékpárparkolás: A kerékpársávok mentén szakaszosan biztosítva lesz a rendezett parkolási és rakodási lehetőség. A rollerrel és kerékpárral érkezőknek kerékpártámaszok, MOL Bubi gyűjtőállomások és Mobi-pontok, az áruszállítók vagy a mozgásukban korlátozottak számára kijelölt rakodó, illetve parkolóhelyek jönnek létre, melyek több szakaszon is a kerékpársávok bal oldalán kerülnek kialakításra. A parkolóhelyek kialakításánál szempont a lehetséges konfliktusok minimalizálása, az ajtónyitási távolság biztosítása és a kerékpársávra történő ráparkolás vagy a kerékpársávon történő közlekedés akadályozása.
  • Járdaszintre emelt torkolatok kialakítása a mellékutcáknál: A Nagykörút mentén járdaszintre emelnék a mellékutcák torkolatait, ezzel hangsúlyozva a gyalogosok elsőbbségét. Ez a kialakítás nagyobb biztonságot nyújt a mellékutcákból érkező vagy oda bekanyarodó járműforgalommal szemben.
  • Megújuló közterek: A fejlesztéshez kapcsolódóan, további források bevonásával megújulhatnak a közterületek is, ideértve a fasorok közti területet, a járdákat és akár a kisebb teresedéseket is. Az útvonal mentén új, modern, de a körúthoz illeszkedő utcabútorok, például padok kerülnek elhelyezésre, emellett pedig a zöldfelület minősége is jelentősen javulni fog. 

Az előzetes látványterveken így nézne ki mindez: 

 
Forrás: BKK  

A tervezett fejlesztéseknek köszönhetően a BKK azt ígéri, hogy így kerékpárral és gyalog közlekedve is javul a biztonság a Nagykörúton, a városi kerékpározásban kevésbé jártas emberek számára is egy vonzóbb útvonal jöhet létre, emellett kellemesebb, igényes környezetben lehet majd időt tölteni és magasabb színvonalú szolgáltatások jelenhetnek meg a Nagykörút mentén.

Arra is kitérnek, hogy a villamospálya és a kapcsolódó peronok, valamint az éjszakai közlekedés és a kapcsolódó buszmegállók is megmaradnak változatlan formában, továbbra is előnyben részesül a 4-6-os, a világ egyik legtöbb utast szállító, éjjel-nappal közlekedők villamosvonala. Az autósoknak pedig az elkerülhetetlen csomópontok felülvizsgálata mellett megmarad a mai forgalmi rend, így például a Ferenc Körúton továbbra is 2x2 + kerékpársávon lehet majd haladni.

A közlemény szerint a fejlesztés előkészítése már évek óta folyamatban van, a BKK pedig 2024-ben benyújtotta a tervezésre és a kivitelezés megvalósításáról szóló pályázatát a Területfejlesztési Operatív Program Plusz Irányító Hatóságához. A fejlesztés ütemezése nagyban függ a pályázat jóváhagyásának időpontjától, ez után viszont 5-7 hónap lenne a tervezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a tervezés, amely során elkészülnek a kivitelezési tervek, 6-9 hónap a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása, 15-18 hónap a kivitelezés, melynek pontos ideje és ütemezése a műszaki tartalomtól és organizációs tervtől függ – szóval összességében a pályázat jóváhagyásától számítva is legkorábban 3,5 év múlva lenne kész az átalakított Nagykörút. 

 
Forrás: BKK  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.