Középkori utcát keresnek a szegedi Dóm mellett

  • narancs.hu
  • 2025. február 4.

Lokál

Először a toronytól néhány méterre ásnak a régészek. Ha macskaköveket találnának, az igazolná feltevésüket.

Ásatás kezdődött kedden Szegeden, a Dóm téren, a Fogadalmi templomtól néhány méterre. A régészek először egy 30-35 négyzetméteres kutatóárkot nyitnak – írja a szeged.hu.

A portálnak Löffler Zsuzsanna, a szegedi Móra Ferenc Múzeum régésze azt mondta, hogy ez a terület mindig is Szeged központja volt, itt húzódott a vár, mellette a palánkvárosrész. Az eddigi kutatások alapján bebizonyosodott, hogy a 11. században ezen a helyen már templom állt, majd megépült a Szent Demeter-templom a 12. század végén. Ennek tornya, a Dömötör-torony a mai napig áll.

„Mellette nagy valószínűséggel egy középkori temető terült el, nekünk pedig jelenleg fő célunk ennek egy részletét lokalizálni” – magyarázta a régész. – „Azért nem a korábbi templomot kutatjuk, mert 2007-ben már egy kis szelvényben sikerült meghatározni annak az egyik sarokpontját. Azt viszont nem tudjuk, hogy ez a városrészi temető meddig terjedt ki, illetve mennyire sérült meg az évszázadok alatt.”

A cél az, hogy minél többet megtudjanak arról, milyen volt Szeged a középkorban. Az első feljegyzések a város kiterjedéséről a 17. század végéről származnak, az az előtti időszakról nincs elég információ, és ha voltak is dokumentumok, az 1879-es nagy árvízben elpusztultak.

Sejtik, hol húzódhatott a középkori Szent Demeter utca, amelynek egy részletét most szintén megpróbálják feltárni. Számítanak macskakövekre, az is előfordulhat, hogy felbukkan Szeged régi csatornahálózata, amelyet még Mária Terézia idejében fektettek, vagy valami abból a közműből.

A szegedi Dóm téren a korábbi években több ásatás is zajlott. A Fogadalmi templom felújítása idején a Szegedi Szabadtéri Játékok régi öltözőinek helyén, aztán a tér közepén is kutattak leletek után. 

A mostani munka április közepéig tart, mert májusban elkezdik építeni a szabadtéri játékok állványzatát, és addigra helyre akarják állítani az ásatási terület korábbi állapotát a régészek. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni).