Karácsony drasztikusan csökkentené a sebességhatárokat Budapesten

  • narancs.hu
  • 2020. április 27.

Lokál

Komplex közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozásáról dönthet a héten, mely a megnövekedett autóforgalom, a közlekedésből fakadó légszennyezés, a zöldfelületek csökkenése problémákra nyújtana megoldást.

A fővárosi közgyűlés április 29-én tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására – írja az Index. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzet okán viszont a főpolgármester mint több hete, ezúttal sem hívja össze a közgyűlést, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel.

A tervezetben az áll, hogy a megnövekedett autóforgalom, a közlekedésből fakadó légszennyezés, a zöldfelületek csökkenése a modern nagyvárosok egyik legnagyobb problémája, amire a városok Európában és világszerte keresik a megoldásokat. Ezért Budapesten kidolgoznának egy olyan közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervet, ami a mobilitási szokások befolyásával megoldást nyújtana ezekre a problémákra.

Az intézkedési csomag kidolgozása, illetve a szükséges kerületi, szakmai és lakossági egyeztetések nagyjából 4-6 hónapot igényelnek, vagyis a terv 2020 őszére készülhetne el teljesen – írja a lap. Ezek szerint az érdemi intézkedésekre 2021-től nyílna lehetőség.

A komplex közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv céljai: a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele - a halálos kimenetelű és súlyos sérülést okozó balesetek csökkentése; a közlekedésből fakadó légszennyezés mértékének csökkentése; a város élhetőségének, a közterületek életminőségének növelése; a fenntartható közlekedési formák, a gyaloglás, kerékpározás és közösségi közlekedés segítése.

Az előterjesztés szerint a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervben javasolják, hogy az egyedi utcakijelölések helyett a teljes városra érvényes, csökkentett sebességű zónák kijelölésének megvizsgálását.

A fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan az 50 km/óra, a mellékúthálózat esetében a 30 km/óra, a lakópihenő övezetekben 20 km/óra maximális sebesség alkalmazásával csökkenthető a közúti balesetek gyakorisága és kimenetelük súlyossága.

A tervezet szerint a forgalomcsillapított területek szempontjából vizsgálandó még a közterületek forgalomtechnikai kialakításának módosítása. Szükséges emellett a teljes gyalogátkelőhely-állomány felmérése. A javaslat szerint a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatban ki kell alakítani a biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehetővé tevő kerékpárforgalmi főhálózatot.

Neked ajánljuk