Karácsony: mindenki kisebbség, de közösséget kell formálnunk
Screenshot_2020-06-26_at_16.14.46.png

Karácsony: mindenki kisebbség, de közösséget kell formálnunk

  • Keller-Alánt Ákos
  • 2020. június 26.

Lokál

A városok lennének a demokrácia letéteményesei?

Az utóbbi években komoly veszélybe került a demokrácia Közép-Európában. A visegrádi országok fővárosaiban ugyanakkor – az országos trendekkel ellentétben – demokrácia-párti polgármestereket választottak meg. Budapest, Pozsony, Prága és Varsó városvezetői megalapították a Szabad Városok Szövetségét, hogy más városokkal is összefogva elérjék: az Európai Unió intézményei határozottabban álljanak ki a demokratikus értékek mellett, és a demokráciáért folytatott küzdelmüben közvetlenül is támogassák a városokat.

Ha virtuálisan is, most egy asztalhoz ült Karácsony Gergely Budapest, Zdeněk Hřib Prága, és Matúš Vallo Pozsony polgármestere, hogy megosszák tapasztalataikat. Az eseményre a German Marshall Fund szervezésében, a Brussels Forum keretében került sor.

Mivel 2010 után minden, korábban független intézményt kormányközeli emberekkel töltöttek fel, ezért különös jelentősége volt annak, hogy az ellenzéknek sikerült fontos pozíciókat foglalni a tavalyi önkormányzati választásokon, kezdte a beszélgetést Karácsony Gergely. „Ma az ellenzéki városok jelentik az orbáni hatalom egyelten ellensúlyát. Ez a választási eredmény azt is megmutatta, hogy ilyen nehéz körülmények között is van remény a demokratikus változásra. Ez önmagában is nagy eredmény”. A puszta remény felmutatásánál azonban jóval többet is tehetnek a városok a demokratikus változásért, méghozzá azzal, ha megmutatják miként is lehet demokratikusan működtetni egy közösséget.

A magyar demokrácia mindig nagyon elitista volt, az embereknek nem volt meg az az érzésük, hogy beleszólhatnak a róluk szóló döntésekbe. Míg a kilencvenes években az országot irányító elit még jól funkcionált, ez később megváltozott Karácsony szerint. Az emberek kiszorultak a poltikai térből, amiért csalódottokká váltak, és végül ez vezetett ahhoz, hogy Orbán Viktor 2010 után ki tudta építeni azt a hatalmat, amiről maga is elismerte, hogy illiberális. Hosszú évek után az emberek első demokráciaélménye a főpolgármesteri előválasztás volt, amikor azt érezhették, van beleszólásuk a sorsukba, fogalmazott Karácsony. A változás lehetősége pedig pont ebben van: a városvezetők akkor tehetik a legtöbbet a demokráciáért, ha újjáépítik azt.

false

Ennek módja, hogy közösségekké kell alakítani a városokat és minél több döntésbe be kell vonni az embereket. Meg kell kérdezni őket arról, hogyan újítsanak fel egy parkot, hogy megmaradjanak-e az ideiglenes bicikliutak, de a részvételi költségvetéssel is próbálkozik Budapest. A főváros költségvetésében ugyanis van egy rész, aminek felhasználásáról a budapestiek dönthetnek. Ez jelentős különbség ahhoz képest, hogy az országban szinte mindenről Orbán maga dönt, tette hozzá Karácsony. „A részvételi demokrácia visszaépítése nem csak azokban az országokban releváns, ahol a demokrácia visszaszorulóban van. Egész Európában az alsóbb szintekről kell újraépíteni a demokrácia új modelljét. „Bizonyos szempontból mindenki kisebbség. Attól viszont, hogy valaki egy csoporthoz tartozik, még nem jelenti azt, hogy ellensége lenne a többinek”, fogalmazott Karácsony. Ennek felismeréséhez sok párbeszédre van szükség, a demokratikus vezetőknek pedig az a feladatuk, hogy a sok kisebbségből közösséget formáljanak. Ebben nagy a polgármesterek felelőssége, mert Karácsony szerint az önkormányzatok tudnak a leghatékonyabban kormányozni.

Zdeněk Hřib, Prága polgármestere szerint is a városoké a jövő. „A 19. század a birodalmakról szólt, a 20. század a nemzetállamokról, a 21. század viszont a városoké. A városokban van az innováció, a tudomány, a növekedés motorjai mindenhol a városok, amik ezért egyre fontosabbá válnak.” A városok térnyerését a központi kormányzatok akadályozni próbálják Hřib szerint, de ha folyamatos a párbeszéd a felek között, akkor kezelhetők ezek a konfliktusok, tette hozzá.

Ezek a konfliktusok talán Magyarországon a leglátványosabbak, hiszen koronavírus-járvány során látványosan megváltozott Orbán politikája az önkormányzatokkal szemben, emelte ki Karácsony. „Főleg a főváros működését nehezítette meg a kormány. Arra még soha nem volt példa, hogy a város nem kap támogatást az államtól, hanem nettó befizetői lettünk a költségvetésnek. Miközben kezelnünk kell a világjárvány gazdasági hatásait. Ennek ellenére mi folyamatosan keressük az együttműködést a kormánnyal.”

Matúš Vallo, pozsonyi polgármester szerint a városok Európa-szerte hasonló problémákkal néznek szembe, ezért különösen fontos, hogy megosszák egymással tapasztalatiakat. „Kiemelten fontos az is, hogy Brüsszelben közösen próbálják meg elérni, hogy közvetlenül a városok is kaphassanak uniós forrásokat.” A polgármesterek lobbiznak is ezért Brüsszelben, és úgy látják, van fogadókészség az EU-ban arra, hogy a következő költségvetés elmozduljon a városok, régiók felé. Egyre több gondot okoz ugyanis, hogy az uniós forrásokról alapvetően a kormányok dönthetnek.

A cseh kormány mentőcsomagjából a prágai vállalkozások egyáltalán nem részesülhetnek. Pedig az amúgy évi 8-9 millió turistát fogadó cseh főváros a város különösen megérzi a járvány hatásait. A bajba jutott vállalkozásokon most Prágának kell segítenie. Emellett komoly lakhatási válságot is kezelnie kell a városnak. Ráadásul az új uniós költségvetésben Prága régiója már kapott Operatív Programot, így sokkal nehezebb lesz forráshoz jutni. Karácsony szerint a magyar kormány kifejezetten Budapestet büntette azzal, hogy egyáltalán nem készített regionális Operatív Programokat, csak országosakat. „Pedig ha Budapesten leáll a gazdaság, azt az egész ország megérzi.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.