Kiemelt beruházás lett a Lovarda és a Főőrség a várban

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 15.

Lokál

L. Simon László a társadalmi párbeszédről beszélt a vár rekonstrukciójával kapcsolatban, de nem igazán gondolta komolyan.

Érthető, hogy a nagy mókamester, Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke értelmetlen mondatán röhög az internet, de ennél érdekesebb dolgok is történtek a Budavári Palota rekonstrukciójáról szóló kétnapos konferencián, a Várkert Bazárban.

Fekete a tiltakozásokra utalva elmondta: reméli, hogy a „nihilizmusok és destrukciók elveszítik erejüket”, és felajánlotta az MMA szakértelmét a projekthez. Kerényi Imre, e másik nagy nemzetépítész – akinek, fájdalom, csak a hallgatóság soraiban jutott hely – az „igent mondás szépségének” nevezte a kormány tervét, mintegy a konferencia zárómondataként.

A többi felszólaló azonban – még L. Simon László miniszterhelyettes is – inkább a társadalmi párbeszéd szükségességéről beszélt. Ez kissé ellentmondott annak, hogy kész tényként állította: a ciklus végéig befejezik a Főőrség, a Stöckl-lépcső és a Lovarda replikájának felépítését, a Budavári Palota enteriőrjei közül pedig a Szent István-terem rekonstrukcióját. A mai Magyar Közlönyből pedig kiderült, hogy a kormány kiemelt beruházássá tette a három objektum felépítését. A rendelet szerint nem kell építészeti tervpályázatot kiírni, tervtanács véleményét kikérni, illetve településképi véleményezési eljárást lefolytatni.

L. Simon a konferencián megismételte, hogy a palotát a „10 évre vagy többre” tervezett átalakítás után is „98 százalékban kulturális célra” hasznosítják majd. A hasznosításról kevés szó esett. Nem tudni, mi lesz hosszú távon a Honvéd-főparancsnoksággal; a Táncsics-börtönről annyi derült ki, hogy elkezdődnek az ásatások, és egyelőre a Hauszmann-terv pr-központja lesz; nincs döntés az MTA kiürülő bölcsészet- és társadalom-tudományi intézeteit befogadó épületek sorsáról sem. A felújított palota funkcióját tekintve még mindig nagy a bizonytalanság – az bizonyos, hogy a projekt egyik oka az állami reprezentáció új tereinek létrehozása. Zavarba ejtő volt, ahogy L. Simon László – nem először – felidézte, milyen nagy a tolakodás a Parlament Vadásztermében egy-egy Kossuth-díj-átadás utáni fogadáson, és milyen kényelmetlen volt a Sándor-palotában Áder János egyik fogadása. Mintha egy több százmilliárd forintos, országos közgyűjteményeket érintő projekt esetében tényleg számítana, hogy L. Simon László kényelmesen tudjon falatozni a svédasztalnál.

L. Simon, a bástya

L. Simon, a bástya

Fotó: MTI/Kovács Tamás

A Budavári Palota kapcsán az itt felszólaló szakértők és politikusok egyetértettek abban, hogy az elpusztult, de dokumentálható elemek egy részét  vissza kellene (és lehet is) állítani. A francia állami műemléki főépítész, Gabor Mester de Parajd szerint nagyon furcsa, hogy a Budavári Palotában a látogató semmi palotaszerű élményt nem kap, ezért szerinte helyes a részleges helyreállítás. Bár Franciaországban csupán egyetlen példa van arra, hogy egy teljes egészében megsemmisült épület replikáját felépítették, statikai vagy hasznosítási okok miatt nem riadnak vissza egy-egy komplett szárny vagy bástya újraépítésétől. A franciák legfontosabb problémája most az, hogy a 19. században restaurált, azaz leggyakrabban a korabeli neogótikus ízlés alapján alaposan átépített műemlékeket visszaállítsák-e az eredeti formájukban, vagy a 100-150 évvel ezelőtti beavatkozás ma már védendő érték.

Sisa József művészettörténész szerint a palota teljes hauszmanni állapotát nem lehet visszaállítani a funkcióvesztés, a költségek és a hitelesség kérdése miatt. A Budavári Palota egy erőtől duzzadó, nagy ország 15 esztendeig épülő alkotása volt – mondta. A háború utáni újjáépítés nemcsak a teljes külsőt és belsőt alakította át, hanem főfalakat, homlokzatokat is máshová helyezett. Bár egyes részek, például a trónterem, a Szent István-terem jól dokumentáltak, így helyre is állíthatók, a palota jó részéről nincsenek fotók, leírások, így azokat nem lehet hitelesen újjáépíteni. De amiről pontos tudásunk van, azok újragyártása is kétséges, hiszen a századforduló szakiparosaihoz hasonló tudású munkaerő alig lelhető fel ma a piacon. A konzervatív művészettörténész meglepő módon a palota jelenlegi kupolájának védelmére kelt: szerinte „nem is annyira rossz”, és mára Budapest jelképévé vált.

Potzner Ferenc, a Közti építésze a vár 25 éves koncepciótevének egyik kidolgozója, ennél többet, a palota teljes, 300 méter hosszú teremsorának rekonstrukcióját is megvalósíthatónak tartja. Potzner szerint helyre kell állítani a vár városi kapcsolatait délen és nyugaton is – a Várkert Bazárral ez részben megtörtént a Duna felőli oldalon. Elképzelhetőnek tartotta azt is, hogy a vár teljes egészében körüljárható legyen. Rostás Péter művészettörténész, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese felidézte, mindezt az ötvenes években szüntették meg, amikor Rákosi számára erődként fogalmazták újra a várat. Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után viszont fordulatot vett az épület sorsa. 1955-ben egy tervtanácson elhangzott, hogy „nem lehet eltérni az eredeti hauszmanni tervektől”. Aztán a forradalom után mégis erősen átalakított formában, az értelmiség megnyerése és a desztalinizáció jegyében kulturális központként kezdték újjáépíteni a palotát.

Parajd és mások is felidézték, hogy Európában különösebb skrupulusok nélkül visszaépítették a háború után az elpusztult óvárosokat, műemlékeket. Ez a folyamat a rendszerváltások idején is megtörtént, illetve azóta is volt rá példa: nemrégiben a postdami Stadtschlosst vagy a berlini királyi palotát is újjáépítették. Franco Stella, a berlini Schloss újjáépítésével megbízott építész előadásból kiderült, hogy hosszas társadalmi egyeztetések után, az új, kulturális funkciónak megfelelően, átjárható városi terekkel, udvarokkal épült fel a kastély. Kár, hogy Budapest semmilyen szempontból nem Németország.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?