Kiemelt beruházás lett a Lovarda és a Főőrség a várban

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 15.

Lokál

L. Simon László a társadalmi párbeszédről beszélt a vár rekonstrukciójával kapcsolatban, de nem igazán gondolta komolyan.

Érthető, hogy a nagy mókamester, Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke értelmetlen mondatán röhög az internet, de ennél érdekesebb dolgok is történtek a Budavári Palota rekonstrukciójáról szóló kétnapos konferencián, a Várkert Bazárban.

Fekete a tiltakozásokra utalva elmondta: reméli, hogy a „nihilizmusok és destrukciók elveszítik erejüket”, és felajánlotta az MMA szakértelmét a projekthez. Kerényi Imre, e másik nagy nemzetépítész – akinek, fájdalom, csak a hallgatóság soraiban jutott hely – az „igent mondás szépségének” nevezte a kormány tervét, mintegy a konferencia zárómondataként.

A többi felszólaló azonban – még L. Simon László miniszterhelyettes is – inkább a társadalmi párbeszéd szükségességéről beszélt. Ez kissé ellentmondott annak, hogy kész tényként állította: a ciklus végéig befejezik a Főőrség, a Stöckl-lépcső és a Lovarda replikájának felépítését, a Budavári Palota enteriőrjei közül pedig a Szent István-terem rekonstrukcióját. A mai Magyar Közlönyből pedig kiderült, hogy a kormány kiemelt beruházássá tette a három objektum felépítését. A rendelet szerint nem kell építészeti tervpályázatot kiírni, tervtanács véleményét kikérni, illetve településképi véleményezési eljárást lefolytatni.

L. Simon a konferencián megismételte, hogy a palotát a „10 évre vagy többre” tervezett átalakítás után is „98 százalékban kulturális célra” hasznosítják majd. A hasznosításról kevés szó esett. Nem tudni, mi lesz hosszú távon a Honvéd-főparancsnoksággal; a Táncsics-börtönről annyi derült ki, hogy elkezdődnek az ásatások, és egyelőre a Hauszmann-terv pr-központja lesz; nincs döntés az MTA kiürülő bölcsészet- és társadalom-tudományi intézeteit befogadó épületek sorsáról sem. A felújított palota funkcióját tekintve még mindig nagy a bizonytalanság – az bizonyos, hogy a projekt egyik oka az állami reprezentáció új tereinek létrehozása. Zavarba ejtő volt, ahogy L. Simon László – nem először – felidézte, milyen nagy a tolakodás a Parlament Vadásztermében egy-egy Kossuth-díj-átadás utáni fogadáson, és milyen kényelmetlen volt a Sándor-palotában Áder János egyik fogadása. Mintha egy több százmilliárd forintos, országos közgyűjteményeket érintő projekt esetében tényleg számítana, hogy L. Simon László kényelmesen tudjon falatozni a svédasztalnál.

L. Simon, a bástya

L. Simon, a bástya

Fotó: MTI/Kovács Tamás

A Budavári Palota kapcsán az itt felszólaló szakértők és politikusok egyetértettek abban, hogy az elpusztult, de dokumentálható elemek egy részét  vissza kellene (és lehet is) állítani. A francia állami műemléki főépítész, Gabor Mester de Parajd szerint nagyon furcsa, hogy a Budavári Palotában a látogató semmi palotaszerű élményt nem kap, ezért szerinte helyes a részleges helyreállítás. Bár Franciaországban csupán egyetlen példa van arra, hogy egy teljes egészében megsemmisült épület replikáját felépítették, statikai vagy hasznosítási okok miatt nem riadnak vissza egy-egy komplett szárny vagy bástya újraépítésétől. A franciák legfontosabb problémája most az, hogy a 19. században restaurált, azaz leggyakrabban a korabeli neogótikus ízlés alapján alaposan átépített műemlékeket visszaállítsák-e az eredeti formájukban, vagy a 100-150 évvel ezelőtti beavatkozás ma már védendő érték.

Sisa József művészettörténész szerint a palota teljes hauszmanni állapotát nem lehet visszaállítani a funkcióvesztés, a költségek és a hitelesség kérdése miatt. A Budavári Palota egy erőtől duzzadó, nagy ország 15 esztendeig épülő alkotása volt – mondta. A háború utáni újjáépítés nemcsak a teljes külsőt és belsőt alakította át, hanem főfalakat, homlokzatokat is máshová helyezett. Bár egyes részek, például a trónterem, a Szent István-terem jól dokumentáltak, így helyre is állíthatók, a palota jó részéről nincsenek fotók, leírások, így azokat nem lehet hitelesen újjáépíteni. De amiről pontos tudásunk van, azok újragyártása is kétséges, hiszen a századforduló szakiparosaihoz hasonló tudású munkaerő alig lelhető fel ma a piacon. A konzervatív művészettörténész meglepő módon a palota jelenlegi kupolájának védelmére kelt: szerinte „nem is annyira rossz”, és mára Budapest jelképévé vált.

Potzner Ferenc, a Közti építésze a vár 25 éves koncepciótevének egyik kidolgozója, ennél többet, a palota teljes, 300 méter hosszú teremsorának rekonstrukcióját is megvalósíthatónak tartja. Potzner szerint helyre kell állítani a vár városi kapcsolatait délen és nyugaton is – a Várkert Bazárral ez részben megtörtént a Duna felőli oldalon. Elképzelhetőnek tartotta azt is, hogy a vár teljes egészében körüljárható legyen. Rostás Péter művészettörténész, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese felidézte, mindezt az ötvenes években szüntették meg, amikor Rákosi számára erődként fogalmazták újra a várat. Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után viszont fordulatot vett az épület sorsa. 1955-ben egy tervtanácson elhangzott, hogy „nem lehet eltérni az eredeti hauszmanni tervektől”. Aztán a forradalom után mégis erősen átalakított formában, az értelmiség megnyerése és a desztalinizáció jegyében kulturális központként kezdték újjáépíteni a palotát.

Parajd és mások is felidézték, hogy Európában különösebb skrupulusok nélkül visszaépítették a háború után az elpusztult óvárosokat, műemlékeket. Ez a folyamat a rendszerváltások idején is megtörtént, illetve azóta is volt rá példa: nemrégiben a postdami Stadtschlosst vagy a berlini királyi palotát is újjáépítették. Franco Stella, a berlini Schloss újjáépítésével megbízott építész előadásból kiderült, hogy hosszas társadalmi egyeztetések után, az új, kulturális funkciónak megfelelően, átjárható városi terekkel, udvarokkal épült fel a kastély. Kár, hogy Budapest semmilyen szempontból nem Németország.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”