Kiemelt beruházás lett a Lovarda és a Főőrség a várban

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 15.

Lokál

L. Simon László a társadalmi párbeszédről beszélt a vár rekonstrukciójával kapcsolatban, de nem igazán gondolta komolyan.

Érthető, hogy a nagy mókamester, Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke értelmetlen mondatán röhög az internet, de ennél érdekesebb dolgok is történtek a Budavári Palota rekonstrukciójáról szóló kétnapos konferencián, a Várkert Bazárban.

Fekete a tiltakozásokra utalva elmondta: reméli, hogy a „nihilizmusok és destrukciók elveszítik erejüket”, és felajánlotta az MMA szakértelmét a projekthez. Kerényi Imre, e másik nagy nemzetépítész – akinek, fájdalom, csak a hallgatóság soraiban jutott hely – az „igent mondás szépségének” nevezte a kormány tervét, mintegy a konferencia zárómondataként.

A többi felszólaló azonban – még L. Simon László miniszterhelyettes is – inkább a társadalmi párbeszéd szükségességéről beszélt. Ez kissé ellentmondott annak, hogy kész tényként állította: a ciklus végéig befejezik a Főőrség, a Stöckl-lépcső és a Lovarda replikájának felépítését, a Budavári Palota enteriőrjei közül pedig a Szent István-terem rekonstrukcióját. A mai Magyar Közlönyből pedig kiderült, hogy a kormány kiemelt beruházássá tette a három objektum felépítését. A rendelet szerint nem kell építészeti tervpályázatot kiírni, tervtanács véleményét kikérni, illetve településképi véleményezési eljárást lefolytatni.

L. Simon a konferencián megismételte, hogy a palotát a „10 évre vagy többre” tervezett átalakítás után is „98 százalékban kulturális célra” hasznosítják majd. A hasznosításról kevés szó esett. Nem tudni, mi lesz hosszú távon a Honvéd-főparancsnoksággal; a Táncsics-börtönről annyi derült ki, hogy elkezdődnek az ásatások, és egyelőre a Hauszmann-terv pr-központja lesz; nincs döntés az MTA kiürülő bölcsészet- és társadalom-tudományi intézeteit befogadó épületek sorsáról sem. A felújított palota funkcióját tekintve még mindig nagy a bizonytalanság – az bizonyos, hogy a projekt egyik oka az állami reprezentáció új tereinek létrehozása. Zavarba ejtő volt, ahogy L. Simon László – nem először – felidézte, milyen nagy a tolakodás a Parlament Vadásztermében egy-egy Kossuth-díj-átadás utáni fogadáson, és milyen kényelmetlen volt a Sándor-palotában Áder János egyik fogadása. Mintha egy több százmilliárd forintos, országos közgyűjteményeket érintő projekt esetében tényleg számítana, hogy L. Simon László kényelmesen tudjon falatozni a svédasztalnál.

L. Simon, a bástya

L. Simon, a bástya

Fotó: MTI/Kovács Tamás

A Budavári Palota kapcsán az itt felszólaló szakértők és politikusok egyetértettek abban, hogy az elpusztult, de dokumentálható elemek egy részét  vissza kellene (és lehet is) állítani. A francia állami műemléki főépítész, Gabor Mester de Parajd szerint nagyon furcsa, hogy a Budavári Palotában a látogató semmi palotaszerű élményt nem kap, ezért szerinte helyes a részleges helyreállítás. Bár Franciaországban csupán egyetlen példa van arra, hogy egy teljes egészében megsemmisült épület replikáját felépítették, statikai vagy hasznosítási okok miatt nem riadnak vissza egy-egy komplett szárny vagy bástya újraépítésétől. A franciák legfontosabb problémája most az, hogy a 19. században restaurált, azaz leggyakrabban a korabeli neogótikus ízlés alapján alaposan átépített műemlékeket visszaállítsák-e az eredeti formájukban, vagy a 100-150 évvel ezelőtti beavatkozás ma már védendő érték.

Sisa József művészettörténész szerint a palota teljes hauszmanni állapotát nem lehet visszaállítani a funkcióvesztés, a költségek és a hitelesség kérdése miatt. A Budavári Palota egy erőtől duzzadó, nagy ország 15 esztendeig épülő alkotása volt – mondta. A háború utáni újjáépítés nemcsak a teljes külsőt és belsőt alakította át, hanem főfalakat, homlokzatokat is máshová helyezett. Bár egyes részek, például a trónterem, a Szent István-terem jól dokumentáltak, így helyre is állíthatók, a palota jó részéről nincsenek fotók, leírások, így azokat nem lehet hitelesen újjáépíteni. De amiről pontos tudásunk van, azok újragyártása is kétséges, hiszen a századforduló szakiparosaihoz hasonló tudású munkaerő alig lelhető fel ma a piacon. A konzervatív művészettörténész meglepő módon a palota jelenlegi kupolájának védelmére kelt: szerinte „nem is annyira rossz”, és mára Budapest jelképévé vált.

Potzner Ferenc, a Közti építésze a vár 25 éves koncepciótevének egyik kidolgozója, ennél többet, a palota teljes, 300 méter hosszú teremsorának rekonstrukcióját is megvalósíthatónak tartja. Potzner szerint helyre kell állítani a vár városi kapcsolatait délen és nyugaton is – a Várkert Bazárral ez részben megtörtént a Duna felőli oldalon. Elképzelhetőnek tartotta azt is, hogy a vár teljes egészében körüljárható legyen. Rostás Péter művészettörténész, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgató-helyettese felidézte, mindezt az ötvenes években szüntették meg, amikor Rákosi számára erődként fogalmazták újra a várat. Sztálin 1953-ban bekövetkezett halála után viszont fordulatot vett az épület sorsa. 1955-ben egy tervtanácson elhangzott, hogy „nem lehet eltérni az eredeti hauszmanni tervektől”. Aztán a forradalom után mégis erősen átalakított formában, az értelmiség megnyerése és a desztalinizáció jegyében kulturális központként kezdték újjáépíteni a palotát.

Parajd és mások is felidézték, hogy Európában különösebb skrupulusok nélkül visszaépítették a háború után az elpusztult óvárosokat, műemlékeket. Ez a folyamat a rendszerváltások idején is megtörtént, illetve azóta is volt rá példa: nemrégiben a postdami Stadtschlosst vagy a berlini királyi palotát is újjáépítették. Franco Stella, a berlini Schloss újjáépítésével megbízott építész előadásból kiderült, hogy hosszas társadalmi egyeztetések után, az új, kulturális funkciónak megfelelően, átjárható városi terekkel, udvarokkal épült fel a kastély. Kár, hogy Budapest semmilyen szempontból nem Németország.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.