helyrajzi szám

Kinizsi utca 16.

Az Országos Színész Egyesület és Nyugdíjpénztár 1939-ben kapta meg a Kinizsi utca 16. szám alatti épületet. 

„Még néhány olyan eredményes év, mint amilyen a legutóbbi három volt, és a nyugdíjalapunk oly vagyonra tesz szert, amely lehetővé teszi majd, hogy minden egyesületi tagunknak egy elviselhető öregséget biztosíthassunk, lehetővé fogja tenni, hogy a mostani »meghalásra sok, de a megélhetésre kevés« nyugdíj nagyobb összegre emeltessék, és végre lehetővé fogja tenni, hogy a színész is, ha egyszer az aktivitás teréről lelép, emberi módon élhessen” – írta 1920-ban, az előző évi zárszámadást követően az Országos Színész Egyesület és Nyugdíjpénztár elnöke. Ha figyelembe vesszük, hogy az említett három év Magyarország addigi történetének legnyomorúságosabb évei közé tartozott, igazán reménykeltők Szilágyi Vilmos sorai, ám ha azt is hozzátesszük, hogy az 1871-ben alapított egyesület teljes vagyonát hadikölcsönökbe fektették, s a háború végére az egész elúszott, talán túlságosan is derűlátó volt az elnök.

Az egyesület gazdasági helyzete az 1920-as évek végére stabilizálódott, de 1931 de­cemberében, a gazdasági válság hatására a vezetőség úgy döntött, hogy csökkenti a nyugdíjakat. Csak ekkor derült ki, hogy a többség 30 pengőt sem kap havonta, sőt vannak, akik csak 10-et. Az intézkedés hatására az érintett 670 színész egyszerre folyamodott a belügyminiszterhez koldulási engedélyért, mely akció során nem csak az derült ki, hogy mily nyomorúságban élnek a nyugdíjas színészek, de az is, hogy az egyesület alkalmazottainak nincs okuk panaszra. „A nyugdíjasok keservesen összekuporgatott filléreiből nagy összegű honoráriumokat fizetnek olyan alkalmazottaknak, akik közül többen nyugdíjat is kapnak. Az egyik tisztviselő (…) Balla Kálmán színészi nyugdíján kívül havi 216 pengő fizetést és évi 800 pengő lakbért húz, ezenfelül pedig az intézet Baross tér 9. számú háromemeletes bérpalotájának a gondnoka és ebben a minőségben kapja a törvény szerinti percenteket is” – írta 1932. június 6-án a Magyar Hirlap, s két nappal később a Pesti Napló már arról számolt be, hogy tíz színész megkapta a koldulási engedélyt, „két kvartettet alakítottak és esténként a vendéglőket és a kocsmákat fogják végigjárni”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.