helyrajzi szám

Csengery utca 68. – Magyar Vasúti és Hajózási Klub

Lokál

„A Himnusz eléneklése után a főherceg kíséretével megtekintette a pompás palotát. A klub építési, művészi szépségei, modern berendezése nagyon megnyerték tetszését.

Bemutattatta magának a palota tervezőit, Bauer Emil és Guttmann Gyula műépítészeket. A társaság azután visszatért a díszterembe, ahol villamos gomb segélyével József főherceg a zárókövet helyébe süllyesztette” – írta 1912. december 10-én a Pesti Hirlap riportere arról a fényes ünnepségről, amelyen „notabilitások egész sora” vett részt, és „a művészi és monumentális épület előtt Laky rendőrfelügyelő lovasrendőrökkel tartotta fenn a rendet”. Pedig a műépítészek nem Budapest leg­újabb látványosságát tervezték, és a helyszín sem volt különösen előkelő a Terézváros mélyén, a Csengery utca 68. szám alatt. De tulajdonosa, a közlekedési hivatalnokok és tisztviselők alapította Magyar Vasúti és Hajózási Klub (MVHK) igencsak jelentős intézménynek számított, négyezer körüli taglétszámával, befolyásos támogatóival. Noha a klubot 1899-ben azért alapították, hogy közelebb hozza egymáshoz a közlekedésben dolgozó tisztviselőket, e nemes cél elérése már kétévi működés után elérhetetlen messzeségbe került. Alapításakor a klub jelentős hitelt vett fel, de már 1901 végén a fizetésképtelenség réme fenyegette, s végül állami segítséggel sikerült elkerülnie a csődöt – elsősorban annak köszönhetően, hogy a klubelnöki posztot a kereskedelemügyi miniszter látta el. A következő években is sok pénz ment el ugyan reprezentatív lakomákra, ünnepségekre, ám a vezetőség tanult a kezdeti hibákból, s nem vett fel további hiteleket csak a fényűzés kedvéért. Muszáj volt takarékoskodniuk, mivel olyan szerződésük volt, amelynek alapján 1911 végéig el kellett hagyniuk első székházukat, az Andrássy úti régi Műcsarnokot, ahol jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem működik.

Az új épület tervezését a közös irodát működtető, rutinos Bauer–Guttmann-párosra bízták, akik elsősorban lakóházakat terveztek a szecesszió jegyében, de szerényebb díszítő ambíciókkal. A Csengery utcai épület is inkább lakóházra emlékeztet, mint palotára, homlokzatán legfeljebb az ablakok kiképzése rendhagyó, különben kifejezetten puritán. De az enteriőr tervezésénél már nyoma sem volt a visszafogottságnak: „Az épület nagy dísszel van kiállítva és a kitűnően berendezett olvasó és társalgó termeken kívül hatalmas, 400–450 szék befogadására alkalmas díszterme is van. A hivatalos helyiségek és a könyvtár a II. emeleten vannak elhelyezve. Magas pinczéjében van a vivó és tornaterem fürdővel és öltözővel. Az I. emeleten van a vendéglő. A III. és IV. emeleten egy és két ágyas vendégszobák vannak, amelyekhez külön lépcsőház vezet” – írták az új épületről a Pesti Hirlap idézett cikkében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.