helyrajzi szám

Csengery utca 68. – Magyar Vasúti és Hajózási Klub

Lokál

„A Himnusz eléneklése után a főherceg kíséretével megtekintette a pompás palotát. A klub építési, művészi szépségei, modern berendezése nagyon megnyerték tetszését.

Bemutattatta magának a palota tervezőit, Bauer Emil és Guttmann Gyula műépítészeket. A társaság azután visszatért a díszterembe, ahol villamos gomb segélyével József főherceg a zárókövet helyébe süllyesztette” – írta 1912. december 10-én a Pesti Hirlap riportere arról a fényes ünnepségről, amelyen „notabilitások egész sora” vett részt, és „a művészi és monumentális épület előtt Laky rendőrfelügyelő lovasrendőrökkel tartotta fenn a rendet”. Pedig a műépítészek nem Budapest leg­újabb látványosságát tervezték, és a helyszín sem volt különösen előkelő a Terézváros mélyén, a Csengery utca 68. szám alatt. De tulajdonosa, a közlekedési hivatalnokok és tisztviselők alapította Magyar Vasúti és Hajózási Klub (MVHK) igencsak jelentős intézménynek számított, négyezer körüli taglétszámával, befolyásos támogatóival. Noha a klubot 1899-ben azért alapították, hogy közelebb hozza egymáshoz a közlekedésben dolgozó tisztviselőket, e nemes cél elérése már kétévi működés után elérhetetlen messzeségbe került. Alapításakor a klub jelentős hitelt vett fel, de már 1901 végén a fizetésképtelenség réme fenyegette, s végül állami segítséggel sikerült elkerülnie a csődöt – elsősorban annak köszönhetően, hogy a klubelnöki posztot a kereskedelemügyi miniszter látta el. A következő években is sok pénz ment el ugyan reprezentatív lakomákra, ünnepségekre, ám a vezetőség tanult a kezdeti hibákból, s nem vett fel további hiteleket csak a fényűzés kedvéért. Muszáj volt takarékoskodniuk, mivel olyan szerződésük volt, amelynek alapján 1911 végéig el kellett hagyniuk első székházukat, az Andrássy úti régi Műcsarnokot, ahol jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem működik.

Az új épület tervezését a közös irodát működtető, rutinos Bauer–Guttmann-párosra bízták, akik elsősorban lakóházakat terveztek a szecesszió jegyében, de szerényebb díszítő ambíciókkal. A Csengery utcai épület is inkább lakóházra emlékeztet, mint palotára, homlokzatán legfeljebb az ablakok kiképzése rendhagyó, különben kifejezetten puritán. De az enteriőr tervezésénél már nyoma sem volt a visszafogottságnak: „Az épület nagy dísszel van kiállítva és a kitűnően berendezett olvasó és társalgó termeken kívül hatalmas, 400–450 szék befogadására alkalmas díszterme is van. A hivatalos helyiségek és a könyvtár a II. emeleten vannak elhelyezve. Magas pinczéjében van a vivó és tornaterem fürdővel és öltözővel. Az I. emeleten van a vendéglő. A III. és IV. emeleten egy és két ágyas vendégszobák vannak, amelyekhez külön lépcsőház vezet” – írták az új épületről a Pesti Hirlap idézett cikkében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.