helyrajzi szám

Óbuda autóbuszgarázs

A budapesti buszok tárolása már az ötvenes évek végén is gondot okozott, pedig akkor még nem voltak csuklós járművek.

„Az autóbuszok »lakásínsége« a közeljövőben valamicskét enyhül. A meglevő két garázst kibővítik és Óbudán, a Pomázi út és a Csillaghegyi út mentén mintegy 80 000 négyzetméternyi területen új garázst építenek. Már el is készült az UVATERV műtermében Dianóczky János építőművész elgondolása szerint a terv” – írta 1957-ben az Érdekes Ujság, azzal nyomatékosítva a leírtakat, hogy igazán szép summát, 40 millió forintot irányoztak elő építési költségként. „Hatalmas javító-műhelycsarnok, service-csarnok egészíti ki a garázst. Mellette ötemeletes irodaépület emelkedik majd. Itt lesznek a forgalmi és műszaki irodahelyiségek, az üzem jóléti és kulturális intézményei” – így a lap. Az átadást 1959-re ígérték, 1960-ban, egy közlekedési konferencián hozzátették, hogy az óbudai garázs nem csak megépül, de akkora lesz, hogy két másik telephelyet nyugodtan megszüntethetnek. De három évvel később a FAÜ illetékese már „régi mulasztásként” említette az óbudai létesítmény építésének sokszoros elnapolását.

Végül 1966 őszén jelentették be, hogy megkezdik az építkezést. Ekkor már 69 millió forintba került, és az átadást 1969 elejére ígérték, egy évvel később az összeg 73 millióra, az időpont pedig 1969 közepére módosult. „A 4,5 emeletes irodaépületben 30 helyiség kap helyet és itt nyer elhelyezést a 600–800 személy ellátására alkalmas étterem is. Emellett természetesen modern fürdők, öltözők és SZTK-rendelő áll majd a dolgozók rendelkezésére” – számolt be a fejleményekről 1967. július 10-én a Közlekedés. Egy év múlva, 1968 nyarán a Népszabadság azt írta meg, hogy 1969. október 30-ig befejezik az immár BKV-tulajdonú garázs építését. Egy évvel később az építőipariak igazgatója, Veres István ugyancsak a Népszabadság hasábjain mondta el, hogy „ismerik a BKV nehéz helyzetét, ezért az óbudai garázs egy részét ez év végéig szeretnék átadni”, de ez sem jött össze. 1970 januárjában megkezdték a műszaki átadás/átvételt, noha még javában zajlottak a munkálatok. Az első tapasztalatok alapján a BKV megállapította, hogy ahol elfér 250 busz, ott elfér 300 is, így a garázs kapacitása már a nyitás előtt bővült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.