helyrajzi szám

Óbuda autóbuszgarázs

A budapesti buszok tárolása már az ötvenes évek végén is gondot okozott, pedig akkor még nem voltak csuklós járművek.

„Az autóbuszok »lakásínsége« a közeljövőben valamicskét enyhül. A meglevő két garázst kibővítik és Óbudán, a Pomázi út és a Csillaghegyi út mentén mintegy 80 000 négyzetméternyi területen új garázst építenek. Már el is készült az UVATERV műtermében Dianóczky János építőművész elgondolása szerint a terv” – írta 1957-ben az Érdekes Ujság, azzal nyomatékosítva a leírtakat, hogy igazán szép summát, 40 millió forintot irányoztak elő építési költségként. „Hatalmas javító-műhelycsarnok, service-csarnok egészíti ki a garázst. Mellette ötemeletes irodaépület emelkedik majd. Itt lesznek a forgalmi és műszaki irodahelyiségek, az üzem jóléti és kulturális intézményei” – így a lap. Az átadást 1959-re ígérték, 1960-ban, egy közlekedési konferencián hozzátették, hogy az óbudai garázs nem csak megépül, de akkora lesz, hogy két másik telephelyet nyugodtan megszüntethetnek. De három évvel később a FAÜ illetékese már „régi mulasztásként” említette az óbudai létesítmény építésének sokszoros elnapolását.

Végül 1966 őszén jelentették be, hogy megkezdik az építkezést. Ekkor már 69 millió forintba került, és az átadást 1969 elejére ígérték, egy évvel később az összeg 73 millióra, az időpont pedig 1969 közepére módosult. „A 4,5 emeletes irodaépületben 30 helyiség kap helyet és itt nyer elhelyezést a 600–800 személy ellátására alkalmas étterem is. Emellett természetesen modern fürdők, öltözők és SZTK-rendelő áll majd a dolgozók rendelkezésére” – számolt be a fejleményekről 1967. július 10-én a Közlekedés. Egy év múlva, 1968 nyarán a Népszabadság azt írta meg, hogy 1969. október 30-ig befejezik az immár BKV-tulajdonú garázs építését. Egy évvel később az építőipariak igazgatója, Veres István ugyancsak a Népszabadság hasábjain mondta el, hogy „ismerik a BKV nehéz helyzetét, ezért az óbudai garázs egy részét ez év végéig szeretnék átadni”, de ez sem jött össze. 1970 januárjában megkezdték a műszaki átadás/átvételt, noha még javában zajlottak a munkálatok. Az első tapasztalatok alapján a BKV megállapította, hogy ahol elfér 250 busz, ott elfér 300 is, így a garázs kapacitása már a nyitás előtt bővült.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.