Könyvárverés: A Nyugat alkonya

  • Para-Kovács Imre
  • 2000. december 7.

Lokál

Akönyvárverés mellőzi azokat a hangulati elemeket, melyeket Fábry Sándor alkalmaz egy-egy különösen jól sikerül gipszmadonna eladása érdekében, itt mindkét oldalon profik ülnek, leszámítva engem. Már a katalógus is lenyűgöz, jó minőségű papírjára nyugodtan csorgathatom a nyálam, kifejezetten alkalmas arra, hogy a magamfajta tudósító békésen álmodozzon, aztán hazavíve elmesélhesse, mit nem vett meg.
Akönyvárverés mellőzi azokat a hangulati elemeket, melyeket Fábry Sándor alkalmaz egy-egy különösen jól sikerül gipszmadonna eladása érdekében, itt mindkét oldalon profik ülnek, leszámítva engem. Már a katalógus is lenyűgöz, jó minőségű papírjára nyugodtan csorgathatom a nyálam, kifejezetten alkalmas arra, hogy a magamfajta tudósító békésen álmodozzon, aztán hazavíve elmesélhesse, mit nem vett meg.

Menet közben tanulom meg például, hogy kifejezetten taplóság licitálás közben tekergetni a nyakamat, hogy vajon ki az, aki 160 000-nél még fent tartja a tárcsáját, illetve ki hajt annyira Marschalkó Lajos Tiszaeszlár. A magyar fajvédelem hőskora (első kiadás!) című könyvére. Ilyenkor olyan tekinteteket kapok, hogy jobbnak látom, ha a náthámmal foglalkozom, és egy zsebkendő mögé rejtem vöröslő orromat.

Az Arkánum egyébként nagyon kiegyensúlyozott kínálatot biztosít, a Nyugaton kívül kéziratok, képeslapok, Krúdytól, Karinthytól, Kosztolányitól első kiadások szerepelnek a listán, plusz néhány igazi csemege, például Orbán Balázstól A Székelyföld leírása (1868-1873) vagy Salamon Béla 1939-es (harmadik kiadás) dedikált könyve, a Hej, színművész.

Nekem a szabadkőműves tematikájú könyvek miatt sajog a szívem, de ezeket rutinosan begyűjtik a nálam sokkal felkészültebb gyűjtők, esélyem se lenne a tizenharmadik havi fizetésem nélkül, ami persze elméletben sem létezik.

Az árak azonban korántsem ijesztőek, korrekt állapotú első kiadásokat lehet vásárolni meglehetősen olcsón. 1800-2000 forintról indulnak a magyar irodalom klasszikusai, és némelyik el is kel ezen az áron, ami könyvesbolti tapasztalataim alapján kisebb csoda, és egyben igazolja azon elméletemet, miszerint a legolcsóbb szórakozás továbbra is a könyv, egy jó időben és jó helyen elköltött két-három ezer forint megoldja az egész havi betűigényt, ami persze nem jelenti azt, hogy nem lehetne kacagva ötvenezret elszórni.

Én mint bérlicitáló Szőts István Röpirat a magyar filmművészet ügyében (1945 k., dedikált!, 244. tétel) című alkotására várok, melynek kikiáltási ára 5000 forint, de gyanítom, más is pályázik rá, úgyhogy izgatottan és lázasan gyűrögetem a papírzsebkendőmet és a licitáló tárcsát felváltva, miközben szerencsésen gazdára talál vitéz dr. Málnási Ödön A magyar nemzet őszinte története és Az Egyetemi és Főiskolai Hallgatók Önkéntes Nemzeti Munkaszolgálata főparancsnokságának tájékoztatója 1939-ből, a Munkaszolgálat, országépítés című kiadvány.

199. tétel a Nyugat - (majdnem) teljes sorozat, hozzá a Magyar Csillag teljes sorozata és a Nyugat repertóriuma. Walloschek Miklós egy tized másodpercet kivár, aztán felvezeti a tételt. Már nem merek forogni, csak hallom, hogy nem hallok semmit, se először, se másodszor, se harmadszor. A Nyugat marad.

A Szőts-féle Röpirat elindul, én pedig rutinosan feltartom a tárcsát, miközben úgy nézek magam elé, mintha nem is érdekelne az egész, ellenfelem minden bizonnyal látja rajtam, hogy kész vagyok elmenni a végsőkig, arcomon idült flegmaság, pénz nem számít, megbízóm kimeríthetetlen készletekkel rendelkezik. A ellenlicitáló először elbizonytalanodik, aztán visszavonul.

Amikor fizetek, derül ki számomra, hogy még tízszázalékos árverési illetéket is ki kell fizetni. Még szerencse, hogy 7500-nál kiszállt a másik, így nem égek. Kifelé még hallom, ahogy az ECE City Center biztonsági emberei felidézik gyermekkori olvasmányélményeiket sűrű köcsögözés közepette.

Para-Kovács Imre

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.