Waldorf-vásár: Jászol és joghurt

  • -pki -
  • 2000. december 7.

Lokál

Mennyibe kerül a madáretető? - kérdeztem meg a pult mögött álldogáló árust, aki erre úgy nézett rám, mint Atyánszky képviselő a TV 2 feliratú mikrofonra.
Mennyibe kerül a madáretető? - kérdeztem meg a pult mögött álldogáló árust, aki erre úgy nézett rám, mint Atyánszky képviselő a TV 2 feliratú mikrofonra.

- Melyik? - kérdezte kisvártatva.

- Az a világosabbik - mondtam elmésen -, de a sötétebb színű is érdekel.

- 3800, de eredetileg betlehemnek készítettem.

A reformkolbászos asztal mögött kerestem menedéket, és zavaromban azonnal vásároltam két üveg almás-cukkinis joghurtot és egy üveg akácmézet, amiben benne pihent a lép.

A fenti párbeszéd a Waldorf iskola év végi vásárán zajlott, ahol ütődötten tébláboltam a tömegben, és azon gondolkoztam, mit keresek itt. Először jártam az intézményben, de tetszett. A termekben részben a tanulók által készített tárgyakat lehetett megvásárolni, részben professzionális vásározók kínálták bio-, környezetbarát-, fa- és kézművesárujukat társadalmi munkában, ezzel is hozzájárulva az iskola fenntartásához. Rávettem magam még egy fából készült kerekes birka megvásárlására, aztán bementem a nagyterembe, ahol egy kappanhangú, helyi érdekű fiatalember árverezte a felajánlott tárgyakat. Éppen A nő mint háziorvos című könyv került volna sorra, amikor úgy éreztem, egy kicsit sok lesz már az árverésből erre a hétvégére.

Odakint, a kert sarkában palacsintázó állt, valószínűleg a helyi büféből ideiglenesen átalakítva. "Minden palacsintával erdélyi utunkhoz járul hozzá!" - hirdette a felirat, én pedig betereltem családomat az ajtón, hogy biztosan elmehessenek a helyi lurkók Romániába havat nézni.

Míg ők sorban álltak, én egy félig kész, tapasztásos technikával készülő házikó tövében üldögéltem, ami minden bizonnyal a tanulók kreativitását dicsérte, és néztem a tüzet a tűztartóban. A tűz gyengélkedett, de nem is volt igazán funkciója, hacsak nem azért égett, hogy az iskolai kutya meg ne fázzon. A kertben még egy kemence is üzemelt, ahol néhányan kürtőskalács- készítéssel bíbelődtek, és láthatólag nem keserítette el őket a kudarc.

Ez volt az első téli nap, a nedvesség és hideg elől visszavonultunk a közös terembe, ahol megpróbálkoztam egy reformszendviccsel. Nem éreztem ízeket, de állaga alapján kellemesnek minősítettem a biokolbász, biotejföl és még valami felhasználásával befedett magos kenyeret. A szemközti széken egy kétségbeesett bölcsődés ült egy hatalmas tányér saláta előtt, és azon morfondírozott, hogy beleöli magát a joghurtos káposztába, de szerencsére időben érkeztek a szülei.

A totális nyüzsgésben néha felbukkant egy csoport bohóc, a gyerekek, szülők, tanerők kifejezetten élvezik a rendezvényt, és én is betekintést nyertem az iskola légkörébe, amit így, első blikkre a kreativitásra és piacgazdaságra nevelés üdvözítő elegyének minősítenék.

Nagy élmény volt számomra, hogy sehol sem találkoztam az idegösszeroppanás határán sipákoló tanárral, ami nagyjából és egészében meghatározta iskoláskoromat. Még most is hallom osztályfőnökeim - a képességeiket jócskán meghaladó feladat következtében felhangzó - üvöltését, amikor sorba állítással, tanítással vagy egyszerűen köszönéssel próbálkoztak a bulgárföldi 39. sz. általános iskola folyosóján. Itt ennek nyoma sem volt, és ez engem megnyugtatott. Hirtelen elképzelhetőnek találtam, hogy ez a mostani eresztés már nem lesz ab start neurotikus, és majd csak az Életben gyűjtögeti össze azokat az élményeket, tapasztalatokat, melyek kiadnak egy emberes fóbiát vagy elmebajt. Ez a boldogító érzés fűtött belülről, miközben lejöttünk a Hidegkúti úton és komótosan át az Erzsébet hídon. Egészen a Padlizsán utcáig.

-pki -

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.