Könyvek holokausztja – Kiállítás a könyvtárban

  • L. T.
  • 2015. január 14.

Lokál

A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárban a magyar könyv több mint 500 éves történetének legszégyenletesebb epizódjáról rendeztek emlékkiállítást.

1944. június 16-án, a budafoki Első Magyar Kartonlemezgyárban 500 000 olyan kötetet dobtak a zúzómalomba, melyeknek szerzői még csak nem is károsnak, egyszerűen csak zsidónak minősíttettek. A Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár december közepén megnyílt kiállítása ennek az „ominózus akciónak” az előzményeit, végrehajtásának már-már ünnepi aktusát igyekszik bemutatni, egyúttal tétova kísérletet tesz arra, hogy megfejtse, hogyan fajulhattak idáig a dolgok, miként volt lehetséges 22 vagonnyi  könyv bezúzása, amit ráadásul – hasonlóképpen a nácik 1933-as könyvégetéséhez – nem titokban, hanem kifejezetten büszkén, sajtónyilvánosság előtt hajtottak végre.

false

Fotó: Narancs

„A kiállítás tablói utalnak az előzményekre, a hírlapok, kiadók és szerzőik ellen a zsidótörvényekkel indított hadjáratra. Fényképek és egyéb dokumentumok tájékoztatnak a zsidó intézmények könyvtárainak és a bezáratott könyvkereskedések kirablásáról. Több olyan könyv is megtekinthető, amelyeket az Országos Rabbiképző könyvtárából szállítottak el német egységek, és csak a rendszerváltozás után kerültek vissza Budapestre. Iratok, fotók, cikkek villantják fel tiltólistákra tett írók műveivel kapcsolatos kényszerintézkedések végrehajtásának abszurd részleteit” – írják a Könyvek holokausztja című, január 24-ig megtekinthető kiállítás ismertetőjében.

false

 

Ami a könyvek bezúzását illeti, a megsemmisítési akció főszereplője, „ötletgazdája” Kolosváry-Borcsa Mihály államtitkár volt, aki az első kötetet – ahogy az a képen is látható – maga hajította a zúzómalomba, majd utána a következőket mondta: „Ezt az irodalmat ki kell tépni a magyar szellemi életből. Az ide érkezett könyvek szétzúzása az első lépés, s első felvonásként 500 000 zsidó könyv fog megsemmisülni. Ezzel a ténnyel együtt komoly nemzetgazdasági feladatot is teljesítenek, amikor nyersanyaggá válnak, papírrá, a magyar szellemi élet nyersanyagává.”

Kolosváry-Borcsa Mihályról részletes pályaképet holnapi lapszámunkban olvashatnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.