Pompásan metrózunk. Jól húznak a kocsik, szerda, két óra múlt, jó fél ház, levegő kapható. Célunk a Ferenciek tere, de így van ezzel, mint mindjárt kiderül, két vaskereszttel sűrűn teletűzdelt, bakancsos útitársunk is, akik hamarosan magukhoz vonják a kocsi hangulatfelelősi posztját, noha erre felkérés sem a közeli turistacsoporttól, sem a helyi érdekű közlekedőktől nem érkezett. Kétfős magánszámukban, mely láthatóan jól begyakorolt koreográfiát követ, szóbeli támogatásra és frissítőre is számíthatnak kevésbé katonásra vasalt, de elvhű barátnőjüktől, ki látványos véd- és dacszövetséget alkot a fiatalemberekkel. Rövid együtt utazásunkat kosztümös produkció teszi emlékezetessé. Úgy hírlik egyébként, Quentin Tarantino is ilyet forgat mostanában; színes, szélesvásznú nácisat, már ki is nézte a németországi helyszíneket. Maradva a filmes vonatkozásnál, szép fővárosunk már annyiszor alakította Berlint mindenféle mozgóképen, hogy akár ide is jöhetett volna a mester, statisztákért meg elég lett volna lemennie a budapesti metróba. Mert minálunk a szerencsés utas, ha jó napot és jó kocsit fog ki, a "Berlin, 30-as évek" című interaktív revüben részesülhet. A műsor első része ruhabemutató némi dacos pózolással: a kora őszi modellek egyes megoldásaikban a hétvégi hobbinácik "csináld magad!" stílusú ruhatárát idézik - lám, itt is megvannak a márkák és a csak keveseknek megengedhető luxuskiegészítők (az utóbbi időben lencsevégre kapott beöltözők mindenesetre jobb szabású holmikat viseltek). A lendületből elkövetett heilhitlerezés mámora viszont a kevésbé tehetős neonáciknak is megadatik, de mindez már a peronon történik, rövid demonstratív ajtófeszegetés és az ilyenkor elmaradhatatlan, bömbölő zsidózás után. Magasba lendülnek a karok, s oszlik a tömeg, aki teheti, kitér, elnéz, zavartan toporog - ne szépítsük, így teszünk mi is, gyáván, szótlanul, az erőviszonyokat mérlegelve. Hogy is mondta Woody Allen? Valahogy úgy, hogy akkor odaléptem az izomagyúhoz és az állammal jól öklön vágtam a szerencsétlent. Az ideges fejszámolás, hogy miként lehetne jól kijönni e hirtelen támadt (s nyilván kizárólag a hadtörténeti ismeretterjesztést szolgáló), habzó szájú mulatságból, persze nem vezet semmire, de arra legalább jó, hogy valahogy teljen az idő. És az, nácik közelében, szörnyű lassan tud telni, de csak felérünk a lépcső tetejére. Végre kint vagyunk a szabadban, fényes nappal, a város közepén. Hohó, de a fiúk sem restek, mire fellélegeznénk, már fenn vannak ők is, aligha várták ki a sorukat a bérlet-ellenőrzési pontokon. Szerda, fél három, Ferenciek tere: a két náci a tér közepén folytatja a hangos karlendítést. Ketten győznek a tömeg ellen. Lehet fényképezni.
Figyelmébe ajánljuk
Elhunyt politikusa után nem delegál parlamenti szószólót a hazai románság a törvényhozásba
Jön a bolond!
- - turcsányi -
William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.
Út a féktelenbe
Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.
Cica az istállóban
„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.
A hegyek hangja
„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.
A jóság hímpora
Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.
Krétaforradalom Szlovákiában, avagy minden autokrata gyáva és alattomos
Amit a tiszás adatlopási ügyben látunk, az a legsötétebb történelmi korszakokat idézi
Napokkal a Trump-Orbán találkozó után sem tudunk mindent a konkrétumokról
Főszerepben az Első sírásó
A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

