Közlekednek a nácik - A Budapest-Berlin metró

  • - kg -
  • 2008. október 2.

Lokál

Pompásan metrózunk. Jól húznak a kocsik, szerda, két óra múlt, jó fél ház, levegő kapható. Célunk a Ferenciek tere, de így van ezzel, mint mindjárt kiderül, két vaskereszttel sűrűn teletűzdelt, bakancsos útitársunk is, akik hamarosan magukhoz vonják a kocsi hangulatfelelősi posztját, noha erre felkérés sem a közeli turistacsoporttól, sem a helyi érdekű közlekedőktől nem érkezett. - kg -

Pompásan metrózunk. Jól húznak a kocsik, szerda, két óra múlt, jó fél ház, levegő kapható. Célunk a Ferenciek tere, de így van ezzel, mint mindjárt kiderül, két vaskereszttel sűrűn teletűzdelt, bakancsos útitársunk is, akik hamarosan magukhoz vonják a kocsi hangulatfelelősi posztját, noha erre felkérés sem a közeli turistacsoporttól, sem a helyi érdekű közlekedőktől nem érkezett. Kétfős magánszámukban, mely láthatóan jól begyakorolt koreográfiát követ, szóbeli támogatásra és frissítőre is számíthatnak kevésbé katonásra vasalt, de elvhű barátnőjüktől, ki látványos véd- és dacszövetséget alkot a fiatalemberekkel. Rövid együtt utazásunkat kosztümös produkció teszi emlékezetessé. Úgy hírlik egyébként, Quentin Tarantino is ilyet forgat mostanában; színes, szélesvásznú nácisat, már ki is nézte a németországi helyszíneket. Maradva a filmes vonatkozásnál, szép fővárosunk már annyiszor alakította Berlint mindenféle mozgóképen, hogy akár ide is jöhetett volna a mester, statisztákért meg elég lett volna lemennie a budapesti metróba. Mert minálunk a szerencsés utas, ha jó napot és jó kocsit fog ki, a "Berlin, 30-as évek" című interaktív revüben részesülhet. A műsor első része ruhabemutató némi dacos pózolással: a kora őszi modellek egyes megoldásaikban a hétvégi hobbinácik "csináld magad!" stílusú ruhatárát idézik - lám, itt is megvannak a márkák és a csak keveseknek megengedhető luxuskiegészítők (az utóbbi időben lencsevégre kapott beöltözők mindenesetre jobb szabású holmikat viseltek). A lendületből elkövetett heilhitlerezés mámora viszont a kevésbé tehetős neonáciknak is megadatik, de mindez már a peronon történik, rövid demonstratív ajtófeszegetés és az ilyenkor elmaradhatatlan, bömbölő zsidózás után. Magasba lendülnek a karok, s oszlik a tömeg, aki teheti, kitér, elnéz, zavartan toporog - ne szépítsük, így teszünk mi is, gyáván, szótlanul, az erőviszonyokat mérlegelve. Hogy is mondta Woody Allen? Valahogy úgy, hogy akkor odaléptem az izomagyúhoz és az állammal jól öklön vágtam a szerencsétlent. Az ideges fejszámolás, hogy miként lehetne jól kijönni e hirtelen támadt (s nyilván kizárólag a hadtörténeti ismeretterjesztést szolgáló), habzó szájú mulatságból, persze nem vezet semmire, de arra legalább jó, hogy valahogy teljen az idő. És az, nácik közelében, szörnyű lassan tud telni, de csak felérünk a lépcső tetejére. Végre kint vagyunk a szabadban, fényes nappal, a város közepén. Hohó, de a fiúk sem restek, mire fellélegeznénk, már fenn vannak ők is, aligha várták ki a sorukat a bérlet-ellenőrzési pontokon. Szerda, fél három, Ferenciek tere: a két náci a tér közepén folytatja a hangos karlendítést. Ketten győznek a tömeg ellen. Lehet fényképezni.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.