Interjú

„Különben falu lennénk”

Thomas Madreiter, a bécsi önkormányzat várostervezési igazgatóságának vezetője

  • Faludi Julianna
  • 2020. október 17.

Lokál

Bécs 1945 óta töretlen szoc­dem városvezetését a zöldek előretörése hozta új helyzetbe. Szociáldemokrata–zöld koalíció először 2010-ben alakult, ám igazi zöld áttörést a várospolitikában az utóbbi évek hoztak. A várostervezési szakemberrel Bécs fenntartható fejlesztéséről, a klímaváltozás kihívásairól és a párbeszéd módszereiről is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Együttműködést vagy feszültséget jelent a városvezetés számára a vörös és a zöld várospolitika?

Thomas Madreiter: Ha a város fenntartható fejlesztéséről beszélünk, akkor a klímaváltozás kihívásáról beszélünk. Meggyőződésem, hogy a klímaváltozás elsősorban társadalmi-szociális, és csak másodsorban zöld kérdés. Ha zöldebb, fenntartható városról beszélünk, akkor ez nem valami zöld gondolkodású, húselhagyó kisebbség témája, hanem konkrétan a jövőnkről van szó. Több mint huszonöt éve dolgozom Bécs várostervezésében, és látom, hogy sokan papolnak naphosszat a fenntarthatóságról, de közelebbről nézve feltűnik, hogy az ellenkezője szerint élnek.

MN: Bécs évtizedek óta vezető pozíciót foglal el számos rangsorban, például a Green City Indexen vagy a The Economist életminőség listáján. Egy friss szociológiai tanulmány szerint ez részben a város ügyes branding stratégiájának és hálózatosodásának köszönhető.

TM: Ez a vörös vezetés hagyományához kapcsolódik. Az első világháború után kezdődtek a szociális lakhatási programok, amelyeket elvágott a náci rezsim a harmincas években. Ám 1945 után mindig szocialista polgármestere volt Bécsnek, így a társadalomközpontú fejlesztések hosszú és stabil hagyományokon nyugszanak. A város egyértelműen társadalmi szövet, ez a szemlélet áll minden programunk középpontjában, legyen szó a várostervezésről vagy a Smart City stratégiáról. Bécs esetében a társadalmi rendszer mint szemlélet stabilan áll évtizedek óta. Ha a célkitűzés a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, abból senki sem maradhat ki. Szerintem ez az, ami Bécset megkülönbözteti más, remek stratégiával rendelkező városoktól, legyen az Koppenhága, Amszterdam vagy Hamburg. A változásmenedzsment – ahogy a vállalatok tapasztalatából ismerjük – sosem csupán technikai vagy gazdasági kérdés. Hosszú folyamat, tele vitákkal. A Smart City nem arról szól, hogy az emberek a telefonjukon appokat nyomogatnak. Bécs a migráció városa, az utóbbi harminc évben a bevándorlás aránya 7-ről 30 százalékra nőtt. Ez jó, különben falu lennénk, nem város. A nyolcvanas évek végén 1,5 millió lakos volt, ma már 1,9 millió, csak a növekmény közel annyi, mint a második legnépesebb osztrák város, Graz lakossága. Az utóbbi években lakhatást kellett biztosítanunk, mind a belvárosban a korábbi pályaudvarok környékén, mind a külső kerületekben. Urbanistaként a város sűrűségének növelését tartom fontosnak. Ha nincs meg a megfelelő népsűrűség, nem lesznek funkcionáló városi közösségi kapcsolatok, csak autók, gyep és nagy távolságok. A külső kerületekben rengeteg potenciál rejlik e téren, itt a legnagyobb projektünk az Aspern See­stadt (lásd: „Mi vagyunk a kísérleti egerek” – Magyar Narancs, 2020. április 9.). Vannak kihívások, rengeteg nép és kultúra találkozik Bécsben az afgántól a szírig, mindenki hozza a maga képzettségét, társadalmi hátterét, hagyományait. Az ökológiai szten­derdeket kizárólag társadalmi eszközökkel lehet meghonosítani, beszélni kell az emberekkel. Mondok egy példát. Nemzetközileg ismerik a lakhatási programjainkat, a közlekedésünket vagy a jó ivóvizet, de kevesen tudnak a hulladékgazdálkodásunkról. Harminc éve iskolákban kezdtük el a programot. A gyerekek mondták a szülőknek: ezt nem dobhatod a szemetesbe, apa!

MN: Hogyan lehet a társadalmat bevonni olyan változásokba, melyeket rövid távon esetleg – például kényelmi okokból –, nem támogatnának?

TM: Mondok egy példát. A Mariahilfer Strasse terveiről tíz évvel ezelőtt országos viták folytak, keményen támadták, hogy micsoda idióta ötleteket akarunk végigvinni. Rengeteget beszéltünk az emberekkel, és végül a lakosság kis többséggel igent mondott a változásra, és most öt évvel később, nincs egy ember sem, aki azt mondaná, hogy a korábbi állapot jobb lett volna. Egyértelműen be kell vonnunk a lakosságot a tervezésbe. Beszélnünk kell azokkal, akik az érintett környéken laknak, de figyelembe kell vennünk a látogatók és a jövő lakosainak igényeit is. Ez nem könnyű. Kifinomult eszközökre van szükségünk, de nincs más mód, meg kell találni a közös nyelvet – az építészek, tervezők legtöbbször egymáshoz beszélnek, a lakosságnak így nehéz megértenie a célokat.

MN: Hogy zajlik ez a kommunikáció a város jövőképéről?

TM: Meghatároztuk, hogy milyen típusú beavatkozáshoz milyen kommunikációs stratégiát használjunk. A közösségi média csak buborékban működik, ahhoz, hogy mindenkit elérjünk, szemtől szemben kell beszélni az emberekkel. Persze, vannak újságok, videók, honlapok, közösségi média, de ezekből mindig kimaradnak egyes csoportok. Egy jó építész a tervezés elején kimegy a terepre, és megvizsgálja, mi az adott hely specifikus kérdése. Nem lehet ugyanazt a kommunikációs tervet tíz másik helyre alkalmazni. Itt van például a Gürtelfrische. A Westbahnhof közelében lezártunk egy kereszteződést az egyik legnagyobb úton, a Gürtelen, és medencét állítottunk fel hűsítőállomásként. A téren egy berendezett busz is található, amit akár éjszakai ott alvásra is ki lehet venni. Mindenki erről beszél, az emberek elé hoztuk a köztér problémáját. A várostervezés a kitartásról szól. A legfontosabb akadály, és ebben Ausztria és Magyarország talán hasonló képet mutat, az elképesztően konzervatív tömegsajtó. Minden egyes bicikliút végtelen vita forrása. Köszönjük az ellenérveket, de a terveket megvalósítjuk.

MN: Hogyan oszlanak meg a felelősségek? Ki fizet az iparosodás okozta környezeti problémákért?

TM: Az állam támogatja a metróépítést és a szociális lakhatást. Szerintem nem a pénz az igazi korlát. Rengeteg szektorra kell pénz, lakhatás, egészségügy, az utcák, az oktatás. Ha úgy tervezzük újra a szektorokat, hogy klímakompatibilisek legyenek, az nem lesz drágább, sőt, pénzt takaríthatunk meg. Okosabban kell csinálni. Ha nem akarsz valamit megtenni, könnyű azzal elintézni, hogy nincs rá forrás vagy ember. Szerintem ez fals érvelés. Csak egy példa: Bécs közlekedése nagyon jó, az egészből 27 százalékot tesz ki a magánközlekedés. Huszonöt éve kérdőívezünk, háromévente 8 ezer embert kérdezünk meg Bécs életminőségéről. 2019-ben megkérdeztük, hogy kell-e Bécsben saját autó az élet megszervezéséhez. A lakosság 90 százaléka nemmel válaszolt. A gondolkodás jó irányba mozdult el. Ha valaki eladja a kocsiját, azzal ő is és a város is pénzt takarít meg – nem kell még több garázs, autóút… A sajtóban mindig azt kérdezik, hogy ki fizet a szén-dioxid csökkentésért? Szerintem nem ez a helyes kérdés, hanem, hogy ki fizeti meg, ha nem csökkentjük a szén-dioxidot. A pozitív hatásokról kell beszélni. Ebben a kutatásban megkérdeztük az embereket, hogy elégedettek-e: a legboldogabb válaszadóknak nem volt autójuk. Nem egy kis faluról beszélünk, városban az autó stresszforrás. Nagyon precíz mobilalkalmazásaink vannak a tömegközlekedés használatához, de nincs rájuk szükség, mert a metró két percen belül mindig jön.

MN: Hogyan küzdött Bécs a járvány alatt?

TM: Bécs nem vette át az állami szolgáltatások kiszervezésének neoliberális városvezetési modelljét, éppen ebben rejlik ellenálló képessége: az erős állami szektorban. Ha valamire szükségem van – egészségügyi, szociális ellátásra például –, az automatikusan biztosítva van a számomra. A társadalombiztosítási rendszerünk fejlett, nem kell dolgoznia annak, aki beteg. Olaszországban például ez probléma, az emberek betegen is bemennek dolgozni, mert nem tehetnek mást. Bécsben a járvány kitörésekor mindenkinek otthon kellett maradnia, ha valaki nem érezte jól magát, felkereste az orvos és tesztelte. Sok intézkedést tettünk, segítettük az időseket élelmiszer-vásárlással, csoportokat szerveztünk, segélyvonalakat. Ma ugyanaz a probléma, mint más nagyvárosban: a nyaralók és a bulizók. Míg áprilisban az idősek, most a fiatalok jelentenek kihívást, szerencsére nem betegszenek meg súlyosan, de hordozhatják a fertőzést. Talán nem ez a legjobb időszak a bulira.

MN: Mit tanulhat Bécs és Budapest egymástól?

TM: Nagyon hasonló városokról van szó, talán azért szeretem Budapestet, mert szeretem Bécset. Úgy tizenöt éve szó volt tapasztalatcseréről, de a folyamat megállt, számomra ismeretlen okok miatt, de rendkívül elkötelezettek vagyunk az erős együttműködés iránt Budapesttel. A két város adottságai, kerületei, tervezési hagyományai nagyon hasonlók, ezért a problémák is hasonlók. Szívesen megosztanánk, hogy Bécs esetében milyen megoldások hoztak jó vagy kevésbé jó eredményeket. A szociálisan érzékeny városrehabilitációs tapasztalataink, a mögöttük lévő gazdasági modellek érdekesek lehetnek Budapest és a gazdasági szektor számára, persze az embe­rek számára méltányosan, a dzsentrifikáció elkerülésével. A közlekedési rendszerünk, a köztereink újragondolása is jó példa lehet. A biciklisávok kialakítása ugyanolyan kihívás, hiszen hasonló szélességű utak szelik át a két várost. További jó példáink a szociális lakhatás, az emberek alapvető igénye, hogy megfizethető lakásokhoz jussanak.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.