HEGYMENET - A természetjáró Bartók és Kodály

Lásd, ez az én birodalmam

Lokál

A modern magyar zene két óriása hegyen-völgyön barangolt, kirándult és túrázott, és a „példamutató nagy ikerpár”-nak még az ideológiája is megvolt mindehhez. Népdal-, rovar- és pillangógyűjtés túl hét határon.

„Írom e levelet a Csikóvár tetején, Pomázi Cyko János várának egykori őrtornyán ülve, pünkösd vasárnapján, a zsebemben talált papíron. Itt még nagyobb a csönd, mint nálatok. Csak egy madár szól néha; az is elhallgat hirtelen, mintha megijedne a saját hangjától. Majdnem a teljes nirvána. Hozzá a tudat, hogy órajárásnyira csak becsületes embe­rek vannak, ti. bogarak és fák. [...] Itt mintha vége volna a világi rendnek: nincs idő, csak világosság és sötétség, néha éhezik az ember, akkor eszik, a forrásból iszik, ha elfárad, hever, szóval mindene megvan. Otthon érzi magát, már ti. én...”

1905-ben a 22 esztendős Kodály Zoltán fogalmazta meg ekképp a maga természetjárói hitvallását, miután a Pilisben túrázva a Nagy-Kevély sasbércének 534 méteres meg a levélben említett Csikóvár 556 méteres csúcsát megmászta. A szabadidős tevékenységek e rokonszenves, egészségmegőrző és szolidan vadregényes válfaja s egyszersmind a hegyek előbb is, utóbb is fontosak voltak Kodály számára egész éle­tében, ahogyan erről egy évvel a halála előtt, 1966-ban életrajzírójának, Eősze Lászlónak vallott: „A hegyek utáni vágy mindig élt bennem, de csak nagy sokára elégíthettem ki. A Kis-Kárpátok láncát Galántáról messze kékellőnek, Nagyszombatból kissé közelebbinek láttam, de csak évek múlva tiporhattam. Akkoriban nem volt szokás kirándulni. Diáktársaim sosem mozdultak ki a városból. A szőlőtulajdonosok gyermekei nyáron szuhai szőlőkben laktak, ott mint vendég én is megfordultam, de messzebb menni, pláne gyalog, nem volt szokás.”

A természetjárás, a kirándulás iránti előszeretettel és a hegyvidéki tájak kedvelésével Bartók Béla sem volt másként. Az 1911-es esztendő elején népdalokat gyűjtve az erdélyi Topánfalván jártában például így lelkesedett: „Csudálatosan szép helyeken járok – még ha semmi eredménye se volna utamnak, akkor se bánnám. Fenyvesek közt, óriási havasok, zuhogó patakok: kocsin is, szánkón is, gyalog is. Nekem ez egészen új, még sosem jártam télen vad-erdős vidéken…” Bartók utóbb, a harmincas években svájci és olaszországi hegyi túrákat megtéve, az Alpokban barangolva is hódolt a természetjárás örömeinek. És ahogy idősebbik fia, Béla írta: „A természetet minden megnyilvánulásában szerette, rendszeresen járt sétálni, kirándulni, és a lehetőségekhez képest minden tanítási év végén egy hónapra elutazott magasabb hegyek közé, ahol testileg és lelkileg teljesen felüdült, és legjelentékenyebb zeneműveit nagyobbrészt így felfrissülve, a nyári szünidő második felében írta. A természet jelenségei közül egyaránt érdekelték a növények, állatok és ásványok…” Rovarokat, lepkéket pedig amúgy gyűjtött is: gyermekként ajándékba kapott selyemhernyóinak nevet is adott, meglett és nemzetközi hírű férfiúként pedig a világ távoli tájairól érkeztek hozzá preparált pillangók és egyéb rovarok.

„Ha én keresztet vetnék, azt mondanám: A Természetnek, a Művészetnek, a Tudománynak nevében...” – így hangzott a 26 esztendős Bartók panteista-modernista hiszekegye, és ez a megfogalmazás segít érzékelnünk a tényt, hogy Bartók és Kodály kirándulásai többek voltak egészséges, alkaterősítő időtöltésnél. Merthogy Bartókék természetjárása kivonulás is volt, vagyis szecesszió, amely a századelő értelmiségi korhangulatáról éppúgy tanúskodik, mint egy újfajta európai természet- és természetesség-kultusz létrejöttéről, és nem utolsósorban a két nagy zeneszerző mindezekből lepárolt személyes élet- és művészetfilozófiájáról.

A romantika vadregényesség-igényéhez és mély individualizmusához ugyanis a múlt századfordulóra még jó pár tényező csatlakozott – még inkább felértékelve a romlatlan természetet és az abban való barangolás élményét. A kapitalizmus és általában a polgári (városi) társadalom kritikája, sőt elutasítása, a nemzeti kultúra gyökereinek megkésett, ám annál buzgóbb keresése, a testileg és lelkileg egészségesebb élet tudományos megalapozású, öntudatos új kultúrája, de éppígy a nép felé való tájékozódás narodnyik gesztusa is ott munkált a Bartókhoz és Kodályhoz hasonló értelmiségiek természetjáró szenvedélyében. Bartók például, aki a népzenére is a „természet tüneménye” megjelölést alkalmazta, a „városi emberszag” elől menekült: a hegyekbe, ki a lakóhelyéül választott Rákoshegyre, s persze el a távoli falvakba, népdalgyűjtő körutakra. 1906 táján nem mellesleg a „jelmezét” is ehhez a várostól távolodó, természethez-vidékhez közeledő attitűdhöz igazította: szakállat növesztve, szalmakalapot, szandált és gallértalan Tolsztoj-inget viselve. Bartókot mindemellett a korabeli német „Körperkultur” mozgalom is megérintette, a vegetarianizmust, de szintúgy a naturista napfürdőzés gyakorlatát is ideértve.

Kodály Zoltán, ahogyan az már a legfentebb idézett 1905-ös levélrészletből is kiolvasható volt, a maga saját, mélyen gyökerező bizalmatlanságát is összekapcsolta természetjáró praxisával. „Szeretem az embert; ezt az emberszeretetet féltem az emberektől, azért kerülöm őket…” – írta ugyan­csak ez idő tájt, és a szeretet szó kétszeri használata sem téveszthet meg minket afelől, hogy Kodálynak az emberi-polgári társasághoz fűződő alapérzülete ennél okvetlenül árnyaltabb leírást érdemelne. A természetbe való kivonulás gesztusa mindazonáltal az ő esetében is több volt az egyéni vérmérséklethez nagyon is illő időtöltésnél: művészi következményekkel járó vonzalom volt, ami zeneszerzői életművének megannyi alkotásával is igazolható a Mátrai képektől a Hegyi éjszakákig. A zenetudós és mindhalálig áhítatos Kodály-csodáló Szabolcsi Bence Kodály és a hegyek című vázlatos írásában meg is próbálta összefoglalni e természetszeretet emberi-művészi összetevőit és persze a maga vonatkozó személyes emlékeit is. „Közte és a hegyvidék közt titkos és szoros összefüggések, mély rokonsági szálak szövődtek; Kodály és egész élete, egész műve a szabad levegőhöz, földhöz, a tájhoz, de főleg a hegyekhez kapcsolódott. Én úgy éreztem, hogy a hegyeken keresztül fogom őt valaha megérteni, őt, a mindenkinél titokzatosabbat, kiismerhetetlenebbet és varázslószerűbbet. Úgy is neveztük néhányan, a hegyi varázsló.” Így írt a kissé mindig a lelkesedés hevületében recitáló Szabolcsi, és ha úgy tetszik, a másik zseni kirándulási fotóit, hegymászó bakancsos képeit szemlélő utókor akár ilyen hegyi varázslónak vélheti Bartók Bélát is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.