HEGYMENET - A természetjáró Bartók és Kodály

Lásd, ez az én birodalmam

Lokál

A modern magyar zene két óriása hegyen-völgyön barangolt, kirándult és túrázott, és a „példamutató nagy ikerpár”-nak még az ideológiája is megvolt mindehhez. Népdal-, rovar- és pillangógyűjtés túl hét határon.

„Írom e levelet a Csikóvár tetején, Pomázi Cyko János várának egykori őrtornyán ülve, pünkösd vasárnapján, a zsebemben talált papíron. Itt még nagyobb a csönd, mint nálatok. Csak egy madár szól néha; az is elhallgat hirtelen, mintha megijedne a saját hangjától. Majdnem a teljes nirvána. Hozzá a tudat, hogy órajárásnyira csak becsületes embe­rek vannak, ti. bogarak és fák. [...] Itt mintha vége volna a világi rendnek: nincs idő, csak világosság és sötétség, néha éhezik az ember, akkor eszik, a forrásból iszik, ha elfárad, hever, szóval mindene megvan. Otthon érzi magát, már ti. én...”

1905-ben a 22 esztendős Kodály Zoltán fogalmazta meg ekképp a maga természetjárói hitvallását, miután a Pilisben túrázva a Nagy-Kevély sasbércének 534 méteres meg a levélben említett Csikóvár 556 méteres csúcsát megmászta. A szabadidős tevékenységek e rokonszenves, egészségmegőrző és szolidan vadregényes válfaja s egyszersmind a hegyek előbb is, utóbb is fontosak voltak Kodály számára egész éle­tében, ahogyan erről egy évvel a halála előtt, 1966-ban életrajzírójának, Eősze Lászlónak vallott: „A hegyek utáni vágy mindig élt bennem, de csak nagy sokára elégíthettem ki. A Kis-Kárpátok láncát Galántáról messze kékellőnek, Nagyszombatból kissé közelebbinek láttam, de csak évek múlva tiporhattam. Akkoriban nem volt szokás kirándulni. Diáktársaim sosem mozdultak ki a városból. A szőlőtulajdonosok gyermekei nyáron szuhai szőlőkben laktak, ott mint vendég én is megfordultam, de messzebb menni, pláne gyalog, nem volt szokás.”

A természetjárás, a kirándulás iránti előszeretettel és a hegyvidéki tájak kedvelésével Bartók Béla sem volt másként. Az 1911-es esztendő elején népdalokat gyűjtve az erdélyi Topánfalván jártában például így lelkesedett: „Csudálatosan szép helyeken járok – még ha semmi eredménye se volna utamnak, akkor se bánnám. Fenyvesek közt, óriási havasok, zuhogó patakok: kocsin is, szánkón is, gyalog is. Nekem ez egészen új, még sosem jártam télen vad-erdős vidéken…” Bartók utóbb, a harmincas években svájci és olaszországi hegyi túrákat megtéve, az Alpokban barangolva is hódolt a természetjárás örömeinek. És ahogy idősebbik fia, Béla írta: „A természetet minden megnyilvánulásában szerette, rendszeresen járt sétálni, kirándulni, és a lehetőségekhez képest minden tanítási év végén egy hónapra elutazott magasabb hegyek közé, ahol testileg és lelkileg teljesen felüdült, és legjelentékenyebb zeneműveit nagyobbrészt így felfrissülve, a nyári szünidő második felében írta. A természet jelenségei közül egyaránt érdekelték a növények, állatok és ásványok…” Rovarokat, lepkéket pedig amúgy gyűjtött is: gyermekként ajándékba kapott selyemhernyóinak nevet is adott, meglett és nemzetközi hírű férfiúként pedig a világ távoli tájairól érkeztek hozzá preparált pillangók és egyéb rovarok.

„Ha én keresztet vetnék, azt mondanám: A Természetnek, a Művészetnek, a Tudománynak nevében...” – így hangzott a 26 esztendős Bartók panteista-modernista hiszekegye, és ez a megfogalmazás segít érzékelnünk a tényt, hogy Bartók és Kodály kirándulásai többek voltak egészséges, alkaterősítő időtöltésnél. Merthogy Bartókék természetjárása kivonulás is volt, vagyis szecesszió, amely a századelő értelmiségi korhangulatáról éppúgy tanúskodik, mint egy újfajta európai természet- és természetesség-kultusz létrejöttéről, és nem utolsósorban a két nagy zeneszerző mindezekből lepárolt személyes élet- és művészetfilozófiájáról.

A romantika vadregényesség-igényéhez és mély individualizmusához ugyanis a múlt századfordulóra még jó pár tényező csatlakozott – még inkább felértékelve a romlatlan természetet és az abban való barangolás élményét. A kapitalizmus és általában a polgári (városi) társadalom kritikája, sőt elutasítása, a nemzeti kultúra gyökereinek megkésett, ám annál buzgóbb keresése, a testileg és lelkileg egészségesebb élet tudományos megalapozású, öntudatos új kultúrája, de éppígy a nép felé való tájékozódás narodnyik gesztusa is ott munkált a Bartókhoz és Kodályhoz hasonló értelmiségiek természetjáró szenvedélyében. Bartók például, aki a népzenére is a „természet tüneménye” megjelölést alkalmazta, a „városi emberszag” elől menekült: a hegyekbe, ki a lakóhelyéül választott Rákoshegyre, s persze el a távoli falvakba, népdalgyűjtő körutakra. 1906 táján nem mellesleg a „jelmezét” is ehhez a várostól távolodó, természethez-vidékhez közeledő attitűdhöz igazította: szakállat növesztve, szalmakalapot, szandált és gallértalan Tolsztoj-inget viselve. Bartókot mindemellett a korabeli német „Körperkultur” mozgalom is megérintette, a vegetarianizmust, de szintúgy a naturista napfürdőzés gyakorlatát is ideértve.

Kodály Zoltán, ahogyan az már a legfentebb idézett 1905-ös levélrészletből is kiolvasható volt, a maga saját, mélyen gyökerező bizalmatlanságát is összekapcsolta természetjáró praxisával. „Szeretem az embert; ezt az emberszeretetet féltem az emberektől, azért kerülöm őket…” – írta ugyan­csak ez idő tájt, és a szeretet szó kétszeri használata sem téveszthet meg minket afelől, hogy Kodálynak az emberi-polgári társasághoz fűződő alapérzülete ennél okvetlenül árnyaltabb leírást érdemelne. A természetbe való kivonulás gesztusa mindazonáltal az ő esetében is több volt az egyéni vérmérséklethez nagyon is illő időtöltésnél: művészi következményekkel járó vonzalom volt, ami zeneszerzői életművének megannyi alkotásával is igazolható a Mátrai képektől a Hegyi éjszakákig. A zenetudós és mindhalálig áhítatos Kodály-csodáló Szabolcsi Bence Kodály és a hegyek című vázlatos írásában meg is próbálta összefoglalni e természetszeretet emberi-művészi összetevőit és persze a maga vonatkozó személyes emlékeit is. „Közte és a hegyvidék közt titkos és szoros összefüggések, mély rokonsági szálak szövődtek; Kodály és egész élete, egész műve a szabad levegőhöz, földhöz, a tájhoz, de főleg a hegyekhez kapcsolódott. Én úgy éreztem, hogy a hegyeken keresztül fogom őt valaha megérteni, őt, a mindenkinél titokzatosabbat, kiismerhetetlenebbet és varázslószerűbbet. Úgy is neveztük néhányan, a hegyi varázsló.” Így írt a kissé mindig a lelkesedés hevületében recitáló Szabolcsi, és ha úgy tetszik, a másik zseni kirándulási fotóit, hegymászó bakancsos képeit szemlélő utókor akár ilyen hegyi varázslónak vélheti Bartók Bélát is.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.