Ahogy arról mi is beszámoltunk, április elején a Fővárosi Közgyűlés megszavazta a parti mobilgátat, ami megpecsételi az utolsó természetes budapesti partszakasz és az ott élő fák sorsát. Most az Átlátszó birtokába jutott dokumentumok és a lap által indított adatigénylésekből az derült ki, hogy a felelős városanyák és -atyák szavazásakor nem volt még kockázatelemzés és haváriaterv – pedig egy ilyen elemzés különösen fontos ilyen hosszú partszakaszra tervezett mobilgát esetében.
Ezek az elemzések máig nem készültek el. A gát tervezésére felkért Tér Team Mérnök Kft. azt írta az Átlátszónak, hogy a „római-parti védműhöz kapcsolódó kockázatkezelési tanulmány készítése folyamatban van”, a „részhatáridő május 15-re módosult”.
Az előző tervező egyébként már készített egy haváriatervet 2013-ban, abból az derült ki, hogy a gát sérülése, szakadása esetén a víz beömlése olyan gyors, hogy a lakosság figyelmeztetésére se nagyon maradna idő, pár órán belül a teljes Csillaghegy–Békásmegyer-térségbe benyomulna a víz.
A mobilgát történetét és a parti érdekcsoportok harcát hosszú cikkben dolgoztuk fel tavaly.
A gazdagok játszótere - Eldől a Római-part sorsa
A mobilgát-beruházás a végére fölemészthet akár 20 milliárd forintot, tönkretesz egy kivételes ökoszisztémát, viszont megnöveli néhány befolyásos vállalkozó ingatlanjának az értékét. E tényeket Tarlós István arroganciája sem leplezheti már.