És ha átszakad? Kockázatelemzés nélkül szavazták meg a római-parti gátat

  • narancs.hu
  • 2017. május 12.

Lokál

A városvezetés úgy döntött a part menti nyomvonal mellett, hogy semmilyen adatot nem láttak az elöntési kockázatokról.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, április elején a Fővárosi Közgyűlés megszavazta a parti mobilgátat, ami megpecsételi az utolsó természetes budapesti partszakasz és az ott élő fák sorsát. Most az Átlátszó birtokába jutott dokumentumok és a lap által indított adatigénylésekből az derült ki, hogy a felelős városanyák és -atyák szavazásakor nem volt még kockázatelemzés és haváriaterv – pedig egy ilyen elemzés különösen fontos ilyen hosszú partszakaszra tervezett mobilgát esetében.

Ezek az elemzések máig nem készültek el. A gát tervezésére felkért Tér Team Mérnök Kft. azt írta az Átlátszónak, hogy a „római-parti védműhöz kapcsolódó kockázatkezelési tanulmány készítése folyamatban van”, a „részhatáridő május 15-re módosult”.

Az előző tervező egyébként már készített egy haváriatervet 2013-ban, abból az derült ki, hogy a gát sérülése, szakadása esetén a víz beömlése olyan gyors, hogy a lakosság figyelmeztetésére se nagyon maradna idő, pár órán belül a teljes Csillaghegy–Békásmegyer-térségbe benyomulna a víz.

A mobilgát történetét és a parti érdekcsoportok harcát hosszú cikkben dolgoztuk fel tavaly.

A gazdagok játszótere - Eldől a Római-part sorsa

A mobilgát-beruházás a végére fölemészthet akár 20 milliárd forintot, tönkretesz egy kivételes ökoszisztémát, viszont megnöveli néhány befolyásos vállalkozó ingatlanjának az értékét. E tényeket Tarlós István arroganciája sem leplezheti már.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."