Tény az, hogy a Budapest–Bécs-viszonylaton nem kötelező a helyjegy, a jegytípusok pedig 4–30 nap között bármikor, bármely járatra felhasználhatók. Innentől viszont a MÁV szerint az osztrákoké a felelősség, hiszen:
„A MÁV-START az elővételek (menetjegyek és helyjegyek alapján is) látta, hogy jelentős utasforgalomra kell számítani a 4 napos ünnep alatt valamelyik vonaton, amit előzetesen jelzett is az osztrák vasúttársaság számára, kérve, hogy erősítsék meg a railjet-szerelvényeket. A railjet zárt szerelvény, tehát a MÁV-START nem erősíthet és nem csatlakoztathat hozzá kocsit, dupla szerelvény közlekedtetésére az osztrák vasútnak van lehetősége, jogosultsága. Az osztrák vasút az MÁV-START előzetes jelzésére – szabad kapacitás és üzemképes jármű hiányára hivatkozva – a szerelvényt azonban nem erősítette meg.”
Megtudtuk továbbá, hogy a jegyeladásnál (akárcsak az álló utazást tekintve) nincs korlátozás ezeken a szerelvényeken.
Illetve azt, hogy aki kártérítést akar, az osztrákokkal tárgyaljon, mert: „Az utasok leszállításáról az adott esetben az osztrák vasúttársaság döntött, ezért a fenti kérdés is az ő hatáskörükbe tartozik.”
De tervez valamit esetleg azért a MÁV is? Nos, nem nagyon. „A felhasználás időpontja a MÁV-START jegyeladásait tehát nem befolyásolja.” Viszont azt szeretnék, ha nem kétóránként, hanem óránként startolnának a vonatok Bécsbe Budapestről.
Úgyhogy egyrészt vegyenek egy nagy levegőt, amikor vonattal indulnak majd ki a karácsonyi vásárra, másrészt semmi szín alatt ne szálljanak fel a vonatra úgy, hogy nem vásároltak előtte helyjegyet. És akkor talán minden rendben lesz.
(Cikkünk leadképét a Snowpiercer című MÁV-os vonatos sci-fiből vettük.)