Megtartják a főváros legnépszerűbb helytörténeti rendezvénysorozatát, de nem mindenhol

  • L.T.
  • 2020. szeptember 18.

Lokál

Mutatjuk, milyen változások lesznek a hétvégi Budapest100 programjaiban

Tavasszal elhalasztották a Budapest100-at, de ezt követően további házak és közösségek jelezték, hogy csatlakozni szeretnének a fővárosi épületeket bejáró rendezvénysorozathoz, amit idén a tizedik alkalommal rendeznek meg. Egészen mostanáig úgy tűnt, hogy a „kerek alkalomból” hatvan ház vesz részt az eseményen, de sajnos, a járványhelyzet miatt több programot módosítani kellett, néhányat pedig le is mondtak.

A szervezők közlése szerint a következő épületek nem nyitják meg kapuikat a rendezvény előtt: II., Bimbó út 63.; V., Honvéd utca 22-24.; VI., Weiner Leó utca 4;  XI., Bartók Béla út 36-38. „Csontváry-ház”, XI., Bartók Béla út 39.;  XIII., Tátra utca 5/c. Ugyancsak zárva lesz Budapest100 érdeklődői elől a Józsefvárosi Polgármesteri Hivatal (VIII., Baross utca 63-67), a Dózsa György úti „Népszálló” (XIII., Dózsa György út 152.).  A Nagy Fuvaros utcai zsinagóga (VIII., Nagy Fuvaros utca 4.) sem nyit ki, itt azonban az épületbejárást online megtartják.

Az egyéb programok a kövekezőképpen módosulnak: az OSA épülete (Goldberger-ház, V., Arany János utca 32.) nyitva tart, de a meghirdetett épületlátogatások elmaradnak, felvételről az OSA kiállítási terében megtekinthetők. A Katona József Színházban (V., Petőfi Sándor utca 6.) a fotókiállítás vasárnap csak 16:00-tól látogatható. A Pillangós-ház (VIII., Szűz utca 5-7.) nyitva lesz, de a kiállítás sajnos elmarad a holland grafikusművész tusrajzaiból. A XII., Vöröskő utca 9. alatt, szombaton 15.30-ra és 17.00 órára meghirdetett Wahorn Airport elmarad. Elmarad a XIV., Ilka utca 46. házbejárása is, de közösségi kertészkedés és a fényfestés  lesz. A XIX., Zalaegerszegi utca 29-hez kapcsolódó városismereti séta vasárnap nem lesz.

Egyéb információk a Budapest100 budapest100.hu honlapján érhetők el, amely folyamatosan frissül – elsősorban a fenti okok miatt. A szervezők bíznak benne, hogy nem lesznek további lemondások, és arra kérik a résztvevőket, hogy legyenek partnerek a biztonsági előírások betartásában, vagyis mindenki készüljön föl a lassabb tempóra, mivel várakozás, sorban állás is kialakulhat az épületek előtt vagy a folyosókon.

Borítókép: Budapest látkép, 1935; fotó: Fortepan/Erky-Nagy Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.