Nem a biciklisávok, hanem a félmillióval több autó okozza a dugókat Budapesten és környékén

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 12.

Lokál

Városkutatók szerint.

"Ha az elmúlt években összevásárolt, nagyjából 350 ezres autótöbbletet sorba állítanánk az úton, ez a sor Budapesttől Koppenhágáig tartana. Na most próbálj meg elhelyezni ennyi autót Budapesten és az agglomerációban. Ezt nem lehet megcsinálni, és nem is szabad" – mondta Ekés András mobilitási szakértő az rtl.hu-nak.

A budapesti és agglomerációs forgalom témája azután került újra fókuszba, hogy a tanévkezdés után fideszes influenszerek egyszerre posztoltak a kialakult dugókról, amikért nyilván Karácsony Gergely főpolgármestert tették felelőssé.

A KSH adatai szerint az elmúlt 20 évben drasztikusan nőtt az autóforgalom Budapesten és az agglomerációban, és

míg 2000-ben a fővárosban 559 100, Pest megyében összesen pedig 827 379 autót tartottak számon, addig tavaly a fővárosban 710 752, az egész megyében pedig a 2000-es számnál nagyjából félmillióval több, 1 328 803 autó volt

– írja az rtl.hu. A budapestiek és a környéken élők autóvásárlási kedve 2010 után, a gazdasági válság elmúltával nőtt meg igazán, a mobilitási szakértő szerint pedig az autók számának növekedése nem is arányos a lakosságszám növekedésével.

Míg Budapesten 22, Pest megyében 38 százalékkal nőtt meg az autók száma, addig a főváros lakossága stagnált, a megyéé pedig csak 9 százalékkal nőtt.

Tosics Iván, a Városkutató Kft. ügyvezető igazgatója azt nyilatkozta a sokat kritizált budapesti kerékpársávokról, hogy "a városban nem ezek miatt van dugó, hanem azért, mert túl sok autó van.

Ha meg akarjuk oldani a dugók problémáját, elsősorban azon kell gondolkodni, hogyan korlátozzuk az autók számát és forgalmát."

Mindeközben a főváros napi 6000 extra autóval és dugókkal számol az utakon, ha fizetőssé teszik a teljes M0-st. Mint ismert, az Építési és Közlekedési Minisztérium augusztus végén nyújtotta be azt a törvénytervezetet, amivel a teljes M0-st fizetőssé tennék – amitől több mint 150 milliárd forintos bevételt remélnek. Emiatt főváros a kormányhoz fordult, mert attól tart, amennyiben a kormány növeli a fizetős utak számát, sokan ahelyett, hogy kifizetnék az extra útdíjat, inkább bemennek majd a városokba, megnövelve a dugóra amúgy is hajlamos forgalmat.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.